• امروز : شنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۳
0

فیلترینگ و مشکلات مربوط به اینترنت؛ بزرگترین چالش زیرساختی مراکز کار اشتراکی در ایران است

  • کد خبر : 141217
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
فیلترینگ و مشکلات مربوط به اینترنت؛ بزرگترین چالش زیرساختی مراکز کار اشتراکی در ایران است
گزارش سالیانه انجمن فضای کار اشتراکی همزمان با روز جهانی فضای کار اشتراکی رونمایی شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از توسعه برند، بر اساس این گزارش  فیلترینگ و مشکلات مربوط به اینترنت بزرگترین چالش زیرساختی مراکز کار اشتراکی در ایران است و نزدیک به ۶۵ درصد افراد مستقر در مراکز کار اشتراکی تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن در ماه دارند تا بتوانند از اینترنت آزاد استفاده کنند. در این گزارش آمده است نیمی از مشتریان فضای کار اشتراکی قصد مهاجرت دارند. همچنین مدیران این مراکز بر این باور هستند که کمبود سرمایه و نبود سرمایه‌گذار مناسب در این حوزه، بزرگترین چالش آن‌ها برای توسعه است.

عصر روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه مراسم روز جهانی فضای کار اشتراکی در هتل پارسیان آزادی توسط انجمن فضای کار اشتراکی برگزار شد. این مراسم که با همت دبیر این انجمن «فرشاد جعفرپور» و جمعی از بازیگران فعال این حوزه برگزار شد، به معرفی این بازار و آینده آن پرداخت و مدیران فعال در این عرصه به ارائه آمارهایی از بازار فضای کار اشتراکی پرداختند. «آرین افشار» نیز از گزارش سالیانه انجمن فضای کار اشتراکی رونمایی کرد که اطلاعات جالب توجهی از این بازار را در خود دارد.

۱۲ درصد از مشتریان فضای کار اشتراکی اقامت سالیانه می‌گیرند

بر اساس گزارش انجمن فضای کار اشتراکی، بیشتر مراکز فعال در این حوزه در ایران فضایی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع را دارند و پس از آن فضاهای بزرگ بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مربع بیشترین مساحت‌ در بین فضاهای کاری اشتراکی است. همچنین ۲۹ درصد بر اساس این گزارش فضاهای کار اشتراکی فضایی میزبان جمعیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر هستند و فضاهای کار اشتراکی که میزبان ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر هستند نزدیک به ۲۳ درصد فضای کارهای اشتراکی ایران را تشکیل می‌دهند. این گزارش می‌افزاید بیشتر افرادی که در این فضای کارهای اشتراکی هستند به صورت ماهانه در این مجموعه‌ها عضو می‌شوند و تنها ۱۲ درصد افراد عضویت سالانه این مجموعه‌ها را در اختیار دارند.

بر اساس گزارش سالیانه انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران میانگین تعرفه ماهانه صندلی‌های اختصاصی در این مراکز رقمی بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است. این رقم برای تعرفه روزانه در ۵۰ درصد مواقع رقمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. نکته جالب اینجاست که ۷۲ درصد درآمد این مراکز به رزرو ماهانه صندلی‌ها مربوط است و اجاره دفاتر و صندلی اختصاصی به ترتیب سهمی ۶۴ درصدی و ۱۱ درصدی از درآمد فضای کارهای اشتراکی را دربرمی‌گیرد.

نبود سرمایه و عدم حضور سرمایه‌گذار مناسب، بزرگترین چالش رشد 

سرمایه‌ای که در این حوزه تزریق شده نیز در ۳۹ درصد موارد رقمی بین ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان است. سرمایه‌ای که در این حوزه تزریق شده نیز در ۳۹ درصد موارد رقمی بین ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان است و نکته مهم اینجاست که موضوع جذب سرمایه برای توسعه بزرگترین چالش مالی همین مراکز به حساب می‌آید؛ خود صاحبان و مدیران این مراکز نیز باور دارند نبود سرمایه‌گذار مناسب سخت‌ترین چالش آن‌ها است.

فیلترینگ و مشکلات مربوط به اینترنت بزرگترین چالش زیرساختی مراکز کار اشتراکی در ایران اعلام شده و تأکید شده نزدیک به ۶۵ درصد افراد مستقر در مراکز کار اشتراکی تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن در ماه دارند تا بتوانند از اینترنت آزاد استفاده کنند.

نیمی از مشتریان فضای کار اشتراکی قصد مهاجرت دارند

مردان دو برابر بیشتر از زنان در فضاهای کار اشتراکی حضور دارند و توزیع وضعیت تاهل افراد مستقر در آن‌ها نیز نشان از این دارد که ۶۷ درصد مشتریان این مراکز مجرد و ۳۳ درصد متاهل هستند.  بیشتر از ۵۰ درصد مشتریان فضای کار اشتراکی افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال دارند و ۲ درصد از مشتریان این مراکز نیز متعلق به نسل زد هستند. افراد بالای ۴۴ سال تنها ۳ درصد از آمار جمعیتی مراکز فضای کار اشتراکی را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از نصف افرادی که در این مراکز کار می‌کنند قصد مهاجرت از ایران را در آینده دارند و ۱۱ درصد این افراد در حال حاضر هم مشغول مهاجرت هستند.

تهران بهشت مراکز کار اشتراکی است

مشتریان این مراکز عمدتاً در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اند و بیشتر آن‌ها افرادی هستند که از دانشگاه‌های دولتی فارغ التحصیل شدند. در این حوزه نیز پایتخت‌گرایی دیده می‌شود و بر اساس آمار این گزارش ۶۸ درصد مراکز فضای کار اشتراکی در استان تهران واقع است و پس از پایتخت، استان اصفهان و همدان و کردستان بیشترین مراکز فضای کار اشتراکی را در اختیار دارند. ناگفته نماند برنامه‌نویسان و افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم بیشترین شغل‌های مربوط به مشتریان این مراکز به شمار می‌رود.

مراکز کار اشتراکی فقط برای تیم‌های در مرحله بذری و مقدماتی نیست

گزارش سالیانه انجمن فضای کار اشتراکی به درآمد افراد مستقر در این مراکز نیز پرداخته است. بر اساس این گزارش شانزده درصد فریلنسرها و ۳۵ درصد تیم‌های استارتاپی درآمدی بیش از ۴۵ میلیون تومان در ماه دارند و ۳۴ درصد این افراد نیز درآمدی ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی کسب می‌کنند.

بیشتر استارتاپ‌های مستقر در مراکز کار اشتراکی در مرحله اولیه قرار دارند و نکته جالب اینجاست که ۱۶ درصد از تیم‌ها هم در مرحله پایانی رشد تکاملی خود هستند. درواقع می‌توان گفت با اینکه بیشتر تیم‌های مستقر در کوورک‌ها تیم‌های جوان و نوپا هستند اما حتی تیم‌های بزرگ و به بلوغ رسیده نیز در این مراکز حضور دارند.

پارادایس هاب بیشترین سهم بازار را در بین بازیگران فضای کار اشتراکی دارد

پارادایس هاب پرکاربرترین مرکز کار اشتراکی در ایران است که سهمی بیش از ۲۶ درصد در بین بازیگران این مارکت در اختیار دارد. فضای کار اشتراکی زاویه نیز سهمی نزدیک به ۱۰ درصد دارد و هفت و هشت هم سهم بازار ده درصدی در این بازار در اختیار دارد. بازاریابی در بین مراکز کار اشتراکی بیشتر از آنکه به معرفی آن‌ها در اینترنت و یا وابسته به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد هنوز بیشتر به راه و روش سنتی است. آنطور که در این گزارش آمده ۴۴ درصد نحوه آشنایی افراد با این مراکز از طریق معرفی دهان به دهان (معرفی شده توسط دیگران) بوده و به‌نظر می‌رسد سرویس‌دهی مناسب و دقیق می‌تواند کاری کند که افراد شروع یک مرکز کار اشتراکی را پیش سایرین تبلیغ کنند.

در پایان این گزارش به اهداف و مأموریت‌های شکل‌گیری مراکز کار اشتراکی اشاره شده است. انجمن فضای کار اشتراکی در این قسمت آورده است که رونق زیست بوم استارتاپی کشور در کنار اقداماتی چون توسعه خلاقیت، نوآوری از طریق کاهش هزینه ایجاد فضای کار، درآمدزایی و 

۱۷ درصد از مراکز کار اشتراکی درآمدی میلیاردی در ماه دارند

کسب سود، نوآوری باز، شبکه سازی و پیدا کردن تیم‌های مستعد از سایر اهداف استراتژی شکل‌گیری این مراکز در کشور است. مراکز کار اشتراکی درآمدهای مختلفی دارند و نزدیک به نیمی از آن‌ها ۲۰۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند. فضای‌های کار اشتراکی بزرگ‌تر اما به درآمد بیش از نهصد میلیون تومانی هم می‌رسند و حدود ۱۷ درصد از این مراکز درآمد میلیاردی در ماه دارند.

http://tejaratava.ir/?p=141217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰