• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
0
مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خبر داد:

بازده ۴۰ درصدی سهام فولاد مبارکه و تصویب صورت‌های مالی بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی برای دومین سال پیاپی

  • کد خبر : 138249
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
بازده ۴۰ درصدی سهام فولاد مبارکه و تصویب صورت‌های مالی بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی برای دومین سال پیاپی
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ روز شنبه ۳۰ تیرماه سال ۱۴۰۳ با حضور ۶۹.۲۸ درصد از سهام‌داران در سالن اجتماعات ساختمان نگین نقش‌جهان برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار فولاد، در این مجمع، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و طنین‌انداز شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیئت‌رئیسه به شرح فرداد امیر اسکندری (نماینده ایمیدرو) به‌عنوان رئیس مجمع، عباس کشوری نماینده سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه و روح‌الله سلحشوری (نماینده سهام عدالت) به‌عنوان ناظران مجمع انتخاب و مهدی کویتی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه به‌عنوان دبیر مجمع معرفی شدند.

در ادامه، پس از قرائت دستور جلسه توسط رئیس مجمع، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، گزارش مبسوطی از عملکرد سال مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ارائه کرد و در ادامه، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت گزارش عملکرد سال مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند را برای حاضران در جلسه قرائت نمود و پس از آن صورت‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت است.

وی تصریح کرد: کسب درآمد سالانه بالغ‌بر ۱۵ میلیارد دلار با کسب حداقل ۲۰درصد درآمد سالانه از کسب‌وکارهای غیرفولادی، تبدیل‌شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری، کسب جایگاه اول در رتبه‌بندی برتر کشور (IMI100)، مبدل‌شدن به سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع ۲۰ شرکت فولادی در جهان با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از اهداف کلان فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ است.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، این شرکت توانست در بیست‌و‌ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران (IMI100) در سال گذشته رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه دوم در شاخص ارزش‌افزوده، سودآوری و ارزش بازار، رتبه سوم اشتغال‌زایی و رتبه هشتم فروش را در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور کسب کند. همچنین فولاد مبارکه توانست در دو سال پیاپی جایگاه چهل‌و‌دوم در تولیدکنندگان فولاد در سطح بین‌المللی را کسب کند.

تولید ۱۲ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ در فولاد مبارکه

طیب‌نیا افزود: استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ عبارت بودند از: بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز، توسعه نوآوری و فناوری، توسعه پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی، توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری و دل‌بستگی کارکنان.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، ۱۲ محصول جدید با کسب ۱۸ همت (هزار میلیارد تومان) درآمد در فولاد مبارکه تولید شد اظهار داشت: از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تولید ۸۶۲۸ هزار تن آهن اسفنجی با رشد ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۰ درصدی از ظرفیت اسمی؛

-تولید ۸۸۴۵ هزار تن تختال با رشد ۲ درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی از ظرفیت اسمی؛

-تولید ۶۶۵۶ هزار تن کلاف گرم با رشد یک‌درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی از ظرفیت اسمی؛

-تولید ۱۹۷ هزار تن کلاف گالوانیزه با رشد ۴۰ درصدی و بهره‌برداری ۹۲ درصدی از ظرفیت اسمی؛

-تولید ۱۵۵۰ هزار تن کلاف سرد با کاهش ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۱ درصدی از ظرفیت اسمی.

عدم سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه برابر بود با توقف یا کاهش شدید تولید

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: به‌طورکلی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه تاکنون ۷۶ درصد رشد فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. این پروژه برای بهره‌برداری کامل به حدود ۲.۲ همت بودجه نیاز دارد که در برنامه امسال ۱.۰۶ همت برای آن دیده شده است. باتوجه‌به نقش انرژی الکتریکی در فرایند تولید و به‌ویژه در شرایط فعلی که در کشورمان با کمبود شدید انرژی مواجهیم، فاز اول این نیروگاه در مهرماه سال گذشته و فاز دوم آن نیز در خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید و نقش مؤثری در تداوم تولید داشت.

نکته قابل‌تعمق این است که چنانچه این پروژه اجرایی نمی‌شد، باتوجه‌به اعمال محدودیت‌های انرژی، شبیه دیگر تولیدکنندگان فولادی با توقف خط تولید و کاهش شدید تولید در فولاد مبارکه مواجه می‌شدیم.

پیش‌بینی تکمیل پروژه نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۵

طیب‌نیا با بیان اینکه عملیات احداث خط‌نورد گرم شماره ۲ یکی دیگر از پروژه‌های استراتژیک شرکت است، ادامه داد: با بهره‌برداری از این خط تولید، کشورمان از واردات بسیاری از ورق‌های خاص که تولید داخلی آن‌ها ارزش‌افزوده زیادی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، بی‌نیاز خواهد شد. این پروژه طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده تا سال ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود. هم‌اکنون این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۳.۸ درصد و تا پایان خرداد ۱۴۰۳، ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به لحاظ سرمایه‌گذاری سهم سال ۱۴۰۳ این پروژه بیش از ۱۸.۳ همت خواهد بود.

نصب اولین پنل‌های پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه

وی با بیان اینکه در حال حاضر مواردی نظیر انرژی، مواد اولیه و منابع و آب از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی صنعت کشور است، ادامه داد: فولاد مبارکه برای حل مشکلات خود هیچ‌گاه دست روی دست نگذاشته و منتظر نمانده است؛ تاجایی‌که همان‌گونه که اشاره شد، برای حل مشکل خود در حوزه مواد اولیه در منطقه سنگان، برای حل مشکل حمل‌ونقل با توسعه ناوگان ریلی و جاده‌ای و برای حل مشکل انرژی نسبت به احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی اقدام کرده است و خرسندیم که اعلام کنیم در هفته پایانی تیرماه، اولین پنل‌های پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی فولاد مبارکه نصب شده است و باتوجه‌به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، تولید برق در این نیروگاه به‌زودی آغاز می‌شود و تا پایان سال و قبل از فصل گرم سال آینده، حداقل ۱۲۰ مگاوات تولید این نیروگاه را در مدار خواهیم داشت.

سال آینده مشکل آب در فولاد مبارکه برطرف می‌شود

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه در کنار سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان، خرید پساب ۶ شهر جدید را نیز در دستور کار دارد و می‌توان گفت سال آینده مشکل آب در فولاد مبارکه برطرف خواهد شد.

 به گفته طیب‌نیا، برآورد مخارج تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه جمعاً حدود ۱۵۶.۵ همت است که از این میزان ۵۹.۱ همت برای تکمیل پروژه‌های جاری در داخل فنس شرکت فولاد مبارکه و مابقی نیز برای دیگر شرکت‌های زیرمجموعه است.

توانمندسازی و جلب مشارکت همه ذی‌نفعان رویکرد فولاد مبارکه در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این شرکت اخیراً توانست تندیس طلایی مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی را کسب کند. اضافه کرد: فولاد مبارکه توانمندسازی و جلب مشارکت همه ذی‌نفعان را در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی در دستور کار دارد و با مشارکت مردم، ذی‌نفعان و کسانی که در حوزه مسئولیت اجتماعی کار می‌کنند، این هدف را دنبال می‌کند. در این زمینه باید یادآور شوم که فقط در یک مورد، راندمان کشاورزی در حوزه‌های تحت آموزش فولاد مبارکه، افزایش راندمان تا ۱۵ درصد را نشان می‌دهد. همچنین در حوزه دامداری نیز در حوزه واکسیناسیون دام برای ارتقای بهره‌وری مشارکت داشتیم.

درآمد عملیاتی ۲۴۰ همتی و سود خالص ۹۲ همتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲

بنابر اظهارات طیب‌نیا، فولاد مبارکه در حوزه فروش سال گذشته با بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن صادرات به‌صورت مستقیم، صادرکننده اول غیرنفتی کشور بوده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ جمعاً حدود ۸.۸ میلیون تن محصول را به فروش رسانده است. درآمد عملیاتی فولاد مبارکه در سال گذشته ۲۴۰ همت بود که بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است و ۹۲ همت سود خالص داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان نسبت به متوسط صنعت که امروز حدود ۱۸ درصد است، بیش از دو برابر است.

بازده ۴۰ درصدی سهام فولاد مبارکه

وی گفت: نسبت‌های مالی در فولاد مبارکه همه بهبودیافته و بازده ۴۰ درصدی سهام شرکت را نشان می‌دهد. شواهد حاکی از این است که سهم فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در سال گذشته بهترین انتخاب بوده است و اگر بخواهیم مقایسه‌ای برای سهم فولاد داشته باشیم، می‌توان گفت متوسط شاخص بورس کمتر از ۱۴ درصد بوده است و این یعنی سهام فولاد در بازارهای هم‌ارز از جمله بازار طلا، ارز، سکه، خودرو و حتی ساختمان افزایش بیشتری داشته است؛ بنابراین باید با قدرت از این سهم دفاع و آن را حفظ کرد.

۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص ازدست‌رفته شرکت فولاد مبارکه به دلیل محدودیت انرژی در سال گذشته

طیب‌نیا از تأمین انرژی و تأمین مالی به‌عنوان دو چالش اصلی شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته یاد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها در حوزه خودتأمینی انرژی در شرکت به‌گونه‌ای است که بتوانیم چالش انرژی را تا ۲ سال آینده حل کنیم؛ اما سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت به‌دلیل محدودیت انرژی از دست رفت.

تأکید بر اهمیت لزوم همکاری سهام‌داران

روند شدید افزایش هزینه‌های مالی در شرکت به‌دلیل سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه و شرایط اقتصادی کشور از دیگر مواردی بود که طیب‌نیا به آن اشاره و تصریح کرد: با این ‌وصف، سال گذشته سعی کردیم به خواست سهام‌داران، تقسیم سود زیادی انجام دهیم و با تأمین مالی این هزینه‌ها را جبران کنیم. هزینه‌های مالی شرکت سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش‌یافته و ما ۴۰ همت تأمین مالی انجام داده‌ایم که مبلغ کمی نیست. نرخ بهره از ۱۸ به ۲۳ درصد رسیده و از سهام‌داران می‌خواهیم در این زمینه همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

سودآوری ۹۲ همتی فولاد مبارکه با حاشیه سود خالص ۳۸ درصدی در سال ۱۴۰۲

 محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: مجمع عمومی سالیانه شرکت با حضور سهام‌داران محترم شرکت در حالی برگزار شد که صورت‌های مالی شرکت بدون قیدوشرط مورد تأیید مجمع قرار گرفت. علی‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها در سال گذشته، شاهد اتفاقات خوبی در فولاد مبارکه بودیم؛ به‌گونه‌ای که از سوی هیئت‌مدیره، ناظران و مسئولان روند رو‌به‌رشد سودآوری و پیشرفت عملیات اجرایی طرح‌های توسعه موردتقدیر قرار گرفت. شرکت فولاد مبارکه در حوزه سودآوری در سال گذشته رشد خوبی داشت و به سود ۹۲ همت با حاشیه سود خالص ۳۸ درصد رسید که نسبت به متوسط حاشیه سود صنعت فولاد که ۱۸ درصد برآورد شده عدد قابل‌توجهی است. این امر به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی است که شرکت توانسته با حمایت سهام‌دارانش در زنجیره تأمین انجام دهدو گلوگاه‌های مختلف را رفع کند.

وی گفت: شرکت برای اجرای پروژه‌های توسعه خود نیاز شدیدی به منابع مالی داشت؛ اما به درخواست سهام‌داران گرامی، امروز سود قابل‌تقسیم فولاد مبارکه با در نظر گرفتن تداوم پروژه‌های ملی و زیربنایی که به نقاط حساس رسیده و همچنین جلب رضایت نسبی سهام‌داران انجام شد و مقرر شد ۴۰ تومان به‌ازای هر سهم سود توزیع شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه از تشکیل صندوق حمایتی برای بازنشستگان فولاد به‌عنوان یکی دیگر از مصوبات ارزشمند مجمع یاد و اضافه کرد: برای بهبود وضعیت بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی فولاد که پیش‌ازاین در فولاد مبارکه بازنشسته شده‌اند و در آینده نیز تحت زیرمجموعه صندوق فولاد بازنشسته خواهند شد مقرر شد این صندوق تأسیس گردد و اقدامات عاجل و اثربخشی انجام دهد.

شفافیت اطلاعات مالی و عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۲

در حاشیه برگزاری این مجمع مهدی کویتی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه نیز در مصاحبه با خبرنگار ایراسین تصریح کرد: امسال مانند سال گذشته گزارش صورت‌های مالی فولاد مبارکه بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی بود و این امر بیانگر شفافیت اطلاعات مالی و عملکرد خوب همه همکاران در بخش‌های تولید، پشتیبانی و ستاد است.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ سودآوری شرکت فولاد مبارکه بسیار خوب بود، گفت: از حدود ۶۸ همت سال ۱۴۰۱ به ۹۲.۵ همت در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت تأمین بودجه برای تکمیل پروژه‌های توسعه شرکت تصریح کرد: اگرچه سهام‌داران عزیز به دلیل رشد سودآوری انتظار داشتند که به همین نسبت سود تقسیمی را افزایش دهیم؛ اما نباید فراموش کنیم که پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی در شرکت تعریف شده و در دست اجراست که حجم زیادی از نقدینگی را به خود اختصاص می‌دهند و ازاین‌رو ما امکان تقسیم سود زیادی نداشتیم و خوشبختانه در این زمینه سهام‌داران همراهی کردند.

وی تصریح کرد: با به ‌ثمر رسیدن پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه بدون شک در سال‌های آتی شاهد افزایش سودآوری و منتفع شدن بیش‌ازپیش سهام‌داران خواهیم بود.

گفتنی است از دیگر مصوبات این مجمع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-با اکثریت آرای سهام‌داران، تقسیم سود ۴۰۰ ریالی به‌ازای هر سهم این شرکت به تصویب رسید.

-سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی ۱۴۰۴ انتخاب شد.

-روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

-حق حضور اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره و کمیته‌های تخصصی هیئت‌مدیره به میزان ۱۰۰ میلیون ریال و کمیته‌های تخصصی هیئت‌مدیره از قرار ۸۰ میلیون ریال به ازای حداکثر دو جلسه در ماه تعیین شد.

-پاداش اعضای هیئت‌مدیره تعیین شد.

– بابت تسهیلات درمانی، رفاهی و… بازنشستگان حداکثر معادل مبلغ سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت.

همچنین طرح‌های پیشنهادی هیئت‌مدیره مبنی بر ایجاد درآمد پایدار برای بهبود وضعیت هیئت‌مدیره کارکنان فعلی و آتی شرکت که مشمول صندوق بازنشستگی فولاد هستند مطرح و مقرر شد مراتب در کمیته سرمایه‌گذاری شرکت طرح و نتیجه به کارگروهی از نمایندگان سهام‌داران عمده بالای ۵ درصد ارائه شود که تصمیم این کارگروه حداکثر تا ۳ ماه آتی اتخاذ و به‌منزله مصوبه مجمع خواهد بود.

 اجرای پروژهای طراحی‌شده در شرکت فولاد مبارکه سودآوری پایدار و مطمئنی را به ارمغان خواهد آورد

فرداد امیراسکندی، رئیس مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه نیز در حاشیه این مجمع گفت: مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه به‌موقع و با حضور اکثریت سهام‌داران برگزار شد و تصمیماتی در خصوص تقسیم سود و مسئولیت اجتماعی اتخاذ گردید. همچنین صورت‌های مالی و عملکرد هیئت‌مدیره مورد تأیید مجمع قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۲ قابل‌قبول بوده و پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش از آن داشته است، گفت: رشد قابل‌ملاحظه‌ای در مقدار فروش، ارزش ریالی فروش و سود کسب‌شده حاصل شده است. همچنین ۱۵۶ همت پروژه در این شرکت تعریف شده که باقی‌مانده سود توزیع‌نشده به بهره‌برداری از این پروژه‌ها اختصاص یافت تا سهام‌داران به سودآوری و بازده بلندمدت در شرکت فولاد مبارکه امیدوار باشند.

امیراسکندی افزود:با اجرای پروژهای طراحی‌شده که بخشی از آن پیشرفت فیزیکی قابل‌ملاحظه‌ای داشته و بخش دیگر نهایتاً تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد، مطمئناً زنجیره تولید و فعالیت شرکت گسترش خواهد یافت و سودآوری پایدار و مطمئنی را به ارمغان خواهد آورد.

شایان ذکر است مقرر شد سود سهام‌داران حقیقی در تاریخ ۱۰/۰۷/۱۴۰۳ از طریق واریز به‌حساب آن‌ها در سامانه سجام و سود سهام‌داران حقوقی در تاریخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۳ به حساب سجامی آن‌ها واریز شود.

http://tejaratava.ir/?p=138249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰