• امروز : چهارشنبه - ۲۷ تیر - ۱۴۰۳
0

پتروشیمی امیرکبیر «شکبیر» ۶٬۲۱۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد

  • کد خبر : 137137
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
پتروشیمی امیرکبیر «شکبیر» ۶٬۲۱۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد
مجمع عمومی عادی سالیانه دوره مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت پتروشیمی امیرکبیر «شکبیر» برای دوره مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۹۸ درصد سهامداران و نمایندگان قانونی آن‌ها برگزار شد.

در ابتدای این مجمع و و پس از انتخاب هیئت رئیسه و تشریح فرآیند و عملکرد تولید، مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به ریسک خوراک این شرکت گفت: بیشترین استرس کاری را در رابطه با کیفیت و کمیت خوراک و همچنین شرایط تولید بالادستی شرکت داریم به نحوی که روزانه مجبور به تغییر آرایش کوره‌ها متناسب با کیفیت و کمیت خوراک دریافتی هستیم و مشخص نیست که روز آینده این دو چه تغییری خواهند کرد.

وی افزود: الفین امیرکبیر ۶۵ درصد نیاز پایین دست را تامین می‌کند و برای پوشش ظرفیت باقیمانده می‌بایست اتیلن مورد نیاز خود را برای پوشش ظرفیت بلااستفاده از شرکت‌های پتروشیمی مارون (بواسطه پایپ لاین) و جم (از طریق کشتی) تامین کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: طی سال گذشته با توجه به اورهال مارون مذاکره با پتروشیمی جم را برای خرید اتیلن از سر گرفتیم ولیکن با توجه به گرمایش جهانی و ظرفیت‌های محدود لجستیکی جهت تخلیه برای مجموعه پتروشیمی امیرکبیر صرفه اقتصادی نداشت.

دکتر سعید صادقی با اظهار تناقض از سیاست‌های رگولاتوری نسبت به ممنوعیت واردات خوراک بیان داشت: تولید اتیلن در واحد الفین بسیار به صرفه است زیرا که تامین اتیلن از خط اتیلن غرب بواسطه نرخ گرانتر حاشیه سود امیرکبیر را کاهش می‌دهد این درحالیست که واردات اتیلن باز هم صرفه بهتری دارد که بواسطه سیاست‌های دوگانه، متناقض وعدم همکاری سیاست گذار مجاز به واردات نبوده ضمن آنکه مجتمع بواسطه نبود خوراک طی سال گذشته ۲ ماه از سرویس خارج شده که منجر به تولید زیر ظرفیت اسمی گردید.

صادقی با اشاره به کیفیت تامین خوراک گفت: ۹۰ تن از ظرفیت تولید اتان بیدبلند خلیج فارس به شرکت پتروشیمی گچساران و کمتر از ۲۰ تن مابقی به امیرکبیر اختصاص می‌یابد این درحالیست که بدلیل‌عدم راه اندازی واحدهای پایین دست پتروشیمی گچساران نهایتا اتیلن تولیدی بعنوان محصول خام گازی به خط اتیلن غرب تزریق می‌شود بر این اساس درخواست داریم با توجه به آمادگی مجموعه امیرکبیر برای دریافت اتان و تولید محصول پلیمری نهایی انتظار می‌رود مجموعه سیاست گذار منافع درون گروهی را کنار گذاشته و ملی بیاندیشد.
مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی امیرکبیر با تشریح برنامه جایگزین خود برای تامین خوراک پایدار گفت: مذاکراتی با پالایشگاه بیدبلند ۱ با محوریت افزایش تولید اتان در راستای تامین خوراک یکی از کوره‌ها با میزان سرمایه مورد نیاز ۲۵ الی ۳۰ میلیون دلار انجام گردیده و بنظر می‌رسد طی ۶ ماه آینده و در مجمع فوق العاده مصوبه آن را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر افزود: طی ۴ سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار گاز خرید کرده‌ایم در حالیکه حجم سرمایه‌گذاری بیدبلند ۲ به همین میزان بوده بر این اساس می‌توانستیم با برنامه ریزی بهتر و با داشتن یک پالایشگاه گازی، ریسک تامین خوراک را به صفر برسانیم.

وی در خصوص دیگر طرح توسعه‌ای شرکت یعنی الفین چهاردم گفت: پتروشیمی فیروزآباد با منبع خوراک میدان گازی پارسیان سپهر و در همسایگی فاز ۲۲-۲۴ واقع شده و یوتیلیتی آن از این فاز تامین و با راه اندازی آن دولت موظف به احداث خط لوله به موازات خط لوله اتیلن غرب است که به معنای شکست انحصار این خط و بخش خصوصی می‌باشد ضمن آنکه فاینانس مورد نیاز نیز فراهم می‌باشد.

صادقی با اعتراض به سیاست‌های ناصحیح رگولاتوری در تعیین قیمت یوتیلیتی و کاهش ۳۵ درصدی سود امیرکبیر گفت: اینکه یوتیلیتی فجر ۴۵ درصد حاشیه سود داشته درحالیکه دیگر پتروشیمی‌ها زیر ۲۰ درصد حاشیه سود دارند در تقابل با شعار جهش تولید بوده بر این اساس ما نیز به رشد بی‌رویه نرخ‌ها اعتراض داشته و پیگیری‌های حقوقی خود را دنبال خواهیم نمود.
در پایان مجمع صورت‌های مالی مربوط به دوره مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ تصویب، روزنامه‌های اطلاعات و بعنوان دنیای اقتصاد بعنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین، ۷۵ میلیارد تومان به سرفصل مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص، ۷۰ درصد سود تقسیم و به هر سهم «شکبیر» ۶.۲۱۰ ریال سود اختصاص یافت.

http://tejaratava.ir/?p=137137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰