• امروز : سه شنبه - ۲۶ تیر - ۱۴۰۳
1

بومی‌سازی اجکتور پمپ‌های خلأ واحد گاززدایی فولاد مبارکه (L RH-TOP)

  • کد خبر : 136813
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
بومی‌سازی اجکتور پمپ‌های خلأ واحد گاززدایی فولاد مبارکه (L RH-TOP)
رئیس تعمیرات عملیات ثانویه فولاد مبارکه از بومی‌سازی اجکتور پمپ‌های خلأ واحد گاززدایی (RH-TOP) فولاد مبارکه خبر داد.

مهدی شفایی در این باره تصریح کرد: با توجه به نیاز روزافزون تولید محصولات ویژه در فولاد مبارکه و تولید آن در واحد RH، حساسیت آماده‌به‌کاری این واحد بسیار افزایش یافته است و نیاز به تأمین قطعات استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم این واحد قسمت وکیوم است و اصلی‌ترین قطعه آن اجکتورهای بخار است گفت: با توجه به هزینه و مشکلات زیاد در حوزه واردات و تأمین قطعات پمپ‌های خلأ، ساخت این قطعات در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت انجام شد تا علاوه بر صرفه اقتصادی برای فولاد مبارکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

دست‌یابی به دانش فنی ساخت

در همین زمینه، حامد فردی، کارشناس تعمیرات عملیات ثانویه نیز گفت: اساس عملکرد هر سیستم گاززدایی بر پایه میزان خلأ ایجادشده بر سطح ذوب و مقدار ظرفیت مکشی آن استوار است. در دنیا دو روش ترکیب پمپ‌های مکانیکی و ترکیب اجکتور پمپ‌ها برای تولید خلأ در واحدهای فولادسازی وجود دارد که به‌طور مشخص در واحد گاززدایی RH-TOP فولاد مبارکه که عملکرد آن اجکتوری است طراحی و ساخت اجکتور پمپ‌های مجموعه تولید خلأ توسط شرکت GEA آلمان و به سفارش شرکت SMS DEMAG انجام‌شده بود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه متشکل از شش اجکتور بخار است که در چهار مرحله عملیات تولید خلأ عمیق در ۶/۰ میلی‌بار و ظرفیت مکش ۷۰۰ کیلوگرم بر ساعت گاز را انجام می‌دهد، ادامه داد: این مقادیر برای کربن‌زدایی با هدف تولید فولادهای با کربن پایین‌تر از ppm15 در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه طراحی شده است که به علت مکش گازها از داخل ذوب که به همراه آن غبار و ذرات مربوط به مواد افزودنی، داخل اجکتورها مکیده می‌شود، شرایط گازهای مکش دوفازی و خوردگی اجکتور پمپ‌ها شدیدتر می‌گردد.

به گفته فردی، مهم‌ترین معضل در مجموعه حاضر، فقدان نقشه و هندسه دقیق از تجهیز بود که عملاً انجام هرگونه ساخت را غیرممکن ساخته و باعث ایجاد وابستگی خرید صرفاً از همان شرکت شده بود تا اینکه با بومی‌سازی این تجهیز عملاً به دانش فنی ساخت آن دست یافتیم.

تست گرم و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز

در ادامه رسول نوروزیان کارشناس تعمیرات عملیات ثانویه نیز گفت: با توجه به اینکه زمینه ساخت اجکتور پمپ‌های بخار در فولاد مبارکه وجود نداشت، تیمی متشکل از واحدهای برنامه‌ریزی خرید، بومی‌سازی و دفتر فنی تعمیرات ناحیه تشکیل و پس از ارزیابی شرکت‌های توانمند که سابقه طراحی و ساخت در صنایع غذایی و نفت را داشتند دو شرکت شناسایی و پس از مناقصه عملیات ساخت شروع شد.

وی عنوان کرد: به دلیل پیچیدگی و جدید بودن فعالیت، پس از برنامه‌ریزی تیم‌های فنی، جهت دمونتاژ و تهیه مدرک از اجکتورها اقدام شد و بعد از مراحل ساخت، تست‌های مربوط در مراحل ساخت انجام گردید. پس از نصب، تست گرم اجکتورهای بومی‌سازی با موفقیت انجام گرفت و برگ زرین دیگری در دیوان افتخارات فولاد مبارکه به ثبت رسید.

مهدی شفایی رئیس تعمیرات عملیات ثانویه فولاد مبارکه در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه فولادسازی و زحمات کارکنان تعمیرات که وظیفه دمونتاژ و تست را بر عهده داشتند و همکاران واحد بومی‌سازی شاغل در مدیریت خرید قطعات تشکر و قدردانی کرد.

http://tejaratava.ir/?p=136813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.