• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
2

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران

  • کد خبر : 136316
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران

شرکت آلومینیوم ایران در راستای تامین برق داخلی کارخانه، تولید انرژی پاک، صیانت و اهتمام به حفظ محیط زیست، توسعه زیر ساخت های صنعتی و کمک به ناترازی برق در کشور اقدام به ساخت مولد اضطراری تولید برق و در آینده ای نزدیک ایجاد نیروگاه خورشیدی نموده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از امور ارتباطات و اطلاع رسانی ایرالکو، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳ با حضور مهندس متولیان سرپرست مدیریت عامل و رئیس هیات مدیره ایرالکو، آقای محسن محمدی و مهندس غفاری اعضای هیات مدیره ایرالکو، دکتر محمدی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مهندس داودآبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای باختر، مهندس اخلاصی مدیر امور اراضی استان مرکزی، جلسه ای با موضوع واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو، برگزار شد و در ادامه فاز نخست مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران با حضور اعضای هیات مدیره ایرالکو، مسئولین استانی و همراهی مهندس سیف مدیر کارخانه، معاونین، مدیران و اعضای محترم شورای اسلامی کار ایرالکو با ظرفیت اسمی ۵۰ مگاوات افتتاح و وارد مدار گردید.

طی چند سال گذشته با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق، در روزهای گرم سال شاهد اختلال در تولید در صنایع مختلف و بویژه در صنعت آلومینیوم با توجه به مصرف بالای انرژی در آن بوده ایم. با در نظر گرفتن این موضوع که طبق گفته وزیر نیرو حدود یک سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی بر، مصرف می شود، دولت این صنایع را به کاهش مصرف و مدیریت بار الزام نموده که شرکت آلومینیوم ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و مجبور به کاهش بار در طی سالهای اخیر بوده که به تبع آن خسارات و زیان بسیار نیز به شرکت وارد گردید. در همین راستا با پیگیری و حمایت های همه جانبه سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران طی یک سال گذشته اقدامات موثر و آینده نگرانه ای برای برون رفت از این مشکلات و توسعه زیرساختهای شرکت صورت پذیرفت که ساخت مولد اضطراری با ظرفیت ۸۰ مگا وات در داخل شرکت با سرمایه گذاری بیش از ۲۶ میلیون یورو و ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۱۰ مگاواتی در راستای تولید انرژی پاک و تجدید پذیر و حفظ محیط زیست از جمله آن موارد می باشد که با یاری خداوند مردم شهر اراک نیز از مزایای این طرح ها بهره مند خواهند شد.

مهندس متولیان سرپرست مدیریت عامل و رئیس هیات مدیره ایرالکو بروز ناترازی در تولید و مصرف حامل های انرژی بویژه برق در سال های اخیر را چالشی جدی برای صنایع بویژه صنعت آلومینیوم بر شمردند. ایشان ضرورت تجهیز صنایع در خود تامینی برق و انرژی مورد نیاز خود را بر اساس مصوبه هیات وزیران حائز اهمیت دانستند.

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران : از زحمات کارگران ارجمند ایرالکو در راه اندازی و بهره برداری از  مولد اضطراری ایرالکو تقدیر و تشکر می نمایم.

آقای محسن محمدی سهامدار عمده و عضو هیات مدیره ایرالکو، ضمن تقدیر و ارج نهادن به تلاش های صورت پذیرفته توسط کارگران شریف ایرالکو در راه اندازی و تکمیل این پروژه مهم، حیاتی و ملی مطابق برنامه ریزی بعمل آمده، از اهتمام ویژه سهامداران و اعضای هیات مدیره در تامین برق مورد نیاز شرکت به عنوان اولویت حائز اهمیت که منافع ملی و استانی را نیز در بردارد، خبر دادند. ایشان همچنین ابراز امیدواری نمودند، اقدام ایرالکو در بهره برداری از مولد اضطراری و ایجاد نیروگاه خورشیدی نقطه عطفی در تاریخ این شرکت باشد تا ضمن تامین برق، گام مهمی در جهت ارتقاء منافع ملی برداریم.

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای باختر در مراسم بهره برداری از مولد اضطراری ایرالکو عنوان نمود: مسئولان محترم ایرالکو با اتخاذ تصمیم بسیار مناسب و راهبردی درساخت و راه اندازی مولد اضطراری برق در کارخانه، به بهبود ناترازی انرژی در شهر اراک و استان مرکزی کمک شایانی خواهند نمود.

مهندس داودآبادی در حاشیه راه اندازی و بهره برداری از فاز نخست مولد اضطراری ایرالکو با تشکر از اقدام تحسین برانگیز در زمینه تولید انرژی در ایرالکو بیان نمودند: امروز در شرایطی در خدمت دوستان گرامی در کارخانه ایرالکو هستیم که کشور گرمترین روزهای خود را تجربه می کند و مصرف برق به حداکثر خود رسیده است. شرکت آلومینیوم ایران با پیشینه بیش از نیم قرن فعالیت، به عنوان یکی از بزرگترین مشترکین برق استان مرکزی، با دیماند ۳۴۰ مگاوات نقش موثر و قابل توجهی در صنعت استراتژیک آلومینیوم کشور ایفاء می کند. به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق در ایام گرم سال و بویژه فصل تابستان به صنایع مختلف مبنی بر همکاری در زمینه مدیریت بار الزام فراوان شده است که در همین راستا مسئولان محترم ایرالکو با دوراندیشی و اتخاذ تصمیم بسیار مناسب و راهبردی اقدام به ساخت و راه اندازی مولد اضطراری برق در کارخانه نمودند و خوشبختانه امروز که بیشتر از همیشه نیاز به تولید انرژی در کشور احساس می شود، شاهد بهره برداری از دو مولد اضطراری با ظرفیت اسمی ۲۵ مگاواتی این شرکت هستیم که در مجموع حدود ۳۴ مگاوات تولید برق خواهند داشت و همچنین واگذاری زمین برای ایجاد نیروگاه خورشیدی ایرالکو که کمک بسیار مهمی به حفظ تولید در ایرالکو و همچنین بهبود ناترازی برق در استان و کشور خواهند نمود.

شرکت آلومینیوم ایران با تصمیم برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و استفاده از انرژی تجدیدپذیر، قدم مبارکی برای مردم عزیز شهر اراک برداشته است.

مهندس محمدی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار  امور ارتباطات ایرالکو با بیان این موضوع که در بحث تحویل زمین به ایرالکو برای ساخت نیروگاه خورشیدی کارشناسی های لازم در این اداره صورت پذیرفته، عنوان نمودند: با توجه به تاکید بسیار به تمامی دستگاه های اجرائی استان مرکزی و اراک مبنی بر انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی این شهر، به کلیه صنایع استان مرکزی و بویژه صنایع مستقر در اراک برای بستر سازی در این زمینه تاکید بسیار گردیده است. شرکت آلومینیوم ایران به عنوان یکی از صنایع پیشرو در زمینه همکاری و انجام اقدامات موثر در این خصوص می باشد که قدم مبارکی برای شهر اراک و مردم غیرتمند آن برداشته است و آن اقدام به ساخت نیروگاه خورشیدی در راستای استفاده از انرژی برق پاک و صیانت از محیط زیست است. در همین راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پس از انجام کارشناسی های لازم و دقیق، زمینی به مساحت ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی را در جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر، به ایرالکو واگذار نمود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه بیان نمودند: نزدیکی جایگاه در نظر گرفته شده برای نیروگاه خورشیدی ایرالکو به شهر اراک و پست ۶۳ مگا وات، مزیت قابل توجهی محسوب شده که در نهایت سود و منفعت آن به مردم عزیز اراک نیز خواهد رسید. از همینجا از تمامی دستگاه های مختلف استان مرکزی و شهر اراک می خواهیم در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای اراک، همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

مدیر کارخانه ایرالکو: صنعت آلومینیوم باید به صورت پیوسته انرژی دریافت کند و در واقع انرژی رکن اصلی تولید در این صنعت است.

مهندس سیف مدیر کارخانه ایرالکو ضمن تقدیر از حمایت های موثر سهامداران و اعضای هیات مدیره محترم ایرالکو در پیگیری ساخت مولد اضطراری، با اشاره به تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن شمش آلومینیوم در ایرالکو، ابراز امیدواری نمودند، با راه اندازی مولد های اضطراری،  به مقدار ۱۰ درصد از مصرف انرژی سالیانه ذخیره گردد. ایشان میزان سرمایه گذاری برای مولدهای اضطراری را ۲۶ میلیون یورو عنوان و در ادامه بیان نمودند: شرکت آلومینوم ایران به منظور پایداری شبکه، همراهی و همکاری با دولت جمهوری اسلامی و دیگر صنایع و به دلیل ناترازی انرژی در پیک مصرف برق در کشور و استفاده از ظرفیت های داخلی اقدام به خرید ۳ فاز مولد اضطراری به ظرفیت ۸۰ مگاوات طی یک سال گذشته نموده است که در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ که به واقع روز مبارکی در تاریخ کارخانه ایرالکو می باشد، فاز نخست آن با کمک خداوند متعال و توان نیروی متخصص داخلی، راه اندازی و وارد مدار گردید. مهندس سیف با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی ایرالکو در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، با توجه به مصوبه هیات وزیران و دولت مبنی بر استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی پاک، برنامه ریزی برای ایجاد یک نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی خورشیدی را خبر خوبی برای مردم نجیب شهر اراک عنوان نمود که طی چند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر پروژه مولد اضطراری ایرالکو: توان و تخصص کارشناسان و کارگران شریف ایرالکو با استفاده از تجربه داخلی و بدون کمک از پیمانکار خارجی در سریعترین زمان ممکن در بهره برداری از مولد اضطراری مثال زدنی و قابل توجه است.

مهندس سید وحید حیدری مدیر رکتی فایر و مدیر پروژه مولد اضطراری ایرالکو ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی فاز نخست مولد اضطراری و تقدیر و تشکر از زحمات خالصانه تمامی پرسنل محترم کارخانه که در این زمینه فعالیت داشتند، ابراز نمودند: امروز شاهد راه اندازی، فاز نخست مولد اضطراری ایرالکو شامل دو  مولد با ظرفیت اسمی ۲۵ مگاوات هستیم که در نهایت در حدود ۳۴ مگاوات برق به شرکت تزریق خواهند نمود. عملیات نصب فاز نخست، با همراهی و تلاش کارشناسان و متخصصان ایرالکو و شرکت های پیمانکار  داخلی به صورت کامل انجام شده است و هیچ گونه پیمانکار و نیروی انسانی خارجی در این پروژه دخالت نداشته است. در همینجا باید این مژده را به همکاران غیور ایرالکو بدهیم که با حمایت سهامداران و اعضای هیات مدیره یک پروژه مولد اضطراری ۵۰ مگا وات دیگر هم در دستور ساخت قرار دارد، که با یاری خداوند برای دوره پیک مصرف برق در سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود و ظرفیت تولید انرژی را به ۷۰ مگاوات ارتقاء می دهد که هم اکنون تجهیزات و قطعات آن خریداری و در حال انتقال به شرکت می باشند.

http://tejaratava.ir/?p=136316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.