• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
1

امضای قراردادهای توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا

  • کد خبر : 134276
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۰۳
امضای قراردادهای توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا
قرارداد طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه و قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت ‌خام با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت (SkidMounted) در قالب قرارداد مشارکت عمومی – خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) امضا شد.

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه، با ذخیره درجای ۹۸۰ میلیون بشکه نفت، با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت، «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، «محمد اولیاء» مدیرعامل گروه مپنا و مدیران ارشد شرکت‌های نفتی و گازی، صبح روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات وزارت نفت، بین شرکت‌ ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز مپنا امضا شد.

قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان بند کرخه

قرارداد توسعه میدان نفتی بند کرخه با ذخیره درجای ۹۸۰ میلیون بشکه نفت همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی بین «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، «سعید محمدزاده» مدیرعامل بخش نفت و گاز مپنا و «حمیدرضا جهانگیری» مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز گروه مپنا (OGDC) امضا شد.

میدان نفتی بند کرخه در استان خوزستان در ۲۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و با میدان‌های اهواز، مشتاق، آب‌تیمور و سوسنگرد همجوار بوده و در فروافتادگی دزفول و بلوک اکتشافی مهر واقع شده است.ساختمان تاقدیسی میدان بند کرخه با ابعاد ۶۰ در ۵ کیلومتر دارای دو کوهانک شمالی و جنوبی است و تا کنون سه حلقه چاه اکتشافی در این میدان حفاری شده که وجود هیدروکربور مایع در بخش کوهانک جنوبی در سازند ایلام به اثبات رسیده است.

مدت این قرارداد ۱۵ سال است و در طول دوره قرارداد، تولید برآوردی تجمعی حدود ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام خواهد بود. این قرارداد به‌منظور برداشت حداکثری از این میدان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق غرب کارون، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۴۳۵ میلیون دلار شامل حفاری ۱۱ حلقه چاه تولیدی، یک حلقه چاه ارزیابی، یک حلقه چاه دفع پساب، تعمیر یک حلقه چاه، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تأسیسات فرآورش و انتقال نفت خام است که پیش‌بینی می‌شود فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد کند. جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان بند کرخه و برآورد عواید ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد، از مزایای این طرح است.

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به‌منظور افزایش رفاه مردم در قالب اجرای مسئولیت‌ اجتماعی (CSR)، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای بهبود زیرساخت‌های مناطق پیرامومی میدان بند کرخه هزینه‌ کند.

قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت‌خام (SkidMounted)

همچنین قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت ‌خام با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت (SkidMounted) در قالب قرارداد مشارکت عمومی – خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا(OGDC)  امضا شد.

قرارداد ساخت واحد فرآورش نفت‌خام میدان‌های قلعه‌نار، کبود و بالارود با ظرفیت روزانه ۴۰ هزار بشکه و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار  توسط شرکت توسعه نفت و گاز مپنا به مدت ۱۰ سال انجام خواهد شد. از ویژگی‌‎های آن می‌توان به استفاده از الگوی قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی مطابق شعار سال، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه هفتم و قانون تأمین مالی زیرساخت‌ها، افزایش ظرفیت فرآورش نفت‌ خام و ایجاد اشتغال پایدار به‌منظور ساخت تأسیسات یادشده و بهره‌برداری بلندمدت از واحدهای فرآورشی ایجادشده در استان خوزستان اشاره کرد.

ارائه آمارهای افزایش درآمد و صادرات

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، از افزایش درآمد و صادرات در دولت سیزدهم خبر داد.

خجسته‌مهر گفت: تا کنون ۲۲٫۵ میلیارد دلار قرارد قطعی بسته شده است که ۸۰ درصد آن مربوط به طرح‌‎های توسعه میادین مشترک نفتی و گازی است که در راستای استفاده از توان و ظرفیت بالای داخلی با پیمانکاران و سرمایه‌گذاران ایرانی امضا شده است.

در ادامه مراسم، وزیر نفت اظهار کرد: در دولت سیزدهم، ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شده است که ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار تا کنون به بهره‌برداری رسیده است و طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام از آن جمله است.

«جواد اوجی» پرداختن به پروژه‌های استان‌های کم برخوردار به منظور رونق اقتصادی و اشتغال زایی را از اولویت‌های اصلی وزارت نفت دانست و افزود: این پروژه‌ها عواید خوبی در تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت ۲۰ درصد بود. در سال ۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰ درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصادی بود.

http://tejaratava.ir/?p=134276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.