• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
5
جلسه شوراي مديران و روساي شعب

پرداخت ۸۶۶ میلیارد تومان خسارت در ۸ ماهه سال ۹۹ توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی

  • کد خبر : 11118
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
پرداخت ۸۶۶ میلیارد تومان خسارت در ۸ ماهه سال ۹۹ توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی
دکتر جباري مديرعامل صندوق : در 8 ماهه سال، 866 ميليارد تومان خسارت پرداخت کرده ايم که حدود 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. 16500 فقره پرونده تشکيل و به مرحله پرداخت رسيده است که با توجه به شرايط کشور، عملکرد بسيار خوبي است.

به گزارش روابط عمومی صندوق تامین خسارتهای بدنی کشور با رعایت پروتکل های ستاد ملی کرونا ، جلسه شورای مدیران صندوق با روئسای شعب استانی بصورت وبینار برگزار شد.

در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر علی جباری، مدیریت عامل صندوق ، ضمن گرامی­داشت یاد و خاطره شهدای میهن به ویژه دانشمند هسته­ای، آقای دکتر فخری زاده و همچنین فرارسیدن سالروز شهادت فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حاج قاسم سلیمانی؛ از تلاش­های مستمر همکاران صندوق جهت حرکت در مسیر برنامه­های صندوق تشکر و افزودند ” از اینکه فرصتی فراهم شد که به صورت مجازی و وبینار خدمت همکاران عزیز در استانها و ستاد سلام و ارادتی داشته باشیم، خیلی خوشحال هستم؛ لذا از همه همکارانی که برای تشکیل و برگزاری جلسه زحمت کشیدند، تشکر می­نمایم. همچنین به جناب آقای میراحمدزاده تسلیت عرض می­کنم، برای ایشان و خانواده محترم آرزوی صبر و سلامتی دارم. از زحمات آقای آقازاده در طول دوره همکاری و فعالیت در حوزه مدیریت حقوقی صندوق تشکر می­کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت می­کنم. همچنین برای آقای خدایاری و همکاران جدیدی که منتصب شده ­اند آرزوی توفیق دارم.

نیاز امروز جامعه ما، سهیم شدن در مشکلات مردم است. مشکلات مردم را مشکلات خودمان بدانیم و نسبت به مردم و ارباب رجوعان، حسن نظر داشته باشیم.در مشکلات گروه هدف سهیم شویم.”

مدیرعامل صندوق با اشاره به عملکرد ۸ ماهه سال ۱۳۹۹ ، از کلیه همکاران تشکر و افزودند، همکاران ستاد و شعب بسیار تلاش نموده و با توجه به شرایط خاص حال حاضر کشور، عملکرد بسیار خوبی به دست آورده­ایم که جای تقدیر و تشکر دارد.

بطوری که در ۸ ماهه سال، ۸۶۶ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده ایم که حدود ۲۵% نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. ۱۶۵۰۰ فقره پرونده تشکیل و به مرحله پرداخت رسیده است که با توجه به شرایط کشور، عملکرد بسیار خوبی است.

مدیریت محترم عامل سپس به رویکردهای مدیریت در راهبری صندوق اشاره و افزودند، یکی از رویکردهای اینجانب، رویکرد جوانگرایی در عرصه مدیریتی صندوق است که این یکی از ویژگی­های بارز مدیریت صندوق در طی چند سال اخیر می باشد. هرچند که این رویکرد هم ریسک دارد و هم دستاورد. دستاورد آن این است که با اتکا به نیروهای جوان، راحت­تر به سمت اهداف و رسالت صندوق حرکت می کنیم و ریسک­های آن مربوط به تجربه کم نیروهای جوان است که اگر نشاط و نوآوری داشته­ باشیم، این خلاء جبران می­شود.

رویکرد دیگر، حفظ و تقویت نیروهای موجود در کنار بکارگیری افراد شایسته، متخصص و متعهد در صندوق و به نوعی کارسازی و ساماندهی نیروی انسانی صندوق است. نیروی انسانی، مهمترین و کلیدی­ترین ابزار، منابع و سرمایه مورد نیاز صندوق برای تداوم فعالیت، حرکت، تحول، ایفای نقش و انجام مأموریت­های محوله به سازمان است. به عبارتی دیگر، نگاه درست به سرمایه انسانی صندوق، موتور محرکه سازمان جهت پیشبرد اهداف شده است و اگر سازمانی صندوق را ارزیابی نماید، این موضوع نقطه عطفی خواهد بود.

در حقیقت ۲ بال اصلی سازمان، “سیستم جامع و یکپارچه صندوق” و “سرمایه انسانی متخصص،متعهد و باانگیزه” آن است.

طراحی و پیاده سازی سامانه جامع و یکپارچه و هوشمند شدن فرآیندها، رویداد مهمی است که در صندوق  اتفاق افتاده است که یک تحول و خلاقیت کم نظیر در صندوق و صنعت بیمه است و در حافظه تاریخی صندوق ثبت شده و در کارنامه عملکرد همه خواهد ماند.

ایشان در ادامه با گذر از رویکردها و ۲ بال اصلی تبیین شده برای صندوق، خاطر نشان کردند: ما سال ۱۳۹۹ را سال “شعبه محوری و هویت بخشی به شعب” صندوق نام گذاری نمودیم که در حقیقت تحولی بنیادین در صندوق ایجاد گردد. لذا دو هدف اساسی جهت دستیابی به استراتژی سال تبیین نمودیم:

الف) شعبه محوری و هویت بخشی به شعب

ب) به روز شدن کارها و عملیات در صندوق و ارتقاء و افزایش کیفیت پرونده­ها

یکی از برنامه ­های تحول در صندوق بر اساس: “تأسیس شعب و هویت بخشی به شعب” پایه گذاری شده که علاوه بر شعب استانی سراسر کشور، شعبه تهران نیز راه­اندازی گردید، طرح تفویض اختیارات و هویت بخشی به شعب بعنوان یکی از رویکردها و استراتژی­های کلان صندوق تدوین و در دستور کار قرار گرفت.

کارگروه تفویض اختیارات در اوایل سال ۱۳۹۹ تشکیل شد و اعضای کارگروه انتخاب شدند. جلسات کارگروه برگزار و خوشبختانه ثمرات و دستاوردهای خوبی به همراه داشت و مقرر شد در طول سال جلسات کارگروه به طور مستمر تشکیل و تفویض اختیارات به صورت مرحله­ای صورت پذیرد که تاکنون تفویض مسئولیت­ها و واگذاری اختیارات و اعتماد به جوانان شعب و عملکرد موفق و دستاوردهای آنها، یک موفقیت بارز و شاخص است.

ابتدا حوزه “ارزیابی خسارت” به شعب تفویض گردید و سپس حوزه­ های “تضامین” و “پیگیری وصول مطالبات” که از روز جاری به طور کامل تفویض شده است و تا پایان سال، با اتمام مراحل تفویض اختیار، همه شعب خود محور و خودگردان شده و در ستاد کار اجرایی نخواهیم داشت و صرفاً امور مالی در ستاد متمرکز خواهد بود. از این پس ستاد وظیفه کیفی سازی پرونده­ها را بر عهده دارد. اگر جایی نیاز به آموزش داریم، نیاز به تغییر نیرو داریم، نیاز به پشتیبانی داریم، در اسرع وقت انجام شود.

ایشان در ادامه ضمن تأکید مجدد بر شعبه محوری و هویت بخشی به شعب صندوق، اصول اساسی و محورهای دستیابی به این استراتژی را به شرح زیر برشمردند و خواستار توجه بیش از پیش مدیران ستاد و رؤسای شعب جهت تحصیل اهداف سال جاری شدند:

    تمرکز سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی و نظارت در ستاد و واگذاری فعالیت­ها و تصمیمات اجرایی به شعب،

    مستقل و خودگردان کردن شعب با تدبیر و به تدریج و در مقابل، افزایش میزان پاسخگویی آنها در برابر عملکرد، اهداف، برنامه­ ها و استراتژی­ها،

    تقویت نظام کنترل و نظارت مستمر بر عملکرد شعب توسط مدیریت­های ستادی صندوق،

    افزایش توان پاسخگویی و قدرت حرفه­ای شعب و ارتقاء توانمندی و قدرت تطبیق شعب با تغییرات و محیط پیرامون، {دانش هرکس دارایی او نیست، بلکه بدهی او به جامعه است}

    مشخص کردن مرز مأموریت، مسئولیت­ها و اختیارات مدیریت­های ستاد و شعب و ایجاد بستر برای ارزیابی و مقایسه عملکرد آنها،

دکتر جباری: با اشاره به اصلاح ساختاری صورت گرفته متناسب با استراتژی­های سازمان، افزودند: واحدهای ستاد و شعب تغییر کرده­اند، رؤسای شعب زیرنظر مدیرعامل هستند و مدیریت امور شعب وظیفه هماهنگی بیشتر را بر عهده دارد.

ایشان مجدداً موضوع تشکیل کارگروه تفویض اختیار را یادآوری و خواستار:

الف) تشکیل مستمر و اثر بخش جلسات کارگروه

ب) در صورت نیاز، حضور برخی رؤسای شعب در جلسات کارگروه

ج) در صورت نیاز، تکمیل اعضای کارگروه

شدند و افزودند، جلسات مستمر و بدون وقفه تشکیل و مصوبات ابلاغ و اطلاع­رسانی شود.

تجربه موفقی که در زمینه تفویض اختیار به استانها و شعب صندوق داشتیم ثمرات خوبی برای صندوق داشت و معتقد هستم این رویه باید تداوم داشته باشد.

شعب در حال حاضر گروه­ بندی خاصی ندارند. این رده­بندی از شعب اصلی مثل شعبه استان تهران که حجم و فعالیت اصلی صندوق را بر عهده دارد آغاز می­شود و به شعب دیگر در استان­ها می­رسد.

ما در حال حاضر بیش از ۱۰ نوع خدمت انجام می­دهیم. از جمله: اخذ مدارک- تشکیل پرونده – احراز ماده ۱۳، ۲۱ و ۳۲- خدمات کارشناسی فنی، دعاوی، وصول، ارزیابی خسارت، تضامین – پاسخگویی به مردم- تبصره ماده ۵۵۱ – اسیدپاشی و…

گروه­ هایی در داخل شعب باید تشکیل شود که بر اساس ساختار سازمانی شعب، این گروه بندی از کوچکترین گروه که یک تیم کاری درون شعبه است آغاز می­شود که مختص شعب کوچک ماه هستند تا به بزرگترین شعبه برسیم که دارای ۵ تیم کاری خواهیم بود.

در حوزه مدیریت­ های ستادی با هدف کاهش لایه ­ها و ارتباط ستاد صندوق با شعب، در شرایط فعلی که مدیریت ها به عنوان یکی از لایه­ هایی که خودشان در بعضی از جاها به جای شعب نشسته اند و کارهای اجرایی می­کنند، باید ازاین شکل بیرون بیایند. آنها باید کارهای اجرایی را به شعب واگذار کنند و در جایگاه با ارزش هدایت­گری، سیاست­گذاری و نظارت بر شعب قرار بگیرند. در واقع نقش استراتژیک تری در این برهه زمانی و مرحله فعالیت صندوق به عهده مدیران استان گذاشته می­شود. این یک مرحله تحول و تغییرات، شاید برخی نگران باشند ولی بعداً مطمئنم که از این تحول به نیکی یاد خواهند کرد که چرا ستاد و صف را جدا کردیم، به شعب هویت بخشی داده شد و به ستاد نقش های مهم و استراتژیک­ تری تعریف و تبیین می شود.

نقش و وظیفه­ ای که در مرحله جدید تحول صندوق واحدهای ستادی پیدا خواهند کرد، نقش استراتژیک­ تر، راهبردی تر و با اهمیت­ تر است و آنها سیاست­گذار در حوزه­ای هستند که دارند فعالیت می­کنند و نقش مهمتری از لحـاظ تمرکـز بر سیاست­های کلان صندوق پیدا خواهند کرد و ضمن حفظ و تقویت نقش نظارتی خود، نقش اجرایی را به شعب واگذار می­کنند.

در این سازماندهی، شاید در بعضی از فرضیه­ ها مجبور باشیم، متمرکزتر و قوی­تر برخورد کنیم. برای مثال در سازماندهی حوزه­های نظارتی، کنترلی و سرکشی و مشاوره مستقیم به شعب، این موضوع پررنگ ­تر می­شود.

همه ستاد پشتیبانی خواهیم کرد از واحدهای عملیاتی که شعب صندوق هستند که مستقیماً با گروه هدف صندوق در تماس هستند. از یک منظر دیگر، شاید بتوان این تعبیر را بکاربرد که هدف ما این است که ما خدمت بهینه، دقیق­تر و درستی را به گروه هدف­مان ارائه کنیم. و این موضوع به خاطر اینکه ما بعضی از لایه­ها را کم می کنیم، حاصل می شود و بعضی از فرآیندها را کوتاه­تر می­کنیم تا مردم زودتر و بهتر به حق­شان برسند و هر فردی از گروه هدف صندوق، در هر یک از شعب ما، پاسخ نهایی هر خواسته­ای را که دارد، دریافت کند.صندوق باید در صنعت بیمه بدرخشد.

واحدهای حراست و حسابرسی داخلی از جمله واحدهایی هستند که بصورت متمرکز خواهند بود. حوزه حسابرسی داخلی وظایفشان بیشتر خواهد شد. سرکشی به شعب و بیشتر از قبل خواهد شد و حوزه کنترل داخلی باید ضمن هماهنگی با آقای هاشمی، در حوزه های حسابرسی کنترل، حسابرسی رفتار، حسابرسی داخلی و … بهتر از قبل عمل نماید.

مدیرعامل صندوق در ادامه بر اساس ارزیابی اولیه صورت گرفته از عملکرد ۸ ماهه شعب، نتایج ارزیابی ها را بر اساس شاخص­های تعریف شده، را برشمرد.

http://tejaratava.ir/?p=11118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.