• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

شناسایی چالش ها، پیدایش ایده ها و کشف تیم های مجرب در رویداد فینوهک

  • کد خبر : 59353
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
شناسایی چالش ها، پیدایش ایده ها و کشف تیم های مجرب در رویداد فینوهک
نشست خبری رویداد فینوهک در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. در این مراسم اعلام شد فینوهک به دنبال تیم‌های فین‌تکی است که بتوانند چالش‌های بانکداری الکترونیکی و مسائل فین‌تکی را حل و فصل کنند و ایده‌هایی را با خود بیاورند تا برگزارکنندگان رویداد در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

علیرضا ملاحتی – سروش اکبر زاده مدیر اجرایی فینوهک اعلام کرد در این رویداد قرار است تیم‌های مختلف به مدت چند روز با راهنمایی و مشاوره (منتورینگ) چند تن از فعالین فین‌تکی، به حل مشکلات و چالش‌های فین‌تکی اپلیکیشن‌های بانکی و پرداختی بپردازند. مقدمات برگزاری این هکاتون از روزهای آینده آغاز می‌شود و در ماه‌های آینده دیگر بخش‌های آن نیز به صورت آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد.

به گفته اکبر زاده فرایند توان افزایی و آموزش تیم‌ها بعد از دو هفته شروع خواهد شد و ده کارگاه وبیناری نیز در این رویداد برگزار و تیم سازی خواهد شد: فرایند منتورینگ به صورت سه هفته ای در نظر گرفته شده و تیم ها می‌توانند با منتورها نیم ساعت تعامل داشته باشند. این ارتباطات در دیسکورد انجام خواهد شد و پس از چند هفته به سراغ غربالگری اولیه تیم‌ها میرویم و بین صد تا صد و پنجاه برای رویداد نهایی پذیرش خواهند شد. در نهایت سه روز منتورینگ حضوری خواهیم داشت و اختتامیه رویداد از MVPهای تیم‌ها رونمایی خواهد شد.

فین‌تک‌ها چهارمین حوزه مورد علاقه سرمایه‌گذاران هستند

در این مراسم مریم نجفی مدیرعامل فینووا با ذکر این نکته که فینووا نقطه تماس ارتباط فردا و بانک آینده با اکوسیستم فناوری است اعلام کرد: ما چند دپارتمان از شتابدهنده تا فضای کار اشتراکی داریم و یک‌سری رویداد برای اهداف خودمان تعریف میکنیم که فینوهک جدیدترین این رویدادها است. وبسایت فینوهک از امروز رونمایی خواهد شد.

به گفته نجفی سال ۲۰۲۱ حجم سرمایه گذاری روی فینتک‌ها ۱۲۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ سه برابر شده و در مقایسه با سال ۲۰۱۲ نیز رشد ۶۳ درصدی داشته است: پس این فضا یک بازار رو به رشد و دارای پتانسیل است، سرمایه گذاری روی فینتک‌ها برای عمده سرمایه گذاران جذاب هست چرا که موارد مورد توجه وی سی ها را دارد. فینتک چهارمین حوزه مورد علاقه فعالین وی سی است و ۱۱ درصد سرمایه گذاری در حوزه فناوری روی این حوزه بوده است.

نجفی اعلام کرد ۴۱ درصد سرمایه گذاری در منطقه منا روی فینتک‌ها بوده و در ۱۷ نئوبانک نیز در این منطقه سرمایه گذاری شده است. او باور دارد کشورهای عربی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کردند تا از اقتصاد نفتی رهایی پیدا کنند.

نجفی چند حوزه از جمله پی تک، رگ تک، اینشورتک، ولث تک و لندتک را رویکردهای آنها در این رویداد معرفی کرد. او معتقد است پی تک فضای پررنگ و جدی در ایران دارد و رگولاتوری نیز در ان انجام شده است و در اروپا و منا این فضا رشد کرده است چرا که دستورالعملهای بانکداری باز ابلاغ شده تا تعامل فین‌تک‌ها و بانکها بهتر شده است. به باور نجفی اینشورتک مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته چرا که خروجی های موفقی از آن بیرون آمده است و حتی جایی مثل گوگل به این حوزه ورود پیدا کرده است:

ده درصد پرداخت الکترونیکی کشور متعلق به بسترهای موبایلی و وب است

در ادامه این نشست پنلی با حضور حامیان این رویداد برگزار شد. کاوه رعدی مدیرعامل همراه کارت با ذکر این نکته که این اپلیکیشن دومین اپلیکیشن محبوب حوزه پرداخت کشور است و فرزند گروه ارتباط فردا است اعلام کرد که آنها روی صنعت پرداخت تمرکز کردند: میخواهیم یک سوپرمارکت مالی بشویم و تمامی رویدادهای فین‌تکی می‌توانند در همراه کارت یک خاستگاه موبایلی داشته باشند. اسکیل در همراه کارت فراهم است و سهممان از مارکت قابل توجه است و اگر راه حلی از دوستان بتوانند مشکلات کاربران را حل کنند می‌توانند از یوزربیس همراه کارت استفاده کنند.

رعدی همچنین در مورد چالش‌های اپ پرداخت اعلام کرد یک سری چالش مشخص را در رویداد مشخص کردند اماهدف اصلی آنها یک موضوع کلی است: پاندمی کرونا تاثیر خاصی رو روند تراکنش ها و اپهای پرداختی در دنیا داشته هرچند این موضوع در ایران چندان فرقی نکرده. مجموع وب‌و موبایل سهم ده درصدی از پرداخت الکترونیکی کشور را دارد، چه میشود بخشی از این نود درصد باقی مانده به ده درصد ما اضافه شود ؟ چیزی که الان میبینیم موج اول اپ‌های پرداختی است.

اهداف فینوهک چیست؟

مریم نجفی هدف اصلی برای برگزاری فینوهک را نیز چنین تعریف کرد و گفت: ما چند هدف را دنبال می‌کنیم . یکی از دلایل اصلی شکست استارتاپها عدم توجه به نیاز واقعی است و ما در فینوهک دنبال حل شدن این مشکلات هستیم. نرخ شکست در ایران نیز بسیار بالاتر است و تحلیلی وجود دارد که میگوید در کشورهای توسعه یافته با بررسی همه جانبه تری وارد این حوزه می‌شوند و در ایران این اتفاق نمی‌افتد و انرژی در جایی هدر می‌رود که جای درستی نیست. ما همچنین ماموریتی داریم که میخواهیم روی تیم هایی که کار درستی در حوزه فینتکی میکنند را حمایت کنیم.

قدوسی نژاد نیز در این پنل تاکید کرد که دانش بازار در تیم های حاضر در فینوهک به مقدار کافی خواهد بود و راه رسیدن به یک ایده در اینجا آسان تر است و مراحل بعد از ایده پردازی هم در اینجا فراهم است: ما تکنولوژی را فراهم میکنیم ولی تجربه نشان میدهد که بازار ایده های موفق و غیر موفق را تعیین میکند و باید شروع کار با تیمهای قدر بازار باشد که در این رویداد حضور دارند. من اگر فرصت داشتم روی‌بحث اعتبارسنجی کار میکردم و باور دارم فعالیت در این بازار پر از فرصت است.

بعد از رویداد نیز همراه تیم‌ها هستیم

علی محمدی مدیرعامل تکنو تجارت نیز در این مراسم تاکید کرد که استارتاپ استودیو این مجموعه در اختیار تیم‌های برتر فینوهک خواهد بود: اگر بهترین محصول را تولید کنیم و سنگین ترین برنامه بازاریابی هم بکنیم ولی KPI درستی در فروش تعریف نشده باشد، بازهم محصول به موفقیت نمیرسد. ما از پارسال استارتاپ استودیو تکنوتجارت را آغاز کردیم و تیم هایی را حمایت میکنیم و حدس می‌زنیم تیم ها نتوانند برای همه چالش ها یک راه حل پیدا کنند و برای همین باور داریم که تیمها بعد از رویداد می‌توانند وارد این استارتاپ استودیو شوند و همکاری مضاعفی را با ما داشته باشند.

http://tejaratava.ir/?p=59353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.