• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

شاراک با فروش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی بر بام افتخار؛ تقسیم ۱۰۱ درصدی سود در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند

  • کد خبر : 57106
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
شاراک با فروش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی بر بام افتخار؛ تقسیم ۱۰۱ درصدی سود در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند
مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی شازند با حضور سهامداران حقوقی و حقیقی برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی شازند، مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی شازند، روز چهارشنبه هشتم تیر ماه، با حضور بالغ بر ۸۶ درصدی سهامداران حقوقی و حقیقی در سالن همایش های مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از ارائه گزارش تصویری از فعالیت ها و عملکرد شرکت پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۰، با حضور نمایندگان صاحبان سهامداران حقوقی ( هیات رئیسه منتخب)، بر اساس دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه، مفاد مجمع از سوی آقای دکتر آستانه نماینده شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان رئیس مجمع به اطلاع سهامداران حقوقی و حقیقی رسانده شد.

نماینده شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی طی سخنانی بیان داشت: سال ۱۴۰۰، سالی پر افتخار برای شرکت پتروشیمی شازند بوده است و نتایج تحصیل شده در گزارشی که در اختیار سهامداران محترم می باشد، حاکی از آن است که عملکرد این شرکت در سال گذشته درخشان بوده و نقطه اتکایی است در تاریخ فعالیت این شرکت؛ که جا دارد از زحمات جهادی کلیه تلاشگران، خصوصا اعضای محترم هیات مدیره و کارکنان پتروشیمی شازند تقدیر و تشکر نماییم که چنین عملکرد درخشانی را به منصه ظهور رسانده اند.

ثبت رکورد تاریخی و کم نظیر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی پتروشیمی شازند

در ادامه مهندس ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند ضمن تشکر از حمایت های بی دریغ اعضای محترم هیات مدیره و تلاش های شبانه روزی و ماندگار کارکنان تلاشگر شرکت و نیز با تشکر از سهامداران حقوقی همچنین اعضای محترم سازمان بورس و سازمان حسابرسی طی سخنانی به اهمیت جایگاه و نقش تاثیرگذار شرکت پتروشیمی شازند اشاره نمودند و بیان داشتند: این مجتمع عظیم صنعتی با ۱۷ واحد تولیدی و ۶ واحد سرویس های جانبی، با ایجاد اشتغال ۴ هزار نفری به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم ، مواد اولیه و میانی مورد نیاز بیش از ۵ هزار واحد پایین دستی در کشور را تامین می نمایند و در سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلات عدیده اقتصادی اعم از اعمال تحریم های ظالمانه بین المللی و نیز شیوع جهانی ویروس کرونا موفق به ثبت رکورد بی نظیر و تاریخی فروش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی شد که این میزان از فروش در عمر کاری شرکت بی سابقه می باشد.

ایشان با بیان اینکه شرکت پتروشیمی شازند بالغ بر ۷۰% از سود هلدینگ شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را تامین می نماید از نحوه برخی از عدم حمایت ها و عملکردهای گذشته انتقاد نمودند و همچنین از پیگیری ها و حمایت های دکتر خاندوزی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در جهت حل برخی از مشکلات تقدیر و تشکر نمودند.

افزایش ۱۱۰ درصدی نرخ خوراک در مقابل افزایش ۷۵ درصدی نرخ محصولات تولیدی

مدیرعامل پتروشیمی شازند به موضوع با اهمیت و اساسی تامین خوراک این شرکت اشاره و اظهار داشتند: خوراک این مجموعه از نوع سوخت مایع می باشد و از طریق یکی از برش های نفت خام (نفتا) تامین می شود که البته با افزایش بهای جهانی نفت،  قیمت این نوع خوراک نیز افزایش پیدا می کند. در حال حاضر نرخ خوراک مورد نیاز پتروشیمی شازند حدود ۱۱۰% افزایش یافته  و این در حالی است که قیمت محصولات تولیدی فقط ۷۵% افزایش یافته است که این امر منجر به ایجاد مشکلاتی برای شرکت شده است؛ اما با وجود مشکلاتی از این قبیل، در راستای ایجاد سودآوری وافزایش  ارزش سود سهام سهامداران گام های موثری برداشته شده است.

تامین مشقت بار خوراک پتروشیمی شازند

مهندس ولدخانی با تاکید بر فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید و ایجاد اشتغال ضمن انتقاد از نحوه تخصیص خوراک مجتمع پتروشیمی شازند خاطر نشان ساختند: این مجتمع در جهت استمرار خطوط تولیدی خود، روزانه به سه هزار تن خوراک نفتا نیازمند می باشد که لازم به ذکر است برخی از تولیدات این مجتمع نظیر گریدهای پزشکی مورد نیاز کشور، به صورت کاملا انحصاری و یونیک در این شرکت تولید می شود، اما تا به امروز پیگیری های شرکت از طریق وزارت نفت در خصوص تامین به موقع خوراک به میزان کافی منجر به نتیجه نگردیده و این در حالی است که با وجود همجواری پتروشیمی شازند با شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) و نیز احداث خط لوله ۲۶۰ کیلومتری از پالایشگاه اصفهان، متاسفانه این شرکت برای تامین خوراک خود، مجبور به دریافت خوراک از طریق حمل زمینی از اقصی نقاط کشور شده است که این امر منجر به افزایش بار ترافیکی راه های مواصلاتی و خطرات جاده ناشی از آن،همچنین فرسوده شدن خطوط انتقال خوراک و نیز هدر رفت آن می گردد.

ایشان افزودند: برای نخستین بار در طول عمر کاری شرکت پتروشیمی شازند، دو مخزن کروی به منظور ذخیره خوراک گاز وخوراک های مایع در مجتمع احداث شده است، اما مواد اولیه و خوراک این مجتمع بر خلاف پتروشیمی های خوراک گازی که نرخ خوراکشان طی سالیان اخیر ثابت بوده است، بر اساس بهای جهانی نفت تعیین می شود؛ سوال از مجموعه وزارت نفت این است با وجود اینکه طی چند ماه اخیر پالایشگاه اصفهان بخشی از خوراک خود را فلرینگ می نماید، چرا  مجموعه وزارت نفت حاضر به تامین خوراک پتروشیمی شازند حتی با ۲۵% تخفیف درخواستی نشده است؟

تولید بهینه با ارزش افزوده بالا، فرهنگ کاری و مستمر پتروشیمی شازند است

مدیرعامل پتروشیمی شازند یادآور شدند: علی رغم فشارهای وارده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تولید اجباری برخی از محصولات توسط پتروشیمی شازند، با توجه به محدودیت های این شرکت در تامین اتیلن و پروپیلن مورد نیاز ۱۷ واحد پایین دستی مجتمع، تولید بهینه با ارزش افزوده بالا ، جزء فرهنگ کاری و مستمر کارکنان پتروشیمی شازند بوده و این امر منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات و افزایش سودآوری شرکت شده است . 

مهندس ولدخانی به این نکته نیز اشاره نمودند که پتروشیمی شازند در سالیان اخیر ارزآوری قابل توجه ای برای کشور داشته است و تمامی ارز تحصیل شده از صادرات محصولات خود را به بانک ملی ایران تحویل داده است، در حالی که بر اساس قوانین موجود، این شرکت قانونا می توانست ۳۰% از  ارز تحصیلی خود را جهت تامین قطعات و تجهیزات خود در بازار به فروش برساند ولی مستندات نشان می دهد که عملکرد شرکت در راستای منافع شخصی بنا نشده و منافع ملی در اولویت شرکت قرار گرفته است.

ایشان افزودند: طی سالیان اخیر با پیگیری های مستمر بسیاری از پرونده های حقوقی و مالی اداوار گذشته شرکت پیگیری و به لطف خداوند همه این پرونده ها به نتایج مطلوبی ختم گردید. ضمن تشکر از حضور اکثریت افراد پاکدست در این شرکت تاکید من به تمامی پرسنل تلاشگر شرکت، رعایت کامل اصل پاکدستی و امانتداری بوده و حفظ سرمایه شما سهامداران گرامی به عنوان امانتی در دستان همه ما از اهم فعالیت ها بنده و همکاران خدوم بوده است و تا زمانی که باشیم بر حفظ منافع و رعایت امانتداری شما کوشا خواهیم بود.

رشد ۸۴ درصدی فروش شرکت در سال ۱۴۰۰

در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند، مهندس ولدخانی به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ اشاره نمودند و عنوان کردند: به لطف خداوند و با حمایت های اعضای محترم هیات مدیره و تلاش جمعی و شبانه روزی همکاران خدوم پتروشیمی شازند، فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۸۴ درصدی به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید که از این میزان فروش، بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد ریال سودآوری عائد شرکت شده است و این میزان از درآمد، فروش و سودآوری شرکت بیانگر عملکرد درخشان و بی سابقه شرکت پتروشیمی شازند در طول سه دهه از فعالیت خود می باشد.

ایشان به این نکته اشاره داشتند: مسائل بین المللی نظیر جنگ میان روسیه و اوکراین سبب افزایش بهای جهانی نفت و به تبع آن افزایش بی سابقه ۱۰۰۰ دلاری نرخ نفتا گردید. لذا از سوی دیگر بخشی از بازارهای صادراتی کشور در بخش های مانند پتروشیمی، فولاد و اوره به تصاحب کشور روسیه درآمده است. به طور مثال محصول A80 تولیدی پتروشیمی شازند سالیان متمادی به کشور افغانستان صادر می شد که در شرایط کنونی جهانی، روسیه بنزین ۱۲۰۰ دلاری را با نرخ ۵۰۰ دلار به این کشور صادر می کند و لازم به ذکر است در گذشته پتروشیمی شازند به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات انجام می داد ولی در حال حاضر شرایط بازار صادراتی شرکت تغییر محسوسی داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند یادآور شدند: شرکت ملی پخش و پالایش، نفتای مورد نیاز این شرکت را با فرمول و قیمت گذاری ۹۵% FOB خلیج فارس تامین می نماید که با توجه به افزایش حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصدی کرایه های حمل و نقل و همچنین اتلاف حدود ۸ درصدی خوراک پتروشیمی شازند از طریق حمل و نقل جاده ای، نرخ خوراک دریافتی بالغ بر ۱۲۰% FOB خلیج فارس می شود و این در حالی است که در گذشته قرار بود پتروشیمی و پالایشگاه شازند به عنوان یک شرکت پترو پالایش مشغول به فعالیت باشند. همچین یادآور می شود در شرایط کنونی اولویت پالایشگاه های کشور ساخت بنزین بوده و به تامین خوراک مجتمع پتروشیمی شازند توجه چندانی اعمال نمی شود.

برنامه ریزی جهت افزایش راندمان تولید اتیلن و پروپیلن در پتروشیمی شازند

مهندس ولدخانی اظهار کردند: تمام تلاش این شرکت تامین خوراک ارزان قیمت از منابع مختلف داخلی می باشد و در این راستا سعی بر آن شده تا از۲۰۰ تن از برش C4 تولیدی در مجتمع در کنار ۳ هزار تن خوراک دریافتی به صورت روزانه استفاده شود. همچنین از دیگر اقدامات انجام شده در سال گدشته، همکاری و عقد قرارداد با شرکت های مینی ریفاینری کشور به منظور تامین بخشی از خوراک مورد نظر مجتمع پتروشیمی شازند بوده است. شایان ذکر است این نوع خوراک با تخفیف حدود ۱۵ درصدی نسبت به قیمت های اعلام شده از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی تامین می گردد و با توجه به اهمیت تولید اتیلن و پروپیلن در مجتمع، سعی بر دریافت خوراک سبک به منظور افزایش راندمان تولید اتیلن و پروپیلن شده است.

تولید محصول جدید سوخت کشتی

مدیرعامل پتروشیمی شازند از تولید سالانه دو محصول جدید در این شرکت خبر دادند و اظهار نمودند: به همکاران واحد پژوهش و فناوری شرکت تکلیف شده است که سالانه حداقل دو محصول جدید را جهت عرضه در بازارهای داخلی و صادراتی تولید نمایند و یکی از محصولات تولید شده اخیر از ضایعات موجود در مجتمع پتروشیمی شازند، تولید سوخت کشتی کم سولفور بر مبنای استانداردهای بین المللی جهت عرضه و صادرات در بازارهای جهانی می باشد.

ایشان افزودند: از اقدامات موثر شرکت در سال ۱۴۰۰ پروژه استحصال بنزن از برش C6  با سرمایه گذاری پیش بینی شده ۳۵ میلیون دلاری بوده است که اسناد فنی لازم در راستای اجرای این پروژه دریافت و در مرحله برگزاری تندر می باشد که امیدواریم با اجرای کامل این پروژه، شاهد توقف در روند کاهش سودآوری شرکت از تولید محصولاتی نظیر PGH باشیم.

ساخت محصول جدید استیل پایپ کوتینگ برای نخستین بار در کشور توسط متخصصین پتروشیمی شازند

مهندس ولدخانی از تولید محصول جدیدی به نام استیل پایپ کوتینگ در پتروشیمی شازند و عرضه آن در بازار بورس خبر دادند و اعلام کردند: این محصول جهت روکش لوله های خطوط انتقال زیرزمینی نفت، گاز و آب با قطر بالا، کاربرد فراوانی دارد که برای نخسین بار در کشور توسط محققین و متخصصین پتروشیمی شازند تولید و خوشبختانه مورد استقبال  مشتریان قرار گرفته است که به یاری خداوند می تواند کشور را از واردات این محصول بی نیاز گرداند.

اجرای پروژه متان بالاست از دیگر پروژه های اجرا شده در مجتمع پتروشیمی شازند می باشد که مدیرعامل  در ارتباط با آن عنوان کردند:  در تولید محصول اتیلن اکساید از اکسیژن استفاده می شد که با اجرای پروژه متان بالاست علاوه بر کاهش هزینه ها، شاهد استفاده از CO2 خروجی از این واحد به منظور تولید محصول و همچنین حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیستی پیرامونی می باشیم.

راه اندازی تاور ۴۰۶ واحد الفین به منظور حفظ روند تولید در ناحیه یک بهره برداری، استحصال و جداسازی فلز های گرانبهایی چون رودیوم و نقره از کاتالیست های مستعمل موجود در مجتمع و استفاده مجدد از این فلزات در تولید کاتالیست های جدید، پیگیری جهت دریافت پساب شهرهای همجوار  مجتمع به منظور کاهش بهره برداری از منابع آبی زیر زمینی منطقه با توجه به بحران کم آبی در سال های اخیر و نیز همکاری با شرکت های دانش بنیان به منظور تولید کاتالیست های بومی و همچنین داخلی سازی بیش از ۲۵ میلیون یورویی از قطعات و تجهیزات بسیار حساس و مهم واحدهای تولیدی در راستای تحقق عملی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت حمایت از دانش بومی با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و صنعتی بخش دیگری از دیگر اقدامات درخشان شرکت پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۰ بوده است که مهندس ولدخانی به آنها اشاره نمودند.

هدفگذاری ساخت داخل با صرفه جویی ارزی 30 میلیون یورویی

مهندس ولدخانی به برخی از برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده شرکت پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۱ اشاره داشتند که از اهم این برنامه می توان به: تلاش جهت سرمایه گذاری در تامین خوراک از طریق شرکت های مینی ریفاینری، برنامه ریزی جهت کاهش مصرف انرژی در شرکت و اخذ گواهی نامه بین المللی ISO 50001، هدف گذاری ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی با استفاده از توان بالقوه موجود در شرکت و همچنین بهره مندی از توانمندهای شرکت داخلی با صرفه جویی ارزی ۳۰ میلیون یورویی اشاره نمود.

همچنین در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند، سهامداران حاضر در مجمع و سایر سهامداران سوالات خود را به صورت شفاهی و یا از طریق سامانه پیامکی به صورت برخط طرح و پاسخ های لازم از سوی مدیرعامل شرکت ارائه شد.

رشد ۱۰۱ درصدی سود تقسیم شده شاراک

یادآور می شود در این جلسه، گزارش فعالیت های هیات مدیره و صورت های مالی سال ۱۴۰۰ شرکت پتروشیمی شازند به تصویب سهامداران حقیقی و حقوقی حاضر در مجمع رسید و این شرکت به ازای هر سهم ۶۹۰۰ ریال سود تقسیم نمود که نشان از رشد ۱۰۱ درصدی سود تقسیم شده دارد.

همچنین سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس علی البدل و روزنامه های کثیر الانتشار اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های رسمی شرکت انتخاب شدند.

همچنین در جلسه مجمع فوق العاده شرکت پتروشیمی شازند که پس از مجمع عمومی برگزار شد، تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس به تصویب حاضرین رسید.

http://tejaratava.ir/?p=57106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.