• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

راه اندازی صندوق تامین آتیه با هدف معیشت آتی همکاران

  • کد خبر : 14402
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
راه اندازی صندوق تامین آتیه با هدف معیشت آتی همکاران

صندوق تامین آتیه امید کارآفرین با هدف تامین معیشت همکاران در دوران بازنشستگی آغاز به کار کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، فرشاد محمدپور، معاون مدیرعامل در امور مالی و مجامع با ابراز امیدواری از برگزاری جلسات منظم ارائه گزارش اعضای هیات مدیره موسسه تامین آتیه امید کارآفرین گفت: وجود موسسات تامین آتیه اینچنینی در بانکها و سازمانهای مختلف مسوبق به سابقه است، اما متاسفانه در بانک کارآفرین با وجود قدمت بیش از دو دهه ای چنین موسسه ای وجود نداشته است، اما با تغییر مدیریت ارشد و تاکید بر توجه به آتیه و معیشت کارمندان اقدامات اولیه برای تاسیس این موسسه آغاز شده است.

وی عدم وجود این صندوق را یکی از خلاهای بانک خواند و افزود: این خلا در ابتدای سال ۹۹ با شکل گیری ایده تشکیل موسسه و انجام مقدمات اولیه آن کمی رفع شد و بانک کارآفرین هم همچون سایر بانکها و سازمانها دارای صندوق تامین آتیه کارکنان شد.
محمدپور با اشاره به این که مدیریت ارشد توجه خاصی به تامین آتیه کارکنان بانک دارد تاکید کرد: بحث ذخیره سنوات کارکنان از مباحث مهمی است که با بازنشسته شدن کارکنان مورد توجه قرار می گیرد. طبق قانون سنوات کارکنان بر اساس حقوق محاسبه می شود و در کشورمان با توجه به شرایط تورمی معمولا حقوق و دستمزد عقب تر از تورم است، این امر باعث شده سنوات تعلق گرفته به بازنشسته ها با توجه به تورم عدد قابل قبولی نباشد، روالی که شاید در دهه های گذشته به اعداد قابل توجهی ختم می شد.
معاون مدیرعامل در امور مالی و مجامع عدم تطابق سنوات تعلق گرفته به بازنشسته ها در زمان حال را دلیل اصلی توجه و اهمیت صندوق های تامین آتیه خواند و توضیح داد: تفاوت اساسی مکانیزم صندوق تامین آتیه و سنوات بازنشستگی در نحوه محاسبه دریافتی زمان بازنشستگی است که در صندوق تامین آتیه مبتنی بر دارایی ها و بر اساس تورم به روز می شود، روالی که نفع کارکنان را در پی دارد.
محمدپور همچنین ادامه داد: تجمیع سرمایه در صندوق تامین آتیه متناسب با تورم به روز شده و موجب می شود تا فرد در زمان بازنشستگی با آنچه در صندوق تامین آتیه دارد از تورم و کاهش ارزش پول ملی کمترین آسیب را ببیند. مکانیزمی که در سالهای گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی در توضیح استراتژی بانک در مورد عملکرد صندوق گفت: یکی از استراتژی های در نظر گرفته شده این است که بخشی از سرمایه واریزی به صندوق تامین آتیه صرف خرید سهام بانک شود تا کارکنان همواره از سود حاصل از سهام بانک منتفع شوند.
این عضو هیات مدیره بانک با اشاره به نوع نگاه مدیریت ارشد به همکاران بانک تاکید کرد: مدیریت ارشد بانک همکاران را ذی نفعان اصلی می داند به همین جهت توجه خاصی به بیشترین نفع همکاران را دارد. روال فعالیت این صندوق به این گونه است که ۳ درصد از حقوق کارکنان در هر ماه وارد این صندوق می شود و به همان اندازه نیز بانک واریزی خواهد داشت.
محمدپور افزود: آیین نامه موسسه تامین آتیه بر روی سایت این موسسه قابل دسترس است. نحوه عضویت و حتی خروج همکاران؛ میزان انتفاع آنها از این موسسه به روشنی مشخص شده است. همکاران با مطالعه این آیین نامه می توانند بهتر و بیشتر در جریان فعالیت های این صندوق قرار گیرند. حتی تدابیری هم اندیشیده شده تا به زودی امکان حضور کارکنان شرکتهای تابع در این صندوق فراهم شود.

رسانه جدید

نگرانی از معیشت دوران بازنشستگی دلیل تاسیس صندوق
سهراب صادقی مدیر سرمایه انسانی نیز با اشاره به این که نسل نخست همکاران بانک در ده سال آینده بازنشسته خواهند شد گفت: توجه به زمان بازنشستگی همکاران نسل اول موجب شد تا تشکیل صندوق تامین آتیه به یک ضرورت تبدیل شود.
وی با تاکید بر این که صندوق تامین آتیه می تواند بخشی از امور معیشتی کارکنان را تامین کند افزود: پیش از این بارها در مورد تشکیل این صندوق صحبت هایی شده بود اما تا سال جاری این عزم وجود نداشت که با حمایت های مدیریت ارشد بانک و معاونت توسعه سرمایه انسانی این امر میسر شد .
صادقی با اشاره به روال طی شده برای تاسیس این موسسه اظهارداشت: بعد از تصمیم گیری برای تشکیل موسسه صندوق تامین آتیه بانک ، تحقیقات مفصلی در این مورد و تجارب کسب شده در سایر بانکها و سازمانها انجام شد تا بیشترین انتفاع از این صندوق به همکاران تعلق گیرد.

رسانه جدید

سود همیشگی همکاران با آغاز فعالیت صندوق تامین آتیه
مصطفی حسان مدیرعامل موسسه تامین آتیه امید کارآفرین نیز در این نشست با اشاره به این که همه بانکها وسازمانها صندوق بازنشستگی کارکنان دارند گفت: دلیل اصلی تمایل به تاسیس صندوق های بازنشستگی کارکنان در بانکها و سازمان ها تامین آتیه و معیشت همکاران در دوران بازنشستگی است چرا که اغلب کارشناسان معتقدند که افراد در میان سالی درآمد بیشتری دارند و خرج کمتر. در حالی که در دوران بازنشستگی درآمد کمتر و خرج بیشتری دارند پس باید سازمانها در دوران خدمت به فکر معیشت در دوران بازنشستگی همکاران خود باشند.
وی با اشاره به جای خالی صندوق تامین آتیه کارکنان در بانک افزود: هر چند که اقداماتی در ده سال گذشته برای ایجاد صندوق تامین آتیه در بانک کارآفرین صورت گرفته بود اما این امر هیچ گاه اجرایی نشد تا اینکه با تغییر مدیریت ارشد و توجه ایشان به معیشت کارکنان این روال تسریع شد.
حسان در مورد روال عملکرد این صندوق افزود: بیشترین توجه به معیشت کارکنان بعد از بازنشستگی شده است بنابراین همکاران می توانند در این صندوق عضو شده و هر ماه ۳ درصد از حقوقشان را به این صندوق واریز کنند و از تمام سود حاصل از فعالیت این صندوق منتفع شوند.
به گفته وی، یکی از اتفاق های خوب همراهی بانک در این صندوق است به گونه ای که همزمان با واریز ۳درصد از حقوق کارکنان بانک نیز معادل همان ۳ درصد را واریز می کند تا فعالیت های صندوق روال بهتری گیرد.
مدیرعامل صندوق تامین آتیه ادامه داد: طبق روال فعالیت مصوب شده ،همکاران عضو در صندوق هر یک پروفایل مخصوص خود را خواهند داشت که می توانند در هر زمان ریز جزییات واریز سود و فعالیت های انجام شده را ببینند و در جریان فعالیت ها قرار گیرند.
حسان، خرید ملک توسط صندوق را یکی از اقداماتی خواند که موجب افزایش سرمایه این صندوق خواهد شد و گفت: با توجه به اینکه ملک همواره کالای سرمایه ای است تصمیم داریم تا توسط سرمایه صندوق ملک خریداری کنیم تا با توجه به تورم مسکن؛ همکاران از سود حاصل از این فعالیت منتفع شوند.
وی با اشاره به سوالاتی که برخی از همکاران در مورد روال ورود و خروج در این صندوق دارند تاکید کرد: همکاران پس از گذشت سه ماه از ورود به بانک می توانند عضو صندوق شوند، هر نوع قطع همکاری با بانک نیز به منزله قطع عضویت در صندوق خواهد بود.
مدیرعامل صندوق تامین آتیه همچنین افزود: با شروع به کار صندوق، همکاران عضو صندوق مادام فعالیت این صندوق از همه فعالیت های انجام شده در صندوق منتفع خواهند شد.
حسان در توضیح بیشتر با اشاره به جدولی که در آیین نامه صندوق نیز وجود دارد گفت: طبق آیین نامه صندوق اخراج، ترک کار و یا انصراف از عضویت موجب می شود تا ۱۰۰ درصد سهم کارمند به وی تخصیص یابد و سهمی از سودی که حاصل از سرمایه گذاری بانک است به وی تعلق نگیرد.
به گفته وی، طبق همین آیین نامه چنانچه استعفا با رضایت کارفرما باشد علاوه بر تعلق ۱۰۰ درصد سهم کارمند ۵۰ الی ۸۰ درصد از سهم بانک نیز به وی واریز خواهد شد ، اما در مواردی که قطع همکاری شامل خاتمه خدمت بدون قصور کارمند، بازنشستگی ، از کار افتادگی ، فوت و یا شرایط خاص باشد که منجر به خروج همکار از صندوق شود، طبق آیین نامه همکار از ۱۰۰ درصد سهم کارمند و ۱۰۰ درصد سهم بانک منتفع می شود.
مدیرعامل صندوق تامین آتیه کارآفرین با اشاره به شروع فعالیت این صندوق اظهارداشت : با توجه به نوپا بودن این صندوق پاسخ گوی همه سوالات همکاران هستیم و سعی می کنیم با ارائه گزارش های شفاف این اطمینان را به همکاران بدهیم که حضورشان در این صندوق به معناس منتفع شدن در سودی است که بصورت شفاف گزارش آن ارائه خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=14402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.