• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

کاهش هزینه حمل صادرکنندگان/ افزایش خطوط منظم دریایی به ۱۰ خط

  • کد خبر : 42157
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کاهش هزینه حمل صادرکنندگان/ افزایش خطوط منظم دریایی به ۱۰ خط

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: در آینده ای نزدیک خطوط منظم دریایی به ۱۰ خط افزایش می یابد که به رشد مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه دریایی خزر کمک می کند.

احسان قمری در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد برقراری خطوط منظم دریایی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت حمل و نقل دریایی به خصوص دریایی خزر، ایران تمهیدات ویژه ای را برای توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه کشورهای اوراسیا در نظر گرفته است و یکی از ارهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی، رفع مشکلات منوط به حمل و نقل صادراتی صادرکنندگان است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل بر رقابتی پذیری کالاهای صادراتی و در نهایت افزایش هزینه‌های صادرکنندگان تأثیر گذاشته و قدرت رقابت پذیری را کم می کمند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین برنامه ریزی هایی را برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل صادرکنندگان در نظر گرفتیم که یکی از این برنامه‌ها، برقراری خطوط منظم دریایی در حوزه دریایی خزر است که در همین راستا ۸ خط را از اول آبان ماه راه اندازی کردیم که از بنادر شمالی ایران به مقصد بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه روسیه و همچنین بندر اکتائو قزاقستان حرکت می‌کند.

قمری افزود: در آینده نزدیک این ۸ خط به ۱۰ خط افزایش خواهد یافت که نقش بسزایی در افزایش مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه دریایی خزر ایفا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه استفاده از خطوط منظم دریایی ظرفیت خوبی برای حمل بار ماست، گفت: کشتی‌هایی که اعزام می‌شود، میانگین ۲۵۰ کانتینر با ظرفیت ۲۰ فوت هستند؛ یعنی هر کشتی حدود ۵ هزار تن ظرفیت دارد. اگر ۸ سفر انجام شود با احتساب بارهای وارداتی حدوداً در طول ماه از این طریق بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن باربری انجام می‌شود.

وی در مورد مزایای توسعه خطوط منظم دریایی، تصریح کرد: خطوط منظم دریایی کمک می‌کند که صادرکننده متوجه شود چه زمانی کالایش صادر می‌شود. با توجه به اینکه یک سری از کالاها فسادپذیر هستند، وقی به عنوان مثال اعلام می‌کنیم ۵ آبان کشتی شروع به حرکت می‌کند، باید ۵ آبان حرکت کند نه اینکه کشتی رانی اعلام کند بار تکمیل نشده است و باید دو سه روز صبر کنید، چراکه در این صورت اگر کالای فاسد شدنی در بارها موجود باشد، فاسد می‌شود.

قمری گفت: تأکید داریم که خطوط منظم باشد و بخشی از هزینه حمل برای صادرکنندگان به صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود. در واقع صادر کنندگانی که از این مسیرها استفاده می‌کنند، از یارانه حمل استفاده می‌کنند و این یارانه حمل به صورت تخفیفی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آن را تقبل کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یارانه حمل در هر تن بار و هر مسیر متفاوت است. این تخفیف در قراردادی که با آنها بسته می‌شود، در هر تن اعمال می‌شود و در ادامه خودمان یارانه را به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنیم.

http://tejaratava.ir/?p=42157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.