• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
7

نقش کلیدی بانک مسکن در راهبری سیاست جدید

  • کد خبر : 37414
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
نقش کلیدی بانک مسکن در راهبری سیاست جدید

بانک مرکزی تسهیلات ساخت مسکن براساس «قانون جهش تولید مسکن» را به مدیران عامل بانک‌های کشور ابلاغ کرد.

بانک مرکزی تسهیلات ساخت مسکن براساس «قانون جهش تولید مسکن» را به مدیران عامل بانک‌های کشور ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بانک مرکزی در این ابلاغیه سقف‌های مربوط به پرداخت تسهیلات در ۵ گروه از مناطق کشور را متناسب با جمعیت آن‌ها و همچنین قرار داشتن در محدوده شهری یا روستایی به بانک‌های عامل، اعلام و ابلاغ کرد.

براساس قانون جهش تولید مسکن ، تصمیمات گرفته شده در شورای پول و اعتبار و مطابق با ابلاغیه بانک مرکزی در این زمینه، سقف فردی تسهیلات بانکی قانون جهش تولید مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر(کلانشهرها) معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

براین اساس ۲۷ بانک عامل باید بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.

پیشتر نیز این موضوع در اواسط مهرماه در شورایعالی مسکن مطرح شده بود و هم‌اکنون تکالیف بانک‌ها رد این زمینه از طریق شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به شبکه بانکی و بانک‌های عامل کشور ابلاغ شد.

قرار است این تسهیلات در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین برنامه دولت سیزدهم در راستای تامین مسکن مورد نیاز آحاد و اقشار مختلف جامعه به خصوص گروه‌های کم درآمد ومیان درآمد، به برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اختصاص یابد.

معاون امور مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی با اشاره به ابلاغ سقف‌های تسهیلاتی مربوط به اجرای سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در کشور اعلام کرد: با مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات تعیین شده برای ساخت این واحدها در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

وی به هیبنا گفت: نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است اما برنامه دولت بر این است که نرخ سود این تسهیلات برای گروه‌های کم‌درآمد واقع در دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ به ۵ درصد کاهش یابد و دولت از محل منابع صندوق ملی مسکن که ظرفیت ایجاد آن در قانون جهش تولید مسکن دیده شده است مابه التفاوت نرخ سود را به شبکه بانکی پرداخت کند.

معاون مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی همچنین با بیان اینکه بانک مسکن که بانک تخصصی در حوزه مسکن است در اجرای طرح‌های دولت در عرصه تامین مسکن همواره نقش کلیدی داشته است، تاکید کرد: به طور قطع در اجرای این برنامه بانک مسکن نقش محوری و کلیدی داشته و خواهد داشت. اما انتظار داریم شبکه بانکی و بانک‌های عامل به گونه‌ای با یکدیگر تعامل کنند که اجرای این سیاست وتامین مالی ساخت این واحدها به بهترین نحو ممکن انجام شود.

وی افزود: بانک‌ها می‌توانند با تعامل سازنده در راستای اجرای هر چه بهتر این امر با یکدیگر همکاری داشته باشند وبا توجه به زمینه کاری و سابقه بانک مسکن در تامین مالی طرح‌های مسکن کشور، این اقدام با راهبری بانک مسکن می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

محمودزاده گفت: سایر بانک‌ها می‌توانند در تعامل با یکدیگر و بانک مسکن، از تجربیات سایر بانک‌ها و به خصوص بانک مسکن در حوزه تامین مالی این برنامه بزرگ، استفاده کنند.

http://tejaratava.ir/?p=37414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.