• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

ناوگان حمل بتن نیاز به نوسازی دارد

  • کد خبر : 42262
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۸:۵۴
ناوگان حمل بتن نیاز به نوسازی دارد

در پی بروز حادثه واژگونی کامیون میکسر بتن در ساعت اوج ترافیک در تهران، برخی کارشناسان اعلام کرده اند ناوگان حمل بتن نیازمند نوسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز چهارشنبه ۱ دی ماه در ساعات ابتدایی شب یک دستگاه کامیون حامل بتن (بونکر) در مسیر شمال به جنوب بزرگراه ستاری حوالی پل همت با برخورد با ۱۳ دستگاه خودروی سواری، منجر به تصادفی مرگبار شد.

بر اساس اعلام سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ این تصادف رد ساعت ۱۸:۴۹ دقیق رخ داده که طی آن یک دستگاه کامیون میکسر که در مسیر شمال به جنوب ستاری تقاطع مخبری در حال حرکت بوده پس از این برخوردهای شدید با ۱۱ دستگاه سواری به سمت چپ منحرف شده و پس از شکستن چندین شاخه گاردریل و درختان و عبور از آنها به لاین مخالف رفته و به سمت تقاطع مخبری رفت.

این کامیون میکسر در ادامه حرکت خود در لاین مخالف با یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ که در مسیر صحیح خود از محدوده جنوب به شمال در حال تردد بوده از ناحیه جلو برخورد و این خودرو را با خود تا پل عابر پیاده می‌کشاند و در نهایت با برخورد با پایه‌های این پل متوقف شد.

در این حادثه متأسفانه راننده پژو ۲۰۶ که فردی ۲۹ ساله بوده در محل حادثه فوت و ۶ نفر دیگر نیز مصدوم و به ۱۱ خودرو، گاردریل ها، درختان و ابنیه راه خسارات شدید وارد شد.

پلیس راهور: راننده میکسر در خارج از ساعت تعیین شده حرکت کرده است

طبق آنچه پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده است: شرکت مربوطه به علت عدم نظارت بر رفتار راننده و حمل اضافه بار و همچنین حرکت در ساعات غیر مجاز خارج از زمان تعیین شده که از سوی شورای حمل و نقل و ترافیک تهران اعلام شده و همچنین به راننده میکسر به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه سهم تقصیر داده شد.

ناوگان حمل بتن نیاز به نوسازی دارد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (۱۸ مهر امسال): امکان تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن فراهم شد

این در حالی است که محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۱۸ مهر ماه امسال از امکان تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن آماده در سطح شهر تهران با همکاری پلیس راهور و شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت بتن خبر داده بود.

وی در مراسم رونمایی از طرح تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن آماده، اظهار کرد: ۱۷ درصد جمعیت کشور در تهران ساکن هستند، از سوی دیگر پایتخت مساحت معادل یک درصد کشور است.

وی افزود: این تمرکز جمعیتی در تهران علاوه بر اهمیت ارتقای کیفیت بتن، در خصوص مقابله با لرزه خیزی مهم است.

وی درباره دلایل تلاش برای تردد روزانه کامیون‌ها اظهار کرد: به دلیل سرمای شب کیفیت بتن کاهش می‌یابد و برای حفظ تازگی آن، آب به بتن اضافه شده و کیفیت بتن کاهش می‌یابد. بنابراین باید این بتن مخصوص در زمان تولید به پروژه منتقل شود. در شهرهای بزرگ دنیا اجازه تردد بونکرهای بتن داده می‌شود از سوی دیگر مردم نباید در ترافیک بمانند. از این رو کمیسیون حمل و نقل شهرداری تهران با امکان تردد روزانه کامیون‌های حامل بتن آماده در ساعات به خصوصی از روز موافقت کرد.

دبیر کانون سراسری سازندگان بتن آماده: بونکرها ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر امکان تردد در تهران را دارند

محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های بتن آماده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره بروز این سانحه تصادف پس از تغییر ساعت تردد کامیون‌های بونکر در تهران از نیمه دوم مهر ماه امسال به بعد اظهار کرد: این دو موضوع به هم ارتباطی ندارند و پیش از مصوبه شورای عالی ترافیک هم کامیون‌های میکسر امکان تردد در روز را داشتند و تنها در برخی مناطق محدودیت داشتند.

وی افزود: به علت اینکه ممنوعیت قانونی ۶ صبح تا ۱۱ شب برای تردد کامیون‌های میکسر وجود داشت، مصوبه شورای ترافیک تهران را اصلاح کردیم تا در برخی ساعات و با برخی محدودیت‌ها، این امکان فراهم شود.

این فعال صنعت بتن ادامه داد: یکی از اقداماتی که باید انجام می‌شد نصب جی پی اس روی کامیون‌ها بود و بدون جی پی اس تردد ممنوع بود.

کریمی درباره اینکه آیا با توجه به تصادف اخیر تهران، احتمال لغو مصوبه شورای ترافیک تهران و بازگشت ممنوعیت تردد روزانه بونکرها وجود دارد یا خیر؟ گفت: بر فرض اگر این مصوبه لغو شود و بونکرها تنها بتوانند شبانه تردد کنند، چه حُسنی دارد؟ شب که خطرناک‌تر است؛ اگر آمار بگیرید، این اتفاقات همواره وجود داشته است؛ مثلاً وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند، همه رسانه‌ها به آن می‌پردازند اما در حال حاضر تلفات سوانح هوایی بسیار کمتر از تلفات سوانح جاده‌ای است.

بتن به سرعت فسادپذیر است و چاره‌ای جز حفظ تازگی آن نداریم

دبیر کانون سراسری انجمن‌های بتن آماده گفت: اینکه امکان تردد روزانه بونکرها لغو شود، ارتباطی به این تصادف ندارد؛ مقصریابی سانحه هم در اختیار پلیس راهور است. اما ناوگان حمل بتن ناوگان فرسوده‌ای است و باید بازسازی و نوسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناوگان حمل بتن از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر اجازه تردد در محدوده دوم طرح ترافیک را دارند؛ برای ساعات دیگر و محدوده‌های غیر این محدوده مذکور، باید مجوز اخذ شود. تعداد کامیون‌های میکسر در استان تهران حدود ۱۲۰۰ دستگاه است.

کریمی گفت: البته بتن آماده تولیدی در برخی شهرهای اطراف تهران مانند دماوند و فیروزکوه در همان محل مصرف می‌شود و به تهران نمی‌رسد چون بتن فسادپذیر است و با توجه به طول مسیر، این امکان فراهم نیست که بتن برخی شهرهای با فاصله بالا از تهران، در پایتخت مصرف شود.

http://tejaratava.ir/?p=42262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.