• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

رونمایی آزمایشی از سامانه نسل چهارم پیش‌بینی و هشدار سیل کشور

  • کد خبر : 14971
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
رونمایی آزمایشی از سامانه نسل چهارم پیش‌بینی و هشدار سیل کشور

تهران- تجارت آوا- رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از بهره‌برداری آزمایشی فاز دوم سامانه نسل چهارم پیش‌بینی و هشدار سیل در کشور خبر داد.

 به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، «مهدی رهنما» گفت: سازمان هواشناسی کشور بر مبنای وظایف ذاتی و به منظور ارتقاء کیفیت پشتیبانی و بیش آگاهی سیل، طراحی و توسعه سامانه‌ نرم افزاری پیش‌بینی و هشدار سیل نسل چهارم را به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور محول کرد.

وی ادامه داد: این سامانه قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل است را پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تعیین کند.

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد.

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر کل کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و می توان در مرحله بعدی به توسعه آن به کل کشور اهتمام ورزید.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل که یکی از مشغله های اساسی کل نظام حاکمیتی است که با ابلاغ دستور معاون اول رئیس جمهوری به کلیه سازمان ها برای همکاری مطلوب با سازمان هواشناسی کشور در جهت ایجاد این سامانه، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب‌ آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح کل کشور افزایش داد.

http://tejaratava.ir/?p=14971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.