• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

جاده جایگزین سد هراز برای بازگشایی باید استانداردسازی شود

  • کد خبر : 13068
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
جاده جایگزین سد هراز برای بازگشایی باید استانداردسازی شود

ساری – تجارت آوا – معاون عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه ایمنی و کیفیت خط قرمز برای بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی استان است گفت: شیب جاده جایگزین سد هزار از شرایط نامناسبی برخودار بود که اصلاح آن منجر به تاخیر در افتتاح پروژه شد.

مهدی رازجویان روز سه شنبه در حاشیه افتتاح پروژه های دهه فجر شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یکی از مهم‌ترین موانع تداوم فعالیت ساخت پروژه سد هراز احداث جاده جایگزین است که سال گذشته این جاده در آستانه بهره برداری قرار گرفت اما به دلیل شیب تند و نامناسب متوقف شد. 

وی علت تاخیر در احداث این جاده را اصلاح شیب آن عنوان کرد و گفت: استانداردسازی و رعایت ایمنی در اولویت قرار دارد و به دلیل رعایت اصول ایمنی در جاده سازی در روند احداث این جاده تاخیر بوجود امده است.

معاون استاندار مازندران با تاکید کرد بر اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام همواره در دستور کار دولت و مسئولان استانی و شهرستانی بوده است گفت: اما سلامت مردم خط قرمز ما بوده و به هیچ قیمت حاضر نیستیم سلامت مردم با خطر مواجه شود.

رازجویان همچنین کمبود سیمان ، عدم تخصیص اعتبار به موقع و طولانی شدن لاینینگ تونل را از دیگر عوامل طولانی شدن این عملیات دانست و اظهار داشت : متاسفانه در زمانی که وعده داد شد به زیر بار ترافیکی نرفت.

رازجویان افزود: با اعتباری که از سوی ستاد بحران در نظر گرفته شد و به موافقت هیات دولت رسید عملیات اجرایی این جاده در حال انجام است و به زودی افتتاح خواهد شد. 

جابه‌جایی زباله عمارت حتمی است

معاون استاندار مازندران همچنین مشکل اصلی احداث سد هراز و جاده جایگزین را مجموعه دفع و دپوی زباله عمارت عنوان کرد و افزود: دو پیشنهاد شامل جابجایی و فریزکردن زباله عمارت مطرح شده و منطقی ترین کار این است تا زباله عمارت به زمین جدیدی که برای احداث زباله سوز و یا هاضم زباله در نظر گرفته شده جابه جا شود.

رازجویان از تعیین مشاور برای جابجایی زباله عمارت اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد اما پیش از آن باید از سوی سامان محیط زیست و همچنین وزارت کشور تعییدیه های نهایی صادر شود.

وی جابه جایی سایت دپوی زباله عمارت را یک الزام اجتماعی و زیست محیطی دانست و افزود: شاید زمان این جابه جایی تاخیر داشته باشد اما نفس عمل باید حتما انجام شود و ما نیز در تلاشیم این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد. 

ساخت سد هراز که به عنوان سد ” منگول ” هم در طراحی‌های اولیه شناخته می شود در سال‌های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است و با آبگیری آن بخشی از جاده بین‌المللی و یکصد ساله هراز نیز به عنوان اصلی‌ترین راه اتصال پایتخت به مازندران به زیر آب خواهد رفت. 

برای تداوم بهره‌برداری از جاده هراز که سالانه میزبان دهها میلیون تردد است، جاده‌ موقت جایگزین به طول چهارکیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل احداث سد عبور خواهدکرد که به صورت تک مسیر و از سمت شمال به جنوب است.

قرار است تا زمان احداث جاده اصلی برای مدت کوتاهی از جاده موقت جهت کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول ۱۱ کیلومتر احداث می شود که چهاربانده و با شیب ۶ درصد و کاملا استاندارد خواهد بود.

http://tejaratava.ir/?p=13068

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.