• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
3

توجه به اقلیم و مقاوم‌سازی، راهکاری برای عبور از بحران زلزله

  • کد خبر : 9988
  • ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
توجه به اقلیم و مقاوم‌سازی، راهکاری برای عبور از بحران زلزله

تهران – تجارت آوا – معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از موفقیت‌های بازسازی بم را تهیه طرح ویژه و مشارکت ملی و محلی دانست و گفت: جانمایی اصولی، توجه به اقلیم و مقاوم‌سازی راهکاری برای عبور از بحران زلزله است و بعد از ۱۷ سال پیشرفت در مقاوم‌سازی حاصل شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عزیزالله مهدیان»  با اشاره به زلزله بم بر اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تاکید کرد و افزود: بم در زمان زلزله ۱۹ هزار و ۹۲۴ واحد مسکونی، ۲۵ هزار و ۲۲۲ خانوار اصلی، دو هزار و ۴۰۰ خانوار فرعی، پنج هزار و ۲۴۸ مستاجر، هفت هزار و ۲۹۶ مغازه و واحد تجاری، و ۲۴ هزار و ۳۳۲ واحدمسکونی روستایی داشت که همه آنها در زلزله صبگاهی پنج دی‌ماه سال ۸۲ خسارت دیدند.

مهدیان افزود: در بازسازی بم دولت ستاد راهبری را در ۲۸ دی ماه همان سال تشکیل داد که رییس آن وزیر مسکن و شهرسازی وقت بود و هیات راهبری نیز شامل رییس سازمان برنامه و بودجه، سه نماینده از سوی رییس جمهوری، وزیر کشور، رییس هلال احمر و استاندار کرمان بودند، مصوبات آن ستاد مصوبات هیات وزیران محسوب می شد و قابلیت اجرا داشت.

 به گفته معاون بنیاد مسکن، بعد از زلزله بم تصمیم بر درجاسازی واحدها شد و انواع فناوری‌های ساخت و ساز با حضور شرکت‌های مختلف عرضه و مجموعه‌ای به عنوان مشاور انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: کار بازسازی با استقرار آزمایشگاه‌های مختلف برای کنترل مصالح انجام شد، همچنین بنیاد مسکن، ستاد کل بازسازی را در بم مستقر کرد، ستادهای معین در بن تشکیل و بازسازی‌ها انجام شد.

مهدیان با بیان اینکه بازسازی کل منطقه بم سه سال و بازسازی واحدهای مسکونی یک سال و نیم به طول انجامید، افزود: در نقاط شهری ۳۲ هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی، هفت هزار و ۳۸۷ واحد تجاری، ۲۹ هزار و ۹۵۳ واحد مسکونی روستایی احداث شد.

معاون بنیاد مسکن گفت: در مجموع ۷۰ هزار و ۶۵۵ خانوار از تسهیلات دولتی معادل ۶۱۰ میلیارد تومان بهره‌مند شدند، برای بازسازی بم معادل ۱.۷ میلیارد دلار توسط دولت و سازمان‌های خیریه هزینه شد.

وی یادآور شد: در بازسازی بم علاوه بر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری، ۶۲۵ هکتار زمین کشاورزی احیا، ۱۹۲ واحد آموزشی، ۱۲۰ هزار مترمربع واحد بهداشتی و درمانی، ۵۲ واحد اماکن مذهبی و ۸۱ واحد ساختمان دولتی احداث شد.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه بم زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۶.۶ ریشتر بود که در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند.

http://tejaratava.ir/?p=9988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.