• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

آغاز پروژه ابر ایران، شبکه ابری یکپارچه توزیع شده

  • کد خبر : 11945
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
آغاز پروژه ابر ایران، شبکه ابری یکپارچه توزیع شده
کنسرسیوم آسیاتک، امید ژرف نگر و ابر زس با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات ایران برای پروژه ابر ایران کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آوا، در نشست خبری که با حضور مدیران ارشد کنسرسیوم آسیاتک، امید ژرف نگر و راهکار آینده زمین ( زس)  با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات ایران شروع به کار کرد اعضای حاظر به معرفی و تشریح این پروژه پرداختند.

در این نشست خانم دکتر فرزانه ابوالفضل قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیاتک و رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال گفت: خدمات ابری به حجمی که در پروژه ابر ایران تعریف شده ختم نمی شود و این تنها شروع این بازار است ، روند دنیا نشان می دهد که این بخش به شدت در حال توسعه است، گزارشاتIDC  حاکی از این است که بیش از ۳۰ درصد خدمات سنتی زیر ساخت دیتا سنتر در دنیا به سمت ابر رفته و  روند هر ساله درحال افزایش است.

خانم دکتر ابوالفضل ادامه داد: شرکتهایی مانند امازون، مایکروسافت و گوگل که در این حوزه پیشرو هستند سالانه رشد بین ۵۰ تا ۱۰۰درصدی را تجربه می کنند.

وی در خصوص حجم خدمات در ایران اضافه کرد: چون این بازار نو است داخل ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما در مورد دنیا تا سال ۲۰۱۷ میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات روی سرویس‌های دیگر بوده و بقیه روی سرویس های ابری بوده است اما در برخی از کشورها این برنامه تا سال ۲۰۲۳ به ۵۰ درصد می رسد یعنی رشدی بیش از ۱۰۰ درصد خواهند داشت ما هم انتظار داریم این آمار در کشور ایران اتفاق بیافتد و این سرویسها اگر شناخته شود حتماً در ایران این اتفاق خواهد افتاد.

برای رسیدن به این مهم قرار گرفتن مجموعه دولتی کنار خصوصی بسیار اهمیت دارد و خیال مجموعه‌ها را راحت میکند و سرعت رشد خیلی بیشتر خواهد شد باید بگویم فرهنگ ابر در اول راه است چون باید اعتماد ایجاد شود. در واقع اعتمادی که باید و شاید ایجاد نشده بود و امیدواریم که فناوری اطلاعات سرعت بیشتری پیدا کند.

در واقع بخش دولتی منابع را دارد و بخش خصوصی بیشترین چالاکی را دارد اما این دو هرگز با هم جوینت نشده بودند اما با این برنامه مشارکتی برای دادن سرویس های ابری این مهم اتفاق میافتد که منابع را به بهره ور کرده و فرهنگ آن را ایجاد می‌کند.

و امیدواریم با این پروژه فرهنگ اعتمادسازی ایجاد شود و مسیر منابع از روش‌های سنتی به روش‌های جدید منتقل شود و به بازارهای هدف که باعث صرفه‌جویی ارزی هم می‌شود برسیم.

در مزایده ای که ورود و شرایط برای همه یکسان بود این مجموعه برنده آن شد. که این پروژه در چهار مرحله اجرا می‌شود و در نهایت ۷ سال به طول می انجامد.

پروژه با استفاده از برخی امکانات پایه ای دولتی و سرمایه گذاری و بقیه امکانات توسط بخش خصوصی اجرا شده که پس از ۷ سال تمامی امکانات و تجهیزات تحویل دولت خواهد شد به دولت واگذار می شود.

در ادامه حمید یزدانی، مدیرعامل شرکت امید ژرف نگر، هم با بیان این که سرعت و کیفیت مراکز ذخیره داده که در اختیار سازمان فناوری اطلاعات است مطلوب نیست، هدف بخش خصوصی از ورود به این عرصه را تلاش برای ارتقای کیفیت دیتاسنتر‌ها دانست.

یزدانی تاکید کرد که «هزینه خرید سرور با اجرای پروژه ملی ابر ایران کاهش چشمگیری خواهد داشت و دسترسی سریع و آسان به اینترنت فراهم می‌شود».

پروژه ملی «ابر ایران» هفته گذشته در قالب تفاهمنامه‌ای بین دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومانی رونمایی شد.

در ادامه این نشست دکتر سید محسن سید صالحی، مدیرعامل ابر زس، هم با اشاره سه مرحله ارزیابی توان اجرایی، ارزیابی توان مالی، و تنظیم پیشنهاد فنی و تجاری شرکت کنندگان در مزایده، تجارب مکمل اعضای کنسرسیوم را عامل موفقیت آنها دانست.

در ابتدای این مراسم مهندس علی شیرازی، مشاور برنامه ریزی پروژه ابر ایران، با بیان این که در برخی از استان‌ها دیتاسنتر‌هایی توسط دولت راه اندازی شده، اما بلااستفاده مانده بودند، هدف این پروژه را استفاده از توان بخش خصوصی برای احیای این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

این دیتاسنتر‌ها در دو منطقه تعریف شده اند که کنسرسیوم آسیاتک، ژرف نگر، و زس موفق شده است در مزایده مرکز داده منطقه ۱ با ظرفیت ۱۰۰ رک و متشکل از دیتاسنتر‌های مشهد، تبریز، شیراز، قم و همدان برنده شده و توسعه آن‌ها را از زمستان جاری کلید بزند.

به گفته شیرازی، تمرکززدایی در حوزه خدمات ابری، افزایش پایداری زیرساخت‌ها در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات، صرفه جویی ارزی، و ارائه خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی، خصوصی و تولیدکنندگان محتوا از جمله اهداف پروژه ابر ایران است.

بر اساس زمانبندی انجام شده، کنسرسیوم موظف است که تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین مالی و تجهیز پروژه را انجام داده و ارائه خدمات را آغاز کند. طبق توافق صورت گرفته مدت ارائه خدمات ۷ سال است و پس از آن در صورت رضایت طرفین قرارداد و همچنین مشتریان می‌تواند برای ۷ سال دیگر هم تمدید شود.

واگذاری تجهیزات خریداری شده توسط بخش خصوصی به دولت در انتهای قرارداد و پرداخت سود مشارکت تضمین شده از سوی کنسرسیوم به دولت از دیگر مفاد این توافق است.

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته توسط کنسرسیوم، حجم بازار بالقوه خدمات ابری در ایران ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است، در حالی که در حال حاضر تنها ده درصد آن، یعنی نزدیک به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان، عملی شده است و با توجه به رشد روزافزون خدمات ابری، ظرفیت‌های قابل توجهی در این بازار وجود دارد.

مشاور برنامه ریزی پروژه ابر ایران اضافه کرد که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی همچون نهاد‌های دولتی، بانک ها، استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های مبتنی بر شبکه اینترنت بازار هدف این پروژه را تشکیل می‌دهند.

شیرازی برای تشریح و توضیح بیشتر مطالب تکمیلی به شرح ذیل ارایه کرد: سازمان فناوری اطاعات برای واگذاری دیتاسنترهای نیمه‌فعال استانی دولت از سه سال قبل تلاش می‌کرد. حال در این پروژه با نام جدید «ابر ایران» همان دیتاسنتر‌ها در دو منطقه تجمیع شدند.

در ادامه اهداف پروژه ابر ایران به شرح ذیل بیان شد:

تمرکززدایی در حوزه‌ی خدمات ابری و توزیع ترافیک داده کشور

افزایش پایداری زیرساخت‌های مورد‌نیاز کسب‌و‌کارهای فضای مجازی به‌منظور اهداف شبکه‌ی ملی اطلاعات

تقویت زیر ساختهای محتوای داخلی

به‌روز‌رسانی مراکز داده و استفاده بهینه از منابع موجود

 شکل‌گیری اولین اپراتورهای ابری کشور

ارائه‌ی خدمات موردنیاز کسب‌وکارهای نوپا به‌صورت یکپارچه و اقتصادی

امکان ارائه‌ی خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی و خصوصی

امکان ارائه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم‌کنندگان خدمات شبکه‌ی توزیع محتوا  

صرفه‌جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز

افزایش پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌های خدمات و محتوا در شبکه‌ی ملی اطلاعات

سایر اطلاعات ویژه نیز به شرح ذیل بیان شد:

سرمایه گذاری بخش خصوصی در مراکز داده سازمان فناوری اطلاعات جهت خرید و تجهیز مراکز

کلیه تجهیزات و سرمایه گذاری بخش خصوصی در انتهای پروژه به سازمان منتقل میشود.

دولت نه‌تنها در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری نقدی نمیکند بلکه سود مشارکت آن را نیز برنده‌ی مزایده ضمانت کرده است.

تمام شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ابری در پروژه مشارکت کردند و می‌توانستند برنده‌ی آن باشند.

 تخفیف‌های اعلامی برای برنده مزایده در اصل همان تخفیفات و مشوقات اعلامی شرکت زیر ساخت برای تمرکززدایی از تهران است و چیز جدیدی نیست.

تخمین حجم بازار ict  و خدمات ابری ایران:

حجم بازار ICT  در ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)

تخمین مهندس آذر جهرمی، در سال ۹۶ مجموع ارزش بازار اقتصادی ICT کـشور حدود ۱۰ میلیارد دلار.

اندازه بازار ICT دنیا نسبت به بازار ابری دنیا: ۲۰ برابر.

با فرض حفظ نسبت بالا در ایران،حجم بازار بالقوه خدمات ابری ایران: حدود۱۲ الی ۱۵ هزار میلیارد تومان

تخمین برخی متخصصین سرویس ابری حجم بازار بالقوه ایران: ۲۵۰۰ میلیارد تومان

حجم بازار بالفعل ایران: کمتر از ۱۰ درصد از بازار بالقوه

بازار هدف پروژه:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی

دغدغه عدم تمرکز اطلاعاتشان در تهران را دارند.

امنیت اطلاعات برایشان مهم است.

تاکید بر نگهداری اطلاعات در محل فیزیکی دولتی دارند.

تولید اطلاعات و تاکید بر محل نگهداری آنها در مراکز استانی است.

 کیفیت سرویس خصوصی در بدنه دولتی را آرزومند هستند.

در ادامه اعضا به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

http://tejaratava.ir/?p=11945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.