به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، با توجه به دغدغه مندی این بانک برای دسترسی همه اقشار و مشتریان خود به خدمات بانکی به عنوان یکی از اصلی ترین حقوق اجتماعی، علاوه بر شعب، باجه های ویژه نابینایان با امکاناتی همچون دستگاه های برجسته نگار، نمایشگر بریل و… در شهرهای تهران، اردبیل، تبریز، ارومیه، بیرجند، مشهد، بجنورد، شیراز، قزوین، قم، سنندج، ساری و یزد آماده ارایه خدمات بانکی به مشتریان روشندل می باشند.
در سامانه بام تحت وب نیز منوها، فیلدها و ویجت های پرکاربرد برای روشندلان مناسب سازی شده و سایر ویجت ها نیز بنا بر میزان استفاده در حال بهبود هستند.
در این سامانه، پس از نصب برنامه های صفحه خوان توسط کاربران و انجام تنظیمات لازم، تمامی متن های موجود در سامانه، فیلدها، ویجت ها و منوها برای کاربر خوانده می شوند.
به عنوان نمونه، یکی از برنامه های کاربردی صفحه خوان «NVDA» است که پس از نصب در کامپیورتر کاربر و انجام تنظیمات، تمامی متن ها به زبان فارسی خوانده می شوند.از سویی، در اپلیکیشن همراه بام نسخه اندروید نیز تغییرات و اصلاحات لازم صورت گرفته و با انجام تنظیمات روی گوشی، امکان گویا شدن ویجت ها و منوهای پر کاربرد برای نابینایان فراهم شده است.
کاربر به منظور فعالسازی امکان خواندن منوها، ویجت ها و فیلدهای این اپلیکیشن از طریق گوشی تلفن همراه خود ابتدا باید اپلیکیشن «e Speak NG» را از استورهای اندروید دانلود و نصب کند.
سپس با ورود به بخش تنظیمات گوشی تلفن همراه خود، به منوی Accessibility وارد، انتخاب گزینه text-to- speech، انتخاب گزینه e Speak NG در فیلد preferred engine، انتخاب زبان فارسی در فیلد Language و فعال سازی گزینه talkback و یا voice assistant اقدام کند.لازم به ذکر است، خدمات جدید سامانه بام هم مطابق با استانداردهای دسترسی پذیری برای روشندلان عزیز طراحی و تولید می شوند.