معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی در طی سال های اخیر دستخوش تحولات اساسی در زیرساخت ها و فناوری های مالیاتی شده؛ به گونه ای که با توسعه ظرفیت های نظام مالیات الکترونیک، امروز بستر لازم برای جهش نظام مالیاتی به جایگاه نظام مالیاتی هوشمند مهیا شده است.
به گزارش تجارت آوا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، هادی خانی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از آنکه در چارچوب طرح جامع مالیاتی و نظام مالیات الکترونیک (E. TAX ) اقداماتی انجام داده است، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند(I. TAX ) اصلیترین مشخصه آن به شمار می رود.
وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند، نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده مبنا بودن کلیه فرآیندهای مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن این سیستم است که ماحصل اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان می باشد.
معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب می شود، بیان داشت: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات ستانی براساس داده های شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه های ذیربط خواهد بود.
وی در ادامه، در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک نیز عنوان داشت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک نیز داشته، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، جهت بهره برداری مودیان محترم می باشد که این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و غیره قابل ارایه خواهد بود.
معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان ساخت: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می شود که از جمله این خدمات می توان به مشاهده اطلاعات پرونده های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامههای مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و … اشاره کرد و همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و … نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.
خانی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی، روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوبتری را به صورت الکترونیک به مودیان ارایه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می توان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه های مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ۴ ماده 186 ق.م.م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگه های مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان محترم ارایه خواهد شد.
وی اظهار داشت: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش می یابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می یابد.