حسین شهدادی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در دوره رژیم پهلوی اکثر مناطق کشور، بویژه مناطق دور از پایتخت درگیر عقب ماندگی، فقر و گرسنگی بودند که جنوب شرق کشور نیز از این قاعده مستثنی نبود و بندر چابهار عملا وجود خارجی نداشت.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه تغییر کرد بویژه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد در جنوب شرق ایران بود به طوریکه بیشتر نیروهایی که در این بندر بویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشورهای همسایه و آسیا بود.
وی ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل(ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونهای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.
شهدادی گفت: امروز بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت های بالقوه به یک کانون نوین و اصلی تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه تبدیل شده و قدرت های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در آن سرمایه گذاری می کنند.
وی بیان کرد: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیتهای بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن ۲مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران، باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشورهای آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده است و امروز از سایر کشورها برای کار و درمان به چابهار مهاجرت و سفر می کنند.
وی گفت: شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.
شهدادی با بیان اینکه سال ۱۳۶۲ عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال ۶۳ به بهرهبرداری رسید افزود: به دلیل دور بودن این بندر از تیررس جنگنده های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد افزایش یافت و کشتی های تجاری بویژه کشتی های حامل کالاهای اساسی رهسپار این منطقه جهت تخلیه شدند.
وی بیان کرد: در سال های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالاها مورد استفاده قرار گرفت.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت و جایگاه بندر چابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: این بندر در چهار دهه گذشته فراز نشیب زیادی داشت و در سالهای اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی این بندر تاسیس و عملیاتی شد.
وی ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح های توسعه ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.
شهدادی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل افزود:در سال ۱۳۹۶ اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه این بندر از اولویتهای ملی کشور بوده است.
وی تصریح کرد: هماینک بندر چابهار با درافت ۱۶.۵ متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده های تخلیه غلات است.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار اظهارداشت: از جمله مهمترین اقدامات در این بندر استخدام نیروهای متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری آن بود.
وی ادامه داد: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با مبلغ سرمایه گذاری افزونبر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های با درافت ۱۶.۵ متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه های بندری ( انبار رو باز و رو بسته – محوطه های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه های توسعه ای در بندر، ایجاد تفاهم نامههای همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه از جمله این موارد در این سالهای اخیر بوده است.
شهدادی افزود: همچنین بندر به جرثقیل های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالاها و دستگاههای مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.
وی عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶ و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فازهای بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:هماینک بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی قرار دارد و ۲۰ درصد از کالاهای اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می شود.