به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک قرضالحسنه مهر ایران، صادرکنندگان و دریافتکنندگان چک از روز ۲۰ دیماه ۱۳۹۹ میتوانند فرآیند ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد بهصورت اختیاری انجام دهند. ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنتبانک و نرمافزارهای همراهبانک، برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت، مراجعه به شعب بانکهای عامل و سایر ابزارهای مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان از جمله تلفنبانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و سایر روشهایی است که توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی اطلاعرسانی خواهند شد. در حال حاضر امکان دسترسی به سامانه صیاد برای ثبت، تأیید و انتقال چک از طریق برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت که فهرست آنها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) منتشر میشود، عملیاتی شده و هموطنان عزیز میتوانند برای آشنایی با نحوه انجام کار به این برنامکها مراجعه کنند و به صورت اختیاری، چکهای خود را ثبت، تأیید و منتقل کنند. انجام این عمل اختیاری ضروری است؛ زیرا از اوایل سال آینده، چکهای جدید بدون ثبت در سامانه صیاد کارسازی نمیشوند و همه صادرکنندگان و دریافتکنندگان چک باید با عملیات ثبت، تأیید و انتقال در سامانه صیاد آشنا باشند. افراد برای انتقال چک باید از روشهای یاد شده به سامانه صیاد مراجعه کرده و با ثبت کد ۱۶ رقمی چک و کد ملی ذینفع جدید، انتقال چک را انجام دهند. گیرنده چک نیز پس از دریافت لاشه چک، باید در سامانه صیاد چک را تأیید کند. لازم به یادآوری است اگر فردی دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده است، علاوه بر اینکه نمیتواند در سامانه صیاد چک جدیدی را ثبت کند، امکان انتقال چک نیز برای وی فراهم نیست.
فرآیند انتقال چک در سامانه صیاد
در دسته چکهای جدید خبری از پشتنویسی چک نیست و اگر فردی بخواد چکی را که دریافت کرده به شخص ثالثی واگذار کند، باید از طریق سامانه صیاد این کار را انجام دهد.
https://tejaratava.ir/?p=11971