• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
پیام تبریک مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت آغاز هفته دولت؛

گام‌های بلند در مسیر غلبه بر جدی‌ترین چالش‌های تأمین‌اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم

  • کد خبر : 97533
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
گام‌های بلند در مسیر غلبه بر جدی‌ترین چالش‌های تأمین‌اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پیامی به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر، این ایام را به اعضای محترم دولت مردمی سیزدهم و همه کارگزاران خدوم جمهوری اسلامی ایران خصوصاً همکاران سازمان تأمین‌اجتماعی تبریک و تهنیت گفت.

در این پیام با تبیین برخی دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم، تأکید شده است که پس از گذشت دو سال از عمر دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی با همکاری و همراهی بی‌نظیر دولت مردمی سیزدهم توانسته است گام‌های بلندی در مسیر غلبه بر برخی از جدی‌ترین چالش‌های این سازمان بردارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ متن پیام مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت هفته دولت به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم


هفته منتهی به ۸ شهریور ماه سالروز ترور شهیدان والامقام رجایی و باهنر به دست منافقین کوردل که در تقویم کشور به‌عنوان هفته دولت نامگذاری شده، فرصتی است مغتنم تا با گرامیداشت یاد و خاطره آن خدمتگزاران صدیق جمهوری اسلامی ایران و ضمن قدردانی از زحمات و مجاهدت‌های خدمتگزاران مردم در دولت مردمی سیزدهم، مروری بر دستاوردهای دولت خدمتگزار در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی داشته باشیم.
دولت سیزدهم از همان ابتدا با شعار تحقق عدالت و با رویکرد مردمی‌سازی حکمرانی پا به میدان خدمت گذاشت و به تبع آن سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در دوره جدید مدیریتی خود با رویکرد تحولی، تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و با تدوین ۸ راهبرد کلان، مسیر پیش روی این سازمان را برای خدمت به ملت شریف ایران ترسیم کرد. امروز پس از گذشت دو سال از عمر دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی با همکاری و همراهی بی‌نظیر دولت مردمی سیزدهم توانسته است گام‌های بلندی در مسیر غلبه بر برخی از جدی‌ترین چالش‌های این سازمان بردارد؛ از جمله انجام بزرگ‌ترین تسویه بدهی با نظام بانکی با مبلغی بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان که با تأدیه بدهی بی‌سابقه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و نیز پرداخت حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری میسر شده است. این اقدام بزرگ درحالی‌که ناترازی منابع بزرگ‌ترین چالش سازمان تأمین‌اجتماعی است، آثار متعددی داشته که یکی از آنها جلوگیری از تحمیل هزینه سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی بابت تسهیلات بانکی به منابع متعلق به بیمه‌شدگان است. همچنین سازمان موفق شد که با استفاده از منابع حاصل از حمایت‌های دولت خدمتگزار در زمینه بازپرداخت بدهی‌های بیمه‌ای دولت، افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیاردی را در جهت منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران رقم بزند که این افزایش سرمایه نیز در نوع خود در تاریخ نظام بانکی کشور بی‌سابقه بوده است.
علاوه بر این ازآنجاکه درآمد پایدار از مؤلفه‌های اساسی در صندوق‌های بیمه اجتماعی و ضامن استمرار تعهدات این صندوق‌ها در قبال بیمه‌شدگان است؛ به موجب تکلیفی که در اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه پوشش فراگیر بیمه‌ای برعهده سازمان تأمین‌اجتماعی‌ گذاشته شده است، برای پوشش بیمه‌ای حدود ۲۷ درصد از جمعیت کشور که تاکنون به دلایل مختلف تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند، برنامه‌ریزی لازم انجام شد. بر این اساس از زمان استقرار دولت مردمی سیزدهم تا امروز بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه‌شده جدید تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند که این اتفاق ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و برخی بیمه‌های خاص رقم خورده تا سالانه بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع پایدار به سازمان افزوده شود.
همچنین توسعه خدمات، به‌رغم وجود برخی موانع و مشکلات در عرصه‌های مختلف حکمرانی از همان ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست محترم جمهوری بوده و ما نیز در سازمان تأمین‌اجتماعی این راهبرد را در دستور کار قرار داده‌ایم. بر این اساس، پیش از هر چیز باید به تعهدات قانونی خود در همه حوزه‌ها به خوبی عمل می‌کردیم. بنابراین در سال اول فعالیت، افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح را در دستور کار قرار دادیم که سال گذشته به همت دولت محترم و مجلس انقلابی رقم خورد. برای سال جاری نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که الحمدلله تا امروز تمام تعهدات در موعد مقرر انجام شده است و درحالی‌که در ابتدای دوره جدید، ماهانه چندهزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت تعهدات وجود داشت، اما در سال جاری و در ۵ ماهه گذشته همه تعهدات سازمان بدون هیچ استقراضی انجام شده است. همه اینها نشان می‌دهد که تلاش برای پایداری منابع آغاز شده و ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سال‌های آینده با پایدارتر شدن منابع، تمرکز سازمان بیشتر روی سرمایه‌گذاری و تدبیر آینده بیمه‌شدگان و عمل به تعهدات بین‌النسلی سازمان باشد.
توسعه در بخش درمان نیز یکی از اولویت‌های قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی در دو سال گذشته بوده است. هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون هزار خدمت سرپایی و افزون بر ۱۳ هزار خدمت بستری در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان عزیز ارائه می‌شود. علاوه بر این، یکی از اقدامات سازمان در دوره جدید مدیریتی، توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم بوده و درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ بودجه این بخش ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده، در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۱۱ هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده است.
همچنین در سال گذشته ۲۱ پروژه توسعه و ایجادی در بخش درمان به بهره‌برداری رسید و مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز ۲۹ مرکز درمانی ایجادی یا توسعه‌ای یا جایگزین به بهره‌برداری خواهد رسید که عمده این طرح‌ها در مناطق کمتر برخوردار و محروم اجرا شده است.
توسعه خدمات در بخش درمان غیرمستقیم نیز به موازات بخش درمان مستقیم دنبال شده است و در این راستا طی دو سال اخیر، سازمان تأمین‌اجتماعی جهت رفاه حال بیمه‌شدگان، توسعه ظرفیت‌های درمان غیرمستقیم را نیز به‌عنوان راهبرد مهم خود مورد توجه قرار داده است. در راستای طرح تعالی جمعیت، خدمات ناباروری از سال گذشته تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و رشد ۱۲ برابری در تشکیل پرونده‌های ناباروری اتفاق افتاد که تا امروز حدود ۴ هزار میلیارد ریال به این حوزه اختصاص داده شده است. در توسعه خدمات به بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درحالی‌که پیش از استقرار مدیریت جدید، سهم سازمان از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان ۲۳ هزار تومان بود، در حال حاضر سهم سازمان به ۵۰ درصد حق بیمه و معادل ۱۰۲هزار و ۵۰۰ تومان از کل حق بیمه ۲۰۵ هزار تومانی رسیده است که جهت پرداخت این سهم برای حدود ۶ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر، سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص یافته است. یک خدمت دیگر در حوزه بازنشستگی، بحث تسهیلات قرض‌الحسنه برای این عزیزان است که رقم ریالی این تسهیلات در این دولت با هفت میلیون تومان آغاز شد و در سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان و امسال هم به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.
در بخش سرمایه‌گذاری نیز سازمان تأمین‌اجتماعی با عنایت به وظیفه حاکمیتی خود در راستای رونق تولید و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و همچنین افزایش تولید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در راستای حفظ دارایی‌های سازمان و تأمین آتیه بیمه‌شدگان عزیز، طی دو سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی را در این حوزه رقم زده است. در همین راستا شاهد رشد۵۰ درصدی سود خالص در عملکرد تجمیعی در سال مالی ۱۴۰۱ و نیز رشد ۴۳ درصدی فروش در عملکرد تجمیعی هلدینگ‌ها در سال مالی ۱۴۰۱ بوده‌ایم که این روند افزایشی همچنان استمرار خواهد داشت. همچنین در ابتدای دوره جدید مدیریتی، ۹۰ پروژه در شستا طراحی شده که بخشی از آن توسعه‌ای و ترمیمی و ۳۶ پروژه ایجادی است که با حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرا خواهد شد. از نتایج برنامه‌های تحولی حوزه سرمایه‌گذاری سازمان شامل رشد تولید گروه شستا در سال ۱۴۰۱ به‌نحوی‌ بوده که در این سال ۲۲ شرکت رکورد تولید تاریخ فعالیت خود را ثبت کرده‌اند، ۳۲ شرکت رکورد تولید ۵ سال اخیر را ثبت کرده‌اند، ۴۵ شرکت نسبت به سال قبل افزایش تولید داشته‌اند، ۱۹ شرکت بیش از درصد ظرفیت اسمی تولید داشته‌اند و ۳۶ شرکت نیز بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت عملی خود تولید داشته‌اند و همچنین تولید ۱۲۰ قلم محصول دارویی جدید تولید شده است که ۴۴ قلم آن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.
در سازمان تأمین‌اجتماعی ما بر آنیم که پیشران تحول، توسعه هوشمندسازی است. بر این اساس در حالی‌که تا پیش از استقرار دولت مردمی سیزدهم، حدود ۳۰ خدمت در بستر الکترونیک ارائه می‌شد و در نسخه الکترونیک هم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ به شکل الکترونیک دریافت می‌شد، امروز ۵۷ خدمت را در بستر الکترونیک و در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه می‌دهیم که از پردرخواست‌ترین خدمات موردنیاز کارفرمایان، بازنشستگان و بیمه‌شدگان است. در حوزه نسخه الکترونیک نیز بالغ بر ۹۷ درصد نسخه‌نویسی و بیش از ۹۸ درصد موارد نسخه‌پیچی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و پایداری سیستم نسخه الکترونیک نیز به بیش از ۹۹ درصد رسیده است.
خوشبختانه همه شواهد و قرائن موید این است که دولت مردمی سیزدهم نسبت به توانمندسازی صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی دغدغه‌مند است و بر این اساس از ابتدای استقرار دولت جدید، بر مشکلات صندوق‌های بازنشستگی تمرکز ویژه شده است.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد شهدای والامقام دولت خصوصا شهیدان رجایی و باهنر، این ایام را به اعضای محترم دولت خدمتگزار و مردمی سیزدهم و همکاران خدوم مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای همه کارگزاران خدوم دولت جمهوری اسلامی ایران، توفیق روز افزون برای خدمت هرچه بیشتر و بهتر به ملت شریف ایران را مسئلت دارم.

میرهاشم موسوی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی

https://tejaratava.ir/?p=97533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.