به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رئیس امور پسماند فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر و با اشاره به توانمندی این واحد برای تأمین نیازهای عمرانی شرکت و سایر نهادها و سازمانهای بیرونی از محل سربارههای موجود گفت: بر اساس نتایج حاصل از آزمایشها و تحقیقات تخصصی انجامشده درخصوص سربارههای فولاد مبارکه توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مصالح سربارهای در ردیف فهرستبهای واحد پایه رشته راه، راهآهن و باند فرودگاه جهت استفاده در اساس و زیراساس راه قرار گرفته است. ازاینرو پیمانکاران راهسازی میتوانند بر اساس دستورالعملهای تدوینشده آن مرکز، بهجای مصالح طبیعی از مصالح سربارهای نیز در پروژههای مرتبط استفاده کنند.
غیاثوند در ادامه عنوان کرد: این موضوع علاوه بر ایجاد ظرفیت استفاده از مصالح سربارهای در سطح کشور، فرصت مناسبی را در داخل شرکت فولاد مبارکه برای بهکارگیری مصالح سربارهای در پروژههای راه و سایر پروژههای عمرانی شرکت ایجاد کرده است؛ بنابراین با توجه به وسعت پروژههای توسعه کنونی داخلی، با تمهیدات اندیشیدهشده و حمایت و دستور مدیریت ارشد شرکت، استفاده از این مصالح بهجای استفاده از مصالح طبیعی در دستور کار قرار گرفت،
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر ۶۰۰ هزار تن از این مصالح در پروژههایی نظیر زیرسازی محوطههای انبارش گندله و آهن اسفنجی، تختال و خرسک، انبارهای روباز توسعه نورد گرم ۲ و سایر پروژههای داخلی استفاده شده است، ادامه داد: در پی تقاضای واحدهای مختلف برای بهکارگیری این مصالح، پیشبینی میشود این رقم طی یک سال آینده به بیش از یکمیلیون تن افزایش یابد.
رئیس امور پسماند فولاد مبارکه در ادامه سربارهها را ناشی از فرایند تولید در فولاد مبارکه دانست و گفت: در راستای مدیریت بهینه پسماند و تأمین فضای مطمئن و دائم انباشت، لازم است همواره بخش متناسبی از سرباره تولیدی به روشهای مختلف بازیافت و در پروژههای مرتبط بهویژه در پروژههای عمرانی استفاده گردد.
وی در تشریح مطالعات و نهایی شدن پروژه امکان بهرهگیری سربارهها در پروژههای عمرانی خاطرنشان کرد: این واحد همگام با اقدامات سایر کارخانههای مشابه خارجی، در سال ۱۴۰۰ با همکاری مرکز تحقیقات شرکت فولاد مبارکه و از طریق «مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی» قراردادی را با عنوان «مطالعات امکانسنجی استفاده از مصالح سرباره EAF فولاد مبارکه در پروژههای عمرانی شامل خاکریزهای مهندسی (اساس و زیراساس راه، بالاست و زیربالاست راهآهن، روسازی آسفالتی و بتنی و انواع قطعات پیشساخته بتنی)» را منعقد ساخته که با نتایج حاصلشده از این پروژه تحقیقاتی-کاربردی، در آینده نزدیک و پس از طی روال قانونی ثبت استفاده از این مصالح در نشریات لازمالاجرای کشور، ظرفیت بهکارگیری بیشتر این مصالح در سایر مصارف عمرانی نیز عملیاتی خواهد شد.
غیاثوند در بخش پایانی سخنان خود، مدیریت بهینه پسماند، تبدیل تهدید انباشت سرباره به فرصت، صرفهجویی اقتصادی، حفاظت از محیطزیست و منابع طبیعی، بازگشت بخشی از سرمایه سازمان و پشتیبانی از فرایند تولید را مهمترین دستاوردهای حاصل از این پروژه عنوان و خاطرنشان کرد: واحدهای متقاضی، بهویژه واحدهای توسعه، میتوانند پس از انجام بررسیهای فنی و در صورت نیاز به استفاده از این مصالح در پروژههای خود، طی هماهنگی با واحد امور پسماند، در این زمینه اقدام کنند.