• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران:

آدرس غلط دادن به مردم برای منافع شخصی را رها کنید

  • کد خبر : 50611
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
آدرس غلط دادن به مردم برای منافع شخصی را رها کنید
طی روزهای گذشته گزارش بانک مرکزی از آخرین آمار معاملات مسکن در اسفندماه سال 1400 منتشر شد. در این گزارش رشد 6.2 درصدی قیمت مسکن در اسفندماه نسبت به ماه قبل اعلام شد. این در حالی است که بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی طی دی‌ و بهمن‌ماه در منطقه ۱ تهران ۷۰ میلیون تومان بود، در اسفندماه ناگهان به ۷۷.۴ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پرسون، در منطقه ۳ نیز از متوسط متری ۶۳ میلیون تومان در ماه‌های دی و بهمن، به ۶۵ میلیون تومان در اسفند رسیده‌ایم. این افزایش نسبتاً زیاد قیمت‌ها در مناطق شمالی پایتخت سبب رشد متوسط قیمت مسکن در کل تهران شده است.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره آخرین گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: در اسفندماه بازار مسکن رکود داشت و قیمت‌ها رو به پایین بوده، اما بانک مرکزی رشد ۶ درصدی قیمت‌ها را اعلام کرده است.

وی بانک مرکزی را متهم به کسب سود از محل افزایش قیمت مسکن دانسته و در کنار آن سازمان امور مالیاتی کشور را عامل اصلی خروج سازندگان از تولید مسکن دانسته است.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در گفت‌وگو با پرسون ضمن رد سخنان قلی‌خسروی در خصوص اتهاماتی که به بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی وارد دانسته است اظهار کرد: آقای قلی‌خسروی دقیقاً از آبان ماه سال ۱۳۹۹ با روش‌های مختلف به مردم توصیه می‌کنند که خانه نخرید، ارزان می‌شود! ایشان که خود از فعالان صنف مشاوران املاک می‌باشند، فایل‌ قیمت ها و معاملات واحد صنفی خود را از همان تاریخ ارائه دهند تا ببینیم آیا قیمت‌ها و مبالغ معاملات در واحد صنفی شخصی ایشان هم روند کاهشی داشته است یا صرفاً این توصیه را برای دیگران مطرح می‌کنند؟

وی افزود: سؤال اینجاست که ارائه چنین اطلاعات غلط و ایجاد رکود در بازار مسکن و کسادی در صنف مشاوران املاک برای شخص رئیس اتحادیه املاک چه منفعتی دارد؟ شاید این گونه استنتاج شود حال که آقای قلی خسروی به‌روزهای پایانی آخرین دوره تصدی خود در این سمت نزدیک شده‌اند به دنبال سقوط و به جا گذاشتن ویرانه‌ای از این صنف هستند؟

باقر پور ضمن تأکید بر نقش برجسته صنف مشاورین املاک در رونق و ایجاد گردش نقدینگی صنعت ساختمان و شتاب تولید مسکن، با اشاره به عدم‌حمایت رئیس اتحادیه مشاوران املاک از اعضای آن گفت: متأسفانه ایشان تا به امروز حتی از حقوق اعضای صنفی که ریاست آن را دارند هم به‌ درستی حمایت نکردند. در روزهایی که به‌ غلط مشکل گرانی مسکن را گردن مشاوران املاک می انداختند، درحالی‌که سهم دفاتر از معاملات مسکن تنها ۰٫۵ درصد کمیسیون بود، هیچ دفاعی از آن‌ها نکرده و اجازه دادند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کمیسیون را به نصف تقلیل بدهد که همین موضوع باعث بروز کلی ضرر و زیان برای صنف شد.

این فعال صنعت ساختمان تصریح کرد: چرا آقای قلی‌خسروی این آدرس‌های نادرست را به جامعه می‌دهد؟ مگر نه اینکه ایشان به‌ جز مسئولیت صنفی که در اتحادیه املاک دارند در قبال مردم، خریداران و یا فروشندگان نیز مسئولیت اجتماعی دارند، پس چرا این طور تیشه به ریشه گلوگاه معاملات بازار مسکن می زنند؟!

به گفته باقرپور در خصوص اظهارنظر ایشان درباره گزارشات بانک مرکزی، با توجه به اینکه مرجع اصلی این آمار سامانه ثبت معاملات املاک است اتفاقاً باید گفت اصلاً گویای عمق فاجعه تورم در بازار مسکن نیست. چراکه بسیاری از معاملاتی که در مناطق ۱ و ۵ و یا ۲۲ صورت می‌گیرد، املاک تعاونی ساز و فاقد سند تفکیکی و پایان کار و درواقع املاکی است که هنوز در این سامانه ثبت نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران تأکید کرد: اتهامی که ایشان به بانک مرکزی راجع به انتفاع از گزارشات تورم بازار مسکن وارد می‌کنند دقیقاً مانند همان آدرس اشتباهی است که صنف مشاوران املاک را عامل اصلی افزایش قیمت مسکن معرفی کردند و کسی هم از حقوقشان دفاع نکرد. آیا با نصف شدن کمیسیون دفاتر مسکن ارزان شد؟

از سوی دیگر ایشان سازمان مالیاتی کشور را عامل اصلی کاهش ساخت ساز معرفی کرده‌اند در حالی ‌که مشخص نیست این اظهار نظر عجیب هم، با چه هدفی توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح می‌شود. چراکه همه فعالان حوزه ساخت‌وساز و صنعت ساختمان می‌دانند که پارامترهای بسیار اساسی تری نظیر تورم نهاده های تولید مسکن در این امر دخیل بوده و نمی‌توان به‌تنهایی اجرای یک قانون اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی را مقصر کاهش ساخت‌وساز و یا رکود بازار مسکن دانست.

باقرپور در پایان ضمن ابراز تأسف نسبت به سخنان غیر کارشناسی قلی‌خسروی گفت: مشکلات کلان اقتصاد کشور در بخش مسکن، تورم رو به افزایش هزینه‌های ساخت و کاهش قدرت خرید مردم است که باعث عدم تمایل سازندگان به سرمایه گذاری و خروج صنعت ساختمان از توجیه اقتصادی می‌شود. دقیقاً موضوعاتی که آقای قلی خسروی در آخرین روزهای فعالیت خود در اتحادیه مشاوران املاک از آن‌ها مطلع هستند، اما مدام سعی دارند با تشدید رکود در بازار و افزایش انتظار واهی مردم برای کاهش قیمت مسکن، این عوامل را نادیده بگیرند!

https://tejaratava.ir/?p=50611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.