به گزارش تجارت آوا به نقل از دنیای اقتصاد، مظلومی با توجه به نقش مهم صنعت بیمه در تمامی بخشهای اقتصادی کشور، بیمه را به دو شکل در رشد تولید ناخالص داخلی موثر دانست و گفت: بیمه بهعنوان یک صنعت، تولید درآمد کرده و ارزشافزوده ایجاد میکند که این خود بخشی از تولید ناخالص داخلی خواهد بود، اما در کنار این موضوع بیمه میتواند برای تمام صنایع و کسبوکارها آرامش خیال و اطمینان ایجاد کند تا بتوانند در فضای امن، اقدام به تولید کنند و کسبوکارشان را توسعه دهند که این نقش در توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی، طبیعتا فعالیتهای اقتصادی و کسبوکارها، همواره در مسیر فعالیتشان با دغدغهها و ریسکهای متعدد و زیادی روبهرو هستند که فعالان این بخشها با خرید بیمهنامه مناسب میتوانند این ریسکها را پوشش داده و در این مسیر با اطمینان از آینده، کارشان را توسعه و تولیدشان را رونق دهند.
مظلومی با بیان اینکه نقش اساسی صنعت بیمه در مسیر توسعه اقتصادی غیرقابلانکار است و قطعا این صنعت حامی میتواند به تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمد ملی کمک شایان توجهی کند، افزود: در این راستا شرکت بیمه تعاون بهعنوان یکی از بازیگران این بازار همواره تلاش کرده با قدم برداشتن در این مسیر، در جهت حمایت از بخش تولید و صنعت کشور اقدام کند و با ارائه خدمات مطلوب به این حوزه، اهداف کلان اقتصادی را محقق سازد.
وی در این راستا، به بیمهنامه توقف کسبوکار ناشی از پاندمی که با شیوع ویروس کرونا، از سوی بیمه تعاون وارد بازار شد، اشاره کرد و گفت: ایران از جمله کشورهایی است که نرخ بالایی در ابتلای موارد جدید به این ویروس دارد، به همین دلیل نیز در دورههای مختلف توقفهایی در فعالیت برخی رستههای شغلی صورت گرفته تا از شیوع بیماری کاسته شود که این موضوع، منجر به بروز مشکلات اقتصادی برای بنگاههای اقتصادی شده است.
مظلومی ادامه داد: براین اساس، برای پاسخگویی به تقاضای بالای کاهش ریسک و زیان ناشی از تعطیلی واحدهای اقتصادی و صدور بیمههای توقف کسبوکار ناشی از همهگیری این ویروس، بیمه تعاون تلاش کرد محصول جدیدی معرفی کند که از آن بهعنوان واکسن اقتصادی ویروس کرونا نام برده میشود.
مدیرعامل بیمه تعاون با بیان اینکه در این راستا با توجه به استقبال صنوف از بیمهنامه توقف کسبوکار ناشی از کرونا، طی مدت بیش از یک سال گذشته توانستیم ۳۶۰۰ واحد کسبوکار را حمایت کنیم و تحت پوشش این بیمه قرار دهیم و بر این اساس، بیش از دوهزار پرونده خسارت بررسی و پرداخت شده است، ادامه داد: بسیاری از واحدهایی که خود را تحت پوشش این بیمه قرار دادند، از منظر مالی در شرایط ریسک بروز بحران مالی در اثر تعطیلی قرار داشتند و از این منظر اقدام بیمه تعاون توانست کمک بزرگی به کسبوکارها و شرایط اقتصادی کشور در شرایط شیوع کرونا کند.
مظلومی در عین حال به حمایت ویژه این شرکت از بخش تعاون اشاره کرد و گفت: شرکت بیمه تعاون بهعنوان تنها شرکت بیمهای که بهصورت تعاونی، با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه تاسیس شد، براساس ماهیت فعالیتش، حمایت از بخش تعاون را جزو اهداف مهم خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه بخش تعاون نیازمند حمایت و پشتوانه است و در همین راستا شرکت بیمه تعاون تلاش کرده است این حمایت و آسودگی خیال را به شرکتهای تعاونی ارائه دهد، افزود: ازاینرو در کنار سایر اقدامات شرکت در حوزههای مختلف، تسهیلات و شرایط خاصی را برای شرکتهای تعاونی لحاظ کردیم تا در این حوزه، عملکردی فراتر از سایر شرکتهای بیمهای داشته باشیم که استقبال خوبی هم از سوی تعاونیها از خدمات بیمه تعاون شده است.
افزایش رضایت مشتریان،هدف راهبردی شرکت
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه با تاکید بر اینکه از سال ۹۶، در شرکت بیمه تعاون، برنامه راهبردی و استراتژیک تدوین کردیم که در این برنامه، اهداف، ماموریتها، ارزشهای سازمانی و چشماندازهای شرکت را تعریف و ترسیم کردیم افزود: در این فرآیند، برای بیمه تعاون مزیت رقابتی ایجاد کردیم که در حال حاضر توانستهایم به این هدف برسیم و آن سرعت پرداخت خسارت و افزایش رضایت مشتریان است.
وی گفت: براساس گزارشی که هیاتمدیره امسال به مجمع ارائه داده است، توانستهایم بالاترین رضایت مشتریان را در صنعت بیمه به دست آوریم و کمترین شکایت را داشته باشیم. یکی از اهداف شرکت بیمه تعاون توسعه بازار از طریق کسب رضایت مشتریان و بیمهگذاران بوده تا بتواند در این بازار ماندگار شود و خدمات مطلوبتر ارائه دهد.
مظلومی با تاکید بر اینکه بیمه تعاون همواره تلاش کرده از طریق خدمات مطلوب و باکیفیت سهم خودش را در این بازار افزایش دهد، یادآور شد: باید قبول کنیم که صنعت بیمه کشور هنوز کاملا رقابتی نشده و با توجه به تعاریفی که برای بازار رقابتی وجود دارد، نمیتوان گفت صنعت بیمه واجد این شرایط است.
مظلومی اظهار کرد: ما همچنان در ورود بازیگران جدید بسیار سختگیرانه عمل میکنیم و حتی روند دریافت مجوز چند شرکت بیمهای که قرار بود این اواخر مجوز فعالیت دریافت کنند، به دلایلی متوقف شد.
وی در عین حال به موضوع حضور دولت در بازار بیمهای کشور بهعنوان سهامدار اصلی تنها شرکت دولتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بازار در اختیار تنها شرکت دولتی قرار دارد و در کنار شرکتهای بیمهای که وابسته به یکسری نهادها و سازمانها در حال فعالیت هستند، نمیتوان انتظار داشت بازار بیمهای در چنین شرایطی رقابتی عمل کند.
سهم خوبی از بازار داریم
مظلومی خاطرنشان کرد: در بیمه تعاون با تحت پوشش قراردادن ۴۰۰ هزار بیمهگذار توانستهایم، سهم خوبی از بازار را به دست آوریم، هرچند هدف اصلی ما افزایش سهم بازار نیست و دستیابی به این هدف در اولویتهای بعدی شرکت قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با تاکید براین موضوع که بحث سودآوری، رضایت مشتریان و ارائه نرخهای منطقی، از اولویتهای نخست شرکت است، گفت: ما به دنبال این نیستیم در یک رقابت منفی، با اعمال نرخهای غیرمنطقی و غیرحرفهای، بازار را به دست آوریم و به پدیده نرخشکنی و دامپینگ دامن بزنیم، اما باوجود رعایت تمامی این جوانب، توانستیم افزایش قابلتوجهی در سهم پرتفوی شرکت داشته باشیم و جایگاه خودمان را در صنعت بیمه ارتقا دهیم. وی در این زمینه به نظارتهای درونسازمانی و کنترلهایی که در تمامی بخشهای شرکت انجام میشود، اشاره کرد و گفت: در شرکت بیمه تعاون برای جلوگیری از هرگونه تخلف و قصور از سمت نمایندگان، شبکه فروش و سایر ارکان شرکت، تلاش کردهایم از طریق کنترلهای داخلی در فرآیندها، جلوی تخلفات احتمالی را بگیریم و در این زمینه موفق هم بودهایم.
مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید بر این موضوع که همواره ملاک فعالیتمان این بوده که بتوانیم در بحث خدمات پس از فروش، مطلوب عمل کنیم و به تعهداتمان پایبند باشیم، یادآور شد: ما ازاینجهت در بحث شاخص توانگری مالی که بیانگر وضعیت شرکتهای بیمه از لحاظ قبول ریسک و انجام تعهداتش در زمان پرداخت خسارت است، توانستهایم برای چندمین سال متوالی در سطح یک توانگری مالی قرار بگیریم که این نشان میدهد شرکت متناسب با توان مالی ریسک قبول کرده است.
به گفته مظلومی، قبول ریسک بدون در نظر گرفتن توانگری مالی شرکت، میتواند تبعات منفی زیادی داشته باشد و درنهایت شرکت را متضرر کند و باعث بیاعتمادی در جامعه شود. ازاینرو توجه به این شاخص در صنعت بیمه موضوع بسیار مهمی است که باید بر آن نظارت شود.
به دنبال محصولات و خدمات نوآورانه هستیم
وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از سیاستهای شرکت ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه است، گفت: سعی کردهایم در کنار طراحی و ایجاد محصولات نوآورانه، خدمات بیمهایمان را بهروزرسانی کنیم و در قالب خدمت جدید، آن را به جامعه ارائه دهیم. مثلا در بیمه درمان، اپلیکیشنی را طراحی کردیم که تمامی بیمهشدگان شرکت میتوانند بهسرعت بدون نیاز به مراجعه حضوری، با اسکن مدارک پزشکی، فرآیند دریافت خسارت پاراکلینیکی را انجام دهند و در زمان کوتاه خسارتشان را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه این بهروزرسانی میتواند باعث باکیفیتتر شدن محصولات بیمهای شود، گفت: صنعت بیمه اگر بتواند در این زمینه خوب عمل کند، قطعا رشد این بخش سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و این موضوع بر کل اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت.
مظلومی در ادامه صحبتها به خلأیی که همچنان در صنعت بیمه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهمی که در صنعت بیمه مطرح است، توسعهنیافتگی بیمههای زندگی است که باوجود تلاش شرکتهای بیمه در این سالها، نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد و همچنان با نقطه ایدهآل فاصله زیادی دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمههای زندگی درصد کمی از پرتفوی شرکتهای بیمه را تشکیل میدهند و این باعث شده تا سهم بیمههای زندگی، با وجود رشدی که داشته، به ۱۵ درصد برسد، گفت: در حالی که در خیلی از کشورها سهم بیمههای زندگی از کل حق بیمه، حدود ۱۰۰ درصد است. مظلومی اظهار امیدواری کرد که روند رشد تدریجی بیمههای زندگی، ادامه یابد و در سالهای آینده بیمههای زندگی به جایگاه مناسبی که شایسته آنهاست، برسند.
وی البته مشکلات اقتصادی و تورم را در رشدنیافتگی بیمههای زندگی موثر دانست و گفت: باید قبول کنیم که وضعیت صنعت بیمه هم متاثر از وضعیت اقتصاد کلان کشور است و قطعا بخشی از این عقبماندگی ناشی از تورمی است که در کشور وجود دارد و باعث شده تا خرید بیمههای زندگی اولویت خانوارها و افراد جامعه نباشد. مظلومی تصریح کرد: با وجود همه این موانع و مشکلات، هریک از شرکتهای بیمه، بهعنوان بازیگران این عرصه، باید تلاش کنند تا صنعت بیمه در نقطه بهینه قرار گیرد و رشد مناسبی را تجربه کند.
به گفته وی، ما برای بهبود این وضعیت ناگزیر به ارتباطات جهانی هستیم و نمیتوانیم در نبود ارتباطات بینالمللی، انتظار توسعه صنعت بیمه را داشته باشیم. ما میتوانیم با واردات و صادرات خدمات بیمهای، وضعیت بهتری را تجربه کنیم که دستیابی به این شرایط قطعا نیازمند این است که تعاملات ما با شرکتهای خارجی برقرار شود و این انتظاری است که صنعت بیمه از دولت دارد تا در سیاستگذاریهای آینده به آن توجه کند.