• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

انجمن بیم‌سنجی اندونزی میزبان هیات اعزامی پژوهشکده بیمه

  • کد خبر : 122387
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
انجمن بیم‌سنجی اندونزی میزبان هیات اعزامی پژوهشکده بیمه
دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز پنجشنبه دهم اسفند ۱۴۰۲ با آقای پاول کارتونو [1] رئیس انجمن بیم‌سنجی اندونزی (PAI) [2] و خانم سترا کرانا [3] مدیر کمیسیون کسب و کار شریعت این انجمن دیدار و در خصوص آغاز تعاملات مشترک در حوزه بیم‌سنجی بیمه‌های رایج و تکافل گفتگو کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه دکتر عسگری در این نشست پس از معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز تحقیق و توسعه بیمه و تکافل در ایران، مرجع ارائه آموزش‌های حوزه بیمه رایج و تکافل و ناشر تخصصی آثار علمی در این حوزه در ایران، به تبیین همکاری‌های بین‌المللی پژوهشکده بیمه با کشور اندونزی پرداخت.
وی با  اشاره به عضویت انجمن بیم سنجی اندونزی در انجمن بین المللی بیم سنجی (IAA )[۴]  و اهمیت دانش بیم‌سنجی در عملیات بیمهگری تصریح کرد؛ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد ناظر و تنظیم مقررات صنعت بیمه در کشور از پژوهشکده بیمه خواسته است تا برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه بیمسنجی را برای صنعت بیمه برگزار نماید. در این راستا پژوهشکده بیمه علاوه بر مذاکره با انجمن بیم‌سنجی هند جهت برگزاری دوره آموزش تخصصی بیم‌سنجی ویژه مدیران صنعت بیمه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در دبی، رایزنی با نهادهای فعال در این حوزه در کشور اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان دنیا را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی و آغاز همکاری‌های مشترک دو کشور، به ارائه آموزش‌های تخصصی بیم سنجی در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های بزرگ ایران اشاره کرد و اظهار داشت؛ امکان برگزاری برنامه آموزشی در حوزه بیم‌سنجی مطابق با سرفصل‌های تعیین شده از سوی پژوهشکده بیمه به صورت بر خط و یا حضوری در تهران، دبی و جاکارتا فراهم می‌باشد.
 رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه خواستار همکاری مرکز پژوهش و انتشارات انجمن بیم سنجی اندونزی با پژوهشکده بیمه شد و افزود؛ پژوهشکده بیمه که سالانه بیش از ۳۰ عنوان کتاب در حوزه تخصصی بیمه تکافل و مالی اسلامی منتشر می‌نماید و انجمن بیم‌سنجی اندونزی به عنوان ناشر کتاب‌های تخصصی در حوزه مدیریت ریسک و بیم‌سنجی در این کشور می‌توانند فعالیت‌های مشترک ارزشمندی را در زمینه تالیف و انتشار آثار علمی این حوزه به انجام برسانند.
دکتر عسگری همچنین آمادگی پژوهشکده بیمه را برای برگزاری همایش‌ها و رویدادهای علمی مشترک با انجمن بیم‌سنجی اندونزی اعلام داشت و افزود؛ پژوهشکده بیمه همایش بیمه و توسعه را در دسامبر هر سال برگزار می‌نماید و در همایش اخیر این مجموعه نیز ۲۰ نفر از اساتید و صاحب‌نظران حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از ۵ کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان حضور داشتند. همچنین در خلال برگزاری همایش بیمه و توسعه سال جاری، تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بیمه اسلامی اندونزی منعقد گردید.
رئیس پژوهشکده بیمه ضمن تشریح سایر فعالیت‌های این مجموعه در حوزه بین الملل و عدم ارتباط با صنعت بیمه کشورهای اروپایی به سبب اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه با تاکید رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعاملات بین‌المللی با کشورهای اسلامی را آغاز نموده است و آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه نیز در آینده نزدیک تاسیس خواهد شد.
دکتر عسگری با دعوت از رئیس و مدیران ارشد انجمن بیم سنجی اندونزی برای حضور در رویدادهای علمی و پژوهشی پژوهشکده بیمه در تهران، پیاده‌سازی بیمه مبتنی بر شریعت را هدف نهایی مراکز فعال در این حوزه در ایران و اندونزی دانست و افزود با تلاش‌های پژوهشکده بیمه در راستای راه‌اندازی نظام تکافل در ایران، اکنون ۱۰ شرکت بیمه ایرانی مشتمل بر ۸ شرکت بیمه عمومی و دو شرکت بیمه اتکایی، مجوز ارائه پنجره تکافل در صنعت بیمه ایران را دریافت نموده‌اند و اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران نیز در آینده نزدیک تاسیس خواهد شد؛ در این راستا پژوهشکده بیمه در نظر دارد مدیران عامل برخی از شرکت‌های بیمه را جهت آشنایی نزدیک با نحوه فعالیت و مدیریت شرکت‌های تکافل اندونزی و تسهیل در راه‌اندازی شرکت تخصصی تکافل بین ایران و اندونزی به این کشور اعزام نماید. پیش از این نیز همکاری مشابهی میان شرکت‌های بیمه ایرانی با شرکت تکافل العقیله سوریه آغاز گردیده است.
رئیس پژوهشکده بیمه به راه‌اندازی شورای فقهی صنعت بیمه توسط پژوهشکده بیمه نیز اشاره و تصریح کرد این شورا وظیفه ارزیابی ساختار و برنامه تکافل شرکت‌های بیمه را بر عهده دارد.
دکتر عسگری در پایان سخنان خود با قدردانی از انجمن بیم سنجی اندونزی برای همکاری در برنامه‌ریزی و برگزاری نشست مشترک با هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه، ابراز امیدواری کرد همکاری با صنعت بیمه و تکافل اندونزی به نتایج ارزشمندی برای اقتصاد و صنعت بیمه دو کشور منتج گردد.
آقای پاول کارتونو رئیس انجمن بیم‌سنجی اندونزی نیز با استقبال از حضور هیات اعزامی پزوهشکده بیمه به تشریح ساختار و فعالیت‌های انجمن بیم سنجی اندونزی پرداخت و افزود، انجمن بیم سنجی اندونزی با ۸۰۰ عضو شامل ۵۰۰ عضو وابسته و ۳۰۰ عضو غیر وابسته، برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس استانداردهای انجمن بین‌المللی بیم سنجی تنظیم می‌نماید. این انجمن همچنین برخی برنامه‌های درسی را بر اساس آزمون‌ها و حوزه‌های تمرینی سفارشی‌سازی کرده است و برنامه توسعه حرفه‌ای و آموزش مستمر (بزرگسالان) [۵] را نیز تدوین نموده است.
رئیس انجمن بیم‌سنجی اندونزی خاطرنشان کرد، در بخش آموزش مستمر، حوزه‌های تمرینی این انجمن شامل بیمه عمر، بیمه عمومی، بیمه اجتماعی، بیمه سلامت و تکافل (بیمه شریعت) است و برنامه‌های آموزشی انجمن به صورت مستمر و هر ساله ارائه می‌گردد. هر عضو انجمن نیز ملزم  به طی آموزش‌های مستمر در انجمن بیم‌سنجی اندونزی یا سایر انجمن‌های بین‌سنجی در جهان خواهد بود. به علاوه، آموزش‌های این مرکز در قالب دوره‌های آموزشی ۴۰ تا ۵۰ ساعت ارائه می‌گردد و سالانه بیش از ۲۰۰۰ نفر در آزمون‌های انجمن شرکت می‌کنند.
وی با اعلام آمادگی انجمن بین سنجی اندونزی برای همکاری با پژوهشکده بیمه تاکید کرد شریعت موضوعی است که کشورهای اسلامی ملزم به تمرکز بر روی آن هستند و انجمن بیم‌سنجی اندونزی نیز در حال بررسی چگونگی مفهوم یافتن استانداردهای بیمسنجی در مقررات شریعت می‌باشد.
پاول کارتونو با اعلام آمادگی برای ارائه دوره‌های آموزشی بیمسنجی برای مدیران صنعت بیمه ایران تصریح کرد؛ اعضای انجمن بیم‌سنجی اندونزی نه تنها بیم‌سنج فعال بلکه مدرس این حوزه نیز هستند و در صورت ارائه درخواست از سوی پژوهشکده بیمه، این درخواست توسط انجمن بیم‌سنجی اندونزی به اعضای انجمن و دانشگاه‌ها ارجاع خواهد شد. در زمینه انجام طرح‌های تحقیق و توسعه نیز انجمن آمادگی دارد تا به صورت مستقل و مستقیم و یا از طریق انجمن بیمه اسلامی اندونزی همکاری‌های مد نظر پژوهشکده را با این مرکز به عمل آورد.
رئیس انجمن بیم‌سنجی اندونزی با اشاره به همکاری و حضور فعال این انجمن در همایش‌ها و رویدادهای علمی انجمن جهانی بیم سنجی (SOA)[۶] ، انجمن بیم سنجی هنگ کنگ و سایر سازمان‌های مرتبط در داخل و خارج از اندونزی، آمادگی کامل این مجموعه را برای هرگونه همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام داشت.
خانم سترا کرانا مدیر کمیسیون کسب و کار شریعت انجمن بیم‌سنجی اندونزی نیز با تشریح جزئیاتی از ماموریت‌ها و اهداف انجمن، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مرتبط با حوزه فعالیت دو مجموعه اعلام نمود.

https://tejaratava.ir/?p=122387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.