• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

٧۵ درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل تولید می شود

  • کد خبر : 121391
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۱۸
٧۵ درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل تولید می شود
٧٥ درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل تولید می شود.

حاجی رضا نیک اندیش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی، در ابتدا بازسازی مجتمع‌هایی که طی این مدت آسیب دیده بودند آغاز شد، سپس موج توسعۀ صنعت پتروشیمی در قالب برنامه‌های پنج ساله گسترش یافت.

وی ادامه داد: در ساخت یک کارخانه پتروشیمی، تجهیزات پیچیده و با تکنولوژی بالا در بخش‌های مختلف مانند: تجهیزات ثابت و دوّار، ابزار دقیق و کنترل، برق، مواد شیمیایی و کاتالیست و… به کار می‌رود. در نیمه راه توسعه این صنعت، تشدید تحریم‌های ظالمانه خود به فرصتی برای بالندگی صنعتی در ایران تبدیل شد. بدین معنی که بروز مشکل در تأمین تجهیزات فضایی برای سازندگان خلاق و نوآور فرصتی ایجاد کرد تا به پشتوانۀ حمایت مدیران ریسک پذیر در بخش کارفرمایی، بتوانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند و موجب جلب اعتماد سایر کارفرمایان شوند. به گونه‌ای که هم اکنون در تأمین بسیاری از تجهیزات، خرید از سازنده خارجی به ذهن کسی خطور نمی‌کند و حتی در برخی موارد سازندگان با ظرفیت کامل در حال تولید می‌باشند.

این فعال عرصه پتروشیمی تاکیدکرد: پس از به وجود آمدن خودباوری در میان جامعۀ سازندگان داخلی، یک گام به جلو برداشته شد و قوانین مختلفی در جهت حمایت از سازندگان داخلی و جلوگیری از ارجاع کار به سازندگان خارجی مصوب شد که یکی از مهمترین آن‌ها قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است. هم اکنون تأمین حدود ۷۵ درصد کالا‌ها و تجهیزات صنعت پتروشیمی از داخل کشور امکان پذیر است و آمار مجوز‌های خرید خارجی که اخیراً از سوی وزارت صمت صادر شده است مبین این موضوع است. 

نیک اندیش در پایان افزود: علاوه‌ بر آنچه مورد اشاره قرار گرفت، ایجاد تشکل‌های مختلف، مراکز خودکفایی، شرکت‌های دانش بنیان، تمرکز مراکز پژوهشی بر رفع نیاز‌های دانشی این صنعت و همچنین سیاست‌های حمایتی هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور، مکمل جریان توسعه توانمندی‌های سازندگان داخلی شده است.

https://tejaratava.ir/?p=121391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.