• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0
در دومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس مطرح شد؛

انتقاد نسبت به هزینه های بالای اکتشاف و ضعف ورود فناوری

  • کد خبر : 120446
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
انتقاد نسبت به هزینه های بالای اکتشاف و ضعف ورود فناوری
کارشناسان و مدیران حاضر در دومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با انتقاد نسبت به هزینه های بالای اکتشاف و ضعف ورود فناوری، خواستار حمایت دولت شدند.

دومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با موضوع اکتشاف ذخایر معدنی؛ فرصت ها و چالش ها ۸ اسفند ماه در هتل پارسیان استقلال برگزار شد و کارشناسان و مدیران حاضر در این کنفرانس با انتقاد نسبت به هزینه های بالای اکتشاف و ضعف ورود فناوری، خواستار حمایت دولت شدند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن و فلزات با اشاره به اینکه قسمت اعظم مواد معدنی استخراجی کشور در بخش ساختمانی است که ارزش اقتصادی چندانی ندارد، گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش اکتشاف انجام می شود که ۱۶ درصد آن مربوط به استرالیا ، ۱۶ درصد در کانادا، ۱۲ درصد در آفریقا و ۱۱ درصد در آمریکا و ۳ درصد در جنوب شرق آسیا انجام می شود و آمریکای لاتین هم در حال افزایش سرمایه گذاری در بخش اکتشافات است.
اردشیر سعد محمدی با بیان اینکه هم اکنون سهم نفت در تامین انرژی ۳۹ درصد و سهم برق ۲۱ درصد است، افزود: در سال ۱۳۵۰ شرایط تغییر می کند و سهم نفت در تامین انرژی به ۴ درصد و سهم برق تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.
او با تاکید بر اینکه ما باید در عرصه جهانی نقش پررنگی داشته باشیم، افزود: در شرایط کنونی سرعت کاهش هزینه ها مبنای فعالیت های معدنی قرار گرفته است، افزود: همواره گفته می شود که اکتشاف فعالیتی پرریسک است به همین دلیل در دانشگاه ها استقبال چندانی به رشته های اکتشافی نمی شود در حالی که در دنیا اینگونه نیست و این موضوع حکایت از این دارد که ما تعریف خوبی از اکتشافات نداشته ایم.
سعد محمدی با بیان اینکه امروز دیگر برای ارزیابی پهنه ها از تجهیزات سبک و اقتصادی استفاده می شود، اظهار کرد: همچنین برای تهیه نقشه توپوگرافی و ژئوگرافی دیگر نیاز به جی پی اس و… نیست، زیرا تجهیزاتی وارد بازار شده که همزمان با عکسبرداری، نقشه ها را ارائه می دهد.
او با تاکید بر اینکه دی بخش معدن باید یک واحد آر ان دی باید راه اندازی شود و به روزترین تجهیزات و فناوری ها را معرفی کند، تصریح کرد: به طور قطع اگر بخواهیم همچنان صادرات معدنی داشته باشیم باید با فناوری های روز هزینه های تولید را کاهش دهیم تا بتوانیم ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد کنیم.

به بخش خصوصی باور پیدا کنیم
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در قانون جدید سهم بخش معدن در بودجه ۸٫۵ درصد، سهم بخش صنعت ۱۳ درصد و سهم تجارت ۲۳ درصد دیده شده است، گفت: تحقق این اعداد به حضور گسترده بخش خصوصی بستگی دارد اما مسأله کنونی باور دولت ها به بخش خصوصی است.
عزت الله اکبری تالارپشتی با بیان اینکه ترکیه به دلیل باوری که به بخش خصوصی دارد توانسته سهم قابل توجهی از بازار کشورهای منطقه داشته باشد، افزود: نگاه ما این است که هر قراردادی که در بخش صنعت و معدن شکل می گیرد چند شرکت دانش بنیان وجود داشته باشد و در قبال خدماتی که ارائه می دهند منافع کسب کنند.
او با تاکید بر اینکه اکتشاف قلب معدن است، اظهار کرد: در سال های اخیر به بخش معدن از جمله شرکت ملی مس کمک کرده ایم و معتقدیم که در بخش معدن و صنایع می توانیم رشد قابل توجهی درآمد ارزی ایجاد کنیم.

سهم اندک بخش معدن در جی دی پی
رییس سازمان زمین شناسی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه میزان استخراج مواد معدنی کشور با میزان ذخایر و تنوع مواد معدنی همخوانی ندارد، گفت: سهم بخش معدن در جی دی پی کشور ۴۹ صدم درصد است که عدد قابل توجهی نیست.
شهیدی با بیان اینکه صنایع معدنی جزو صنعت مادر هستند و در صورتی که خوراک لازم را نداشته باشند تمام صنعت با چالش مواجه می شوند، افزود: همچنین چالش هزینه های بالای سرمایه گذاری را داریم به طوری که در چرخه معدنی هزینه های اکتشافی تعیین نمی شود. از طرف دیگر معارض معدنی هم موانع دیگری برای پیشرفت پروژه های اکتشافی هستند.
او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از معضلاتی اکتشاف کمبود زمین است، تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند استفاده از شرکای بین المللی در بخش اکتشافات هستیم تا بتوانیم اکتشافات در عمق را بهبود ببخشیم.
شهیدی با تاکید بر اینکه در آینده بخش عمده مواد معدنی از دل باطله ها استخراج می شوند، اظهار کرد: براساس اطلاعات میزان اکتشاف مواد معدنی با میزان مصرف همخوانی ندارد، برای نمونه ۳.۵ میلیارد تن سنگ آهن داریم که ۲۸ سال طول می کشد که این مواد معدنی به فولاد تبدیل شود و اگر میزان تولید فولاد به ۵۵ میلیون برسد میزان زمان استفاده از این ذخایر به ۱۴ سال می رسد.

https://tejaratava.ir/?p=120446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.