• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران پژوهشکده بیمه در حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

  • کد خبر : 111934
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران پژوهشکده بیمه در حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
طی نشستی که عصر روز دوشنبه 4 دی‌ماه 1402 به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار گردید، در حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد نعمتی مشاور وزیر اقتصاد و رییس پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع) و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه، از اعضای شورای پژوهشی و پژوهشگران پژوهشکده بیمه قدردانی شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌المللی پژوهشکده بیمه، دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه هدف از برگزاری این نشست را گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از اعضای شورای پژوهشی، اعضای هیات علمی و پژوهشگران پژوهشکده بیمه عنوان کرد و پس از آن به تبیین تحولات صورت گرفته در پژوهشکده بیمه همسو با رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقت و فناوری طی دو سال گذشته پرداخت.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر گسترش تعاملات بین‌المللی، به تاکید وزیر علوم بر دیپلماسی علمی جهانی در زمان تحریم و الزام پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور به افزایش ارتباطات بین‌المللی اشاره و تصریح کرد؛ در آیین‌نامه جدید وزارت علوم پیرامون ارتقاء اعضای هیئت نیز به موضوع تعاملات بین‌المللی وزن خاصی داده شده است و پژوهشکده بیمه با برگزاری ۷۵ کارگاه آموزشی شامل ۲۵ کارگاه بین‌المللی در مدت ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حد نصاب جدیدی در صنعت بیمه دست یافته است.
دکتر عسگری نفوذ جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه از دریچه بیمه و تکافل را لازمه ارتباطات بین‌المللی در دوران پسا تحریم دانست و خاطرنشان کرد پژوهشکده بیمه در این راستا از آذرماه سال ۱۴۰۱ تا کنون بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری مشترک با موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی و دانشگاه‌های تراز اول کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه و پاکستان منعقد نموده است.
رئیس پژوهشکده با تقدیر از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به جهت موافقت با راه اندازی گروه‌های پژوهشی جدید در پژوهشکده بیمه، موافقت قطعی وزارت علوم با تاسیس گروه مطالعات اسلامی بیمه به عنوان یک گروه بین رشته‌ای را زمینه‌ساز فعالیت‌های اثربخش پژوهشکده بیمه در حوزه تکافل دانست و خاطرنشان کرد در سایه سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه وزارت علوم، اکنون ۱۰ شرکت بیمه کشور مجوز ارائه محصولات تکافل را دریافت نموده‌اند. همچنین میهمانان بخش بین‌الملل همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ که از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان در این رویداد حضور یافتند، علاوه بر ارائه ۱۴ مقاله علمی و برگزاری ۱۲ کارگاه آموزشی، چهار جلسه حرفه‌ای با مدیران عامل صنعت بیمه برگزار کردند و همین امر، تغییر دیدگاه فعالان صنعت بیمه، تکافل و مالی اسلامی این کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران و شناخت ظرفیت‌های علمی و فنی صنعت بیمه کشور را نیز به همراه داشت.
همچنین با توجه به اهمیت زنجیره بلوکی و هوشمندسازی صنعت بیمه، گروه پژوهشی فناوری‌های نوین بیمه نیز طی یک سال گذشته موافقت قطعی وزارت علوم را دریافت نموده است و چهار گروه پژوهشی بین رشته‌ای دیگر نیز در شرف تاسیس می‌باشد که امید است طی یک سال آینده به مرحله اجرا برسد.
دکتر عسگری، با اشاره به اخذ رتبه الف توسط فصلنامه علمی پژوهشنامه بیمه طی دو سال متوالی و تاکید وزیر علوم بر لزوم نمایه‌سازی این نشریه در پایگاه استنادی بین‌المللی اسکوپوس [۱]، به نشست مشترک پژوهشکده بیمه با دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پیگیری فرایند نمایه‌سازی بین‌المللی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه اشاره کرد و افزود، پژوهشکده بیمه تمامی ظرفیت‌های خود را در راستای تحقق این هدف به کار خواهد گرفت. ضمناً نگارش بیش از ۱۰ مقاله ISI  و علمی پژوهشی توسط برخی از اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه در طول سال، پژوهشکده بیمه را در زمره پنج مرکز برتر در میان ۲۸ پژوهشگاه فعال تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده است.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه، ارسال ۵۳۰ عنوان مقاله علمی-پژوهشی به دبیرخانه علمی همایش بیمه و توسعه سال جاری و برگزیده شدن ۲۲۰ عنوان از این مقالات را در تاریخ صنعت بیمه بی‌نظیر دانست و افزود از این تعداد مقاله، ۶۲ عنوان شامل ۱۴ مقاله بین‌المللی و ۴۸ مقاله داخلی در بخش ارائه پذیرفته شد. همچنین ۶۰ مقاله جهت چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ و  ۸۰ مقاله نیز جهت نمایش پوستری در روزهای برگزاری همایش پذیرفته شد که منجر به ثبت حدنصاب دیگری در تاریخ فعالیت پژوهشکده بیمه گردید و تلاش پژوهشکده بیمه برای استمرار این دستاوردها ادامه خواهد داشت.
پس از آن دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با قدردانی از اقدامات علمی موثر پژوهشکده بیمه به تبیین زمینه‌های همکاری مشترک میان وزارت علوم و پژوهشکده بیمه پرداخت.
دکتر صالحی با اشاره به شعار هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۲ با عنوان «پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم»، برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری سال جاری در راستای جهاد تبیین و آگاه‌سازی اقشار جامعه نسبت به اقدامات این حوزه در سطح کشور را در طول سه دهه گذشته بی نظیر خواند و اعلام کرد به سبب گستردگی برنامه‌های گرامیداشت حوزه پژوهش و فناوری، این رویداد در سال‌های آتی در طول یک ماه و از ابتدا تا انتهای آذرماه برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه به حجم پژوهش‌ها و بروندادهای علمی بین‌المللی کشور و ارتقاء رتبه علمی ایران از جایگاه ۵۴ دنیا در سال ۱۹۹۶ به جایگاه ۱۵ در سال ۲۰۲۲ بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس و همچنین جایگاه ۱۷ دنیا بر اساس اعلام پایگاه وب آو ساینس  اشاره و خاطرنشان کرد تا پایان برنامه هفتم توسعه، رتبه ۱۵ ایران در تولیدات علمی باید به رتبه ۱۴ ارتقا یابد این امر همکاری کلیه نهادها و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در این زمینه را می‌طلبد. همچنین حجم مجلات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در دولت سیزدهم با افزایش پنجاه درصدی به ۱۶۱ عنوان مجله رسیده است که از این تعداد، ۱۲ مجله به زبان فارسی و سهم بالایی از آن در حوزه علوم انسانی می‌باشد و حفظ جایگاه ۱۵‌ام برای چندمین سال متوالی را نیز به همراه داشته است.
دکتر صالحی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش زبان فارسی در سطح بین‌المللی به عنوان زبان علم، به تشریح دیگر از زمینه‌های همکاری وزارت علوم و پژوهشکده بیمه پرداخت و تصریح کرد؛ تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۹۰ نشریه مورد تایید وزارت علوم منتشر گردیده است که ۸۲۷ مورد آن در حوزه علوم انسانی بوده است و به عنوان یک ظرفیت بی نظیر در اختیار بخش علمی کشور قرار دارد.
وی با اشاره به ماهیت متفاوت علوم انسانی و اسلامی و تاکید بر اهمیت صادر کردن این علوم به منظور اثرگذاری در سطح بین‌المللی، پایگاه‌های بین‌المللی اسکوپوس و وب آو ساینس را قویترین پایگاه‌های نمایه‌سازی و مرجع رتبه‌بندی تولیدات علمی در جهان توصیف کرد و افزود نمایه‌سازی مجلات داخلی در این پایگاه‌ها، برون‌دادهای علمی کشور را در معرض دید اندیشمندان و صاحبنظران دنیا قرار خواهد داد و پیش نیاز این امر نیز ثبت مجلات در نمایه مجلات دسترسی آزاد (DOAJ) [۳]است که وزارت علوم تلاش شبانه روزی خود را در راستای ورود تولیدات علمی کشور به این نمایه مبذول داشته است به گونه‌ای که از تعداد ۲۰۱۴۸ عنوان نشریه بین‌المللی نمایه شده در پایگاه دواج تا پایان سال ۲۰۲۳ ، ۸۳۳ عنوان مختص مجلات داخلی ایران بوده است و از این تعداد، نمایه‌سازی ۱۲۴ عنوان نشریه داخلی صرفا در سال ۲۰۲۳ انجام پذیرفته است. همچنین در بین تمامی کشورهای دنیا، ایران دارای رتبه هفتم مجلات دسترسی آزاد از نظر تعداد می‌باشد و در بین ۸۰ زبان نمایه شده در پایگاه دواج، زبان فارسی جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است در حالی که در سال گذشته در جایگاه یازدهم قرار داشته است.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نمایه‌سازی را خلاصه در دو واژه «کیفیت» و «نظم» و شامل کیفیت مقالات، کیفیت افراد، کیفیت داوری و نظم چاپ توصیف نمود و با اشاره به انتشار کتاب تخصصی در حوزه نمایه‌سازی مجلات در پایگاه‌های بین‌المللی توسط وزارت علوم ابراز امیدواری کرد پایگاه موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) در آینده نزدیک به جایگاه اسکوپوس و وب‌آو‌ساینس [۲]در سطح بین‌المللی دست یابد. وی تحقیقات بنیادی را زیربنای تحقیقات کاربردی و فناورانه دانست و با بیان ضرورت تولید و انتقال دانش بومی در سطح بین‌الملل و به تبیین روند رشد قرادادهای ارتباط با جامعه و صنعت توسط وزارت علوم پرداخت.
دکتر صالحی در ادامه ظرفیت‌های ایجاد شده توسط وزارت علوم در زمینه دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی داخلی و بین‌المللی را تبیین کرد و افزود این ظرفیت‌ها در حوزه بیمه و در راستای بهبود ارتباط جامعه و صنعت نیز قابل بهره‌برداری می‌باشد. وی همچنین با اشاره به تلاش وزارت علوم برای ساماندهی و همگرایی انجمن‌های علمی تصریح کرد؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی این انجمن‌ها توسط پژوهشکده بیمه نقش موثری در پیشبرد پژوهش‌های تخصصی حوزه بیمه و رشته‌های مرتبط خواهد کرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین با اشاره به دوره‌های دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و تنوع و گستردگی رشته‌های دانشگاهی مصوب شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم در حوزه‌های مرتبط با صنعت بیمه در مقاطع مختلف تصریح کرد، وزارت علوم آمادگی دارد و پژوهشکده می‌تواند در تدوین طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به صورت مشترک با دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌های مد نظر خود از این ظرفیت‌ استفاده نماید و وزارت علوم از آمادگی لازم برای پیگیری و حمایت از پژوهشکده بیمه در این زمینه نیز برخوردار است.
وی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت علوم و بیمه مرکزی را فرصتی ارزشمند برای صنعت و پژوهشکده بیمه دانست و بر ضرورت تمرکز و اجرایی‌سازی بندهای مرتبط با حوزه فعالیت معاونت پژوهشی وزارت علوم در این تفاهم‌نامه تاکید کرد.
دکتر صالحی ظرفیت و توانمندی‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، توسعه ابزارهای بیمه لازم برای محصولات دانش بنیان، فرصت‌های مطالعاتی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی وزارت علوم را از جمله مهمترین حوزه‌های فعالیت معاونت پژوهشی وزارت علوم برشمرد و تصریح کرد تمامی این ظرفیت‌ها در راستای ارتقای جایگاه علمی کشور در اختیار پژوهشکده بیمه و کارشناسان و فعالان صنعت بیمه خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به عدم وجود مجلات تخصصی در حوزه بیمه در سطح بین‌المللی خاطرنشان کرد؛ علیرغم اهمیت و جایگاه صنعت بیمه، موضوع بیمه در پایگاه‌های رتبه‌بندی مجلات تخصصی دنیا ذیل موضوع مدیریت و حسابداری کسب و کار تعریف شده است و جای خالی مجلات تخصصی بیمه در سطح بین‌المللی این فرصت را در اختیار پژوهشکده بیمه قرار می‌دهد که با نمایه‌سازی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه در پایگاه‌هایی نظیر اسکوپوس، همزمان با رفع خلاء نشریات تخصصی حوزه بیمه در دنیا، پژوهش‌های بین‌المللی حوزه بیمه را در این نشریه به چاپ برساند و گام موثری نیز در راستای اشاعه زبان فارسی در دنیا به عنوان زبان علم بردارد. ضمن آن که نشریات نمایه شده در اسکوپوس مورد حمایت مالی و سیاست‌های تشویقی وزارت علوم نیز قرار می‌گیرند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پژوهشکده با تمرکز بر این موضوع به عنوان رشته اتصال بین دانشگاه‌ها، صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه، هیئت تحریریه و بنیان‌های علمی این نشریه را به صورتی پایه‌گذاری نماید که در کمترین زمان ممکن فصلنامه پژوهشنامه بیمه در پایگاه اسکوپوس نمایه‌سازی گردد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انتها تصریح کرد؛ اقدامات و ظرفیت‌های علمی پژوهشکده بیمه فرصتی ارزشمند را در اختیار پژوهشکده بیمه، وزارت علوم و صنعت بیمه قرار می‌دهد که در سایه آن، دیدگاه‌های علمی و تخصصی به صنعت بیمه راه خواهند یافت و امید است که شرکت‌های بیمه بتوانند به نحوه شایسته‌ای از این نگاه علمی بهره‌برداری نمایند.
دکتر عسگری در پایان این دیدار با قدردانی مجدد از حضور معاون و مدیران وزارت علوم در پژوهشکده بیمه، چشم انداز ارائه شده توسط معاون وزیر علوم در راستای نمایه‌سازی پژوهشنامه بیمه به عنوان تنها مجله تخصصی حوزه بیمه در سطح بین‌المللی را فرصتی ارزشمند برای پژوهشکده بیمه دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با اجرایی‌سازی این برنامه‌ها، گام‌های موثری در جهت عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و اشاعه زبان فارسی به عنوان زبان علم برداشته شود.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین تصریح کرد تمامی اقداماتی که در راستای ارتقای رتبه علمی ایران اسلامی صورت پذیرد موجب سرافرازی کشور در سطح بین‌المللی خواهد بود و پژوهشکده بیمه نیز به سهم خود در راستای تحقق این مهم گام خواهد برداشت.
شایان ذکر است، این در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در حوزه‌های بین‌الملل و تکافل، گزارش اقدامات علمی پژوهشکده بیمه در سال ۱۴۰۱ و ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ توسط معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه ارائه گردید. پژوهشگران برتر صنعت بیمه منتخب از میان اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه نیز در حضور معاون و مدیران وزارت علوم به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

https://tejaratava.ir/?p=111934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.