• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
حسین گروسی در دومین نمایشگاه اوراسیا خبر داد:

معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو

  • کد خبر : 108988
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو
حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ما ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری را تعریف کرده‌ایم و جزو پیشگامین در این زمینه بوده و الگوهای آن را با اف‌اس خاص، میزان زمین مورد نیاز و برگشت سرمایه تعریف و ارائه نموده‌ایم.

علیرضا ملاحتی – به گزارش تجارت آوا، در دومین روز نمایشگاه اختصاصی اوراسیا غرفه سازمان منطقه آزاد ماکو حسین گروسی مدیرعامل این سازمان در جمع خبرنگاران گفت: ما در این نمایشگاه برنامه‌های متنوعی در غرفه منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو داشته‌ایم و باید بگویم منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در راستای اهداف و ماموریت‌های خود با توجه به طرح جامعی که در کارگروه تخصصی تصویب کرده است و حتی تایید سازمان محیط زیست را نیز اخذ کرده اهداف مختلفی در بخش تجارت، لجستیک و ترانزیت را دارد. از جمله دهکده لجستیک که ۱۸۰۰ هکتار بوده و جزو بزرگترین آنها در کشور است طراحی شده است. این دهکده یکی از فرصت‌های بی‌نظیر برای کشور است چون در مسیر کوریدور شرق به غرب بوده که قاره آسیا به اروپا را متصل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: موضوع دوم که در این منطقه مورد توجه است ایجاد امنیت غذایی برای کشور است که در بحث تولیدات محصولات ارگانیک، دام‌های مختلف و مزرعه‌های بزرگ فعال می باشد. به خصوص بزرگترین باغ مدرن را که رتبه دوم جهانی و اول غرب آسیا را دارد در این منطقه می‌باشد. این مزرعه در زمینی به مساحت ۲۰۰۹ هکتار بوده که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته به صورت کاملاً مدرن انواع مختلف محصولات باغی و مثمر همچون گردو، پسته و غیره به عمل می‌آورد. و همچنین در گیاهان دارویی تحقیقات بسیار خوبی انجام شده و مزرعه‌های تخصصی در این زمینه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: موضوع سوم معادن می‌باشد که در این منطقه در بخش معدن شاید رتبه اول را در کشور داشته باشیم و معادن بی‌نظیر و کم نظیر در این منطقه وجود دارد. بنابراین ما از معدنکاران و متخصصان این زمینه خصوصاً متخصصان فرآوری معدنی هم دعوت به عمل می‌آوریم که در مناقصات و مزایدات ما شرکت کنند تا ما بتوانیم شرکت‌های قوی در این بخش را وارد منطقه آزاد ماکو کنیم.

فرصت چهارم طراحی شده این است که این منطقه تبدیل به قطب و مقصد گردشگری شود، از این رو ما هفته قبل طرح جامعی با شرکت ماهان منعقد کردیم که هم پروازها را به منطقه ماکو انجام دهد و هم سفرهای ترکیبی داخلی و خارجی را برگزار کند تا کسانی که مایل به سفر کردن کشورهای همسایه هستند از این منطقه سفر کرده که هم جذابیت‌های خاص خود را دارد و هم هزینه آنها کمتر خواهد شد. ما به این موضوعات کاملاً علمی نگاه کرده‌ایم.

گروسی ادامه داد: همچنین در منطقه آزاد ماکو به بخش صنعت هم توجه ویژه شده است و باید بگویم ما تبدیل به قطب صنعت پوشاک می‌شویم و کسانی که در این منطقه محصولات پوشاک را تولید می‌کنند در رده برندهای جهانی هستند. ما در نمایشگاهای اقلیم کردستان، ارمنستان و چین حضور داشتیم و مجموعه‌های فعال در منطقه آزاد نیز در آن شرکت داشتند و زمینه بازاریابی خوبی برای آنها بوجود آمد.

در نمایشگاه اوراسیا نیز ما با برخی از معاونین وزرا و مدیران بانک‌ها دیدار داشتیم که بتوانیم منطقه آزاد ماکو را در تاتارستان، قزاقستان، روسیه و بلاروس که تفاهم‌هایی با آنها داریم تولید کنندگان خود را در آن مشارکت دهیم. نمایشگاه اوراسیا فرصت بسیار خوبی برای همه مناطق آزاد خصوصاً منطقه آزاد ماکو است که نزدیک‌ترین نقطه به اتحادیه اروپا، اوراسیا و کشورهایی مثل عراق و اقلیم است.

گروسی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: ما ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری در ماکو تعریف کرده‌ایم و جزو پیشگامین در این زمینه بوده‌ایم و الگوهای آن را با اف‌اس خاص، میزان زمین مورد نیاز و برگشت سرمایه تعریف و ارائه کرده‌ایم. و خوشبختانه این بسته‌ها تا هفته گذشته ۵۸ مورد محقق شده است که بیش از ۵۰ درصد آن می‌باشد. خیلی‌ها از مشوق‌ها و مزایای مناطق آزاد خبر ندارند و اگر این موضوعات معرفی شود حتماً جذب سرمایه بیشتری خواهیم داشت. البته ما دائم طرح‌های جدید را وارد فرصت‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم که جایگزین طرح‌های خارج شده شوند که همیشه ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه حمل و نقل نیز گفت: یکی از اولین کارهایی که انجام دادیم هوشمندسازی حمل و نقل است. یعنی در منطقه آزاد ماکو هیچ صفی دیده نمی‌شود. ما آمادگی ورود حداقل ۵۰۰ ماشین و خروج ۵۰۰ ماشین را داریم و حتی این تعداد تا ۱۷۰۰ مورد قابل ارتقا است. ما اگر بخواهیم تجارت قوی داشته باشیم و تراز مثبت ایجاد کنیم باید زیرساخت‌ها را قوی کنیم که خوشبختانه این کار به خوبی جلو رفته است و حدود ۶ یا ۷ ماه گذشته ما ۹۴ میلیون دلار صادرات خود منطقه را داشتیم و  2/5 میلیارد دلار صادرات از سایر استان‌ها که آمده بود را صادر کرده‌ایم. ما در بحث تجارت و لجستیک ۱۸۰۰ هکتار دهکده لجستیک را داریم که شامل فرودگاه، راه آهن، انبارها، سردخانه‌ها و بندر خشک می ‌باشد که بتوانیم ماشین‌ها را با سرعت بیشتر حرکت دهیم و کار تجارت را با سرعت بیشتر انجام دهیم.

وی در خصوص گردشگری نیز گفت: زوایای حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری خرید، گردشگری آموزشی و توریستی را هم در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌ها و امکاناتی که ایجاد شوند مردم می‌توانند در فصول مختلف خصوصا تابستان که مدارس تعطیل است و جنوب کشور گرم است شمال غرب را انتخاب کنند. و از طرفی با توجه به اینکه برخی از خانواده‌ها به دلیل خرید به ترکیه می‌روند چرا ما این‌ها را در داخل کشور مستقر نکنیم و آنها بتوانند در اینجا خرید کنند.

گروسی در خصوص دانش بنیان‌ها نیز گفت: در واگذاری اراضی و مجوزها مشوق‌هایی را ارائه کرده‌ایم و تخفیفات را برای دانش بنیان‌ها قائل شده‌ایم. خصوصاً به آن دسته از آن‌هایی که تجاری‌سازی شده‌اند آمادگی داریم زمین‌ها را با تخفیف واگذار کنیم.

وی در خصوص منطقه آزاد مشترک و بازارچه مشترک مرزی گفت: ما بازارچه ساریسو را داریم که ترک‌ها ۵ سال پیش ۱۵۷ غرفه سهم خود را ساخته‌اند و ما نیز تعهد داشتیم همین تعداد را این طرف بسازیم ولی متاسفانه به دلایلی این کار انجام نشده است و البته در یک و نیم سال اخیر این موانع را رفع کرده‌ایم. انشاالله در سفر آتی که رئیس جمهور به ترکیه خواهند داشت امیدواریم هم منطقه آزاد مشترک را با ترکیه داشته باشیم و هم همین بازارچه مشترک ساریسو را به انجام برسانیم.

https://tejaratava.ir/?p=108988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.