• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3
در جلسه‌ای با حضور مدیران حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد؛

بررسی نقش کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در توسعه پوشش بیمه اجتماعی

  • کد خبر : 108531
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
بررسی نقش کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در توسعه پوشش بیمه اجتماعی
چگونگی نقش‌آفرینی مؤثر کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در تحقق راهبرد کلان این سازمان در زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای به کل اقشار جامعه؛ در جلسه‌ای که در سازمان تأمین‌اجتماعی و با حضور مسئولان حوزه بیمه‌ای این سازمان در تهران و استان‌ها برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گزارش تجارت آوا به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، نشست بررسی نقش کارگزاری‌های رسمی در توسعه و تعمیم پوشش بیمه‌ای از سوی دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌ها و با حضور جمعی از مدیران ستاد مرکزی سازمان تأمین‌اجتماعی و حضور ویدئوکنفرانسی مسئولان این حوزه در ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی استان‌ها برگزار شد.

براساس این گزارش، مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در این نشست گفت: در ابتدا هدف نظام‌های تأمین‌اجتماعی در دنیا این بود که صرفاً از شاغلان در برابر ریسک‌های اجتماعی محافظت کند ولی بعداً با مطالبه‌گری از سوی جوامع، مفهوم تأمین‌اجتماعی به سمت تحقق رفاه اجتماعی رفت که یک مرحله بالاتر از تأمین‌اجتماعی است. در کشور ما هم امروز  15 میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده داریم که ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان در قالب بیمه‌های اجباری مرتبط با اشتغال رسمی و حدود چهار میلیون نفر نیز در قالب بیمه‌های خاص تحت پوشش نظام بیمه اجتماعی هستند. در سازمان تأمین‌اجتماعی در مقاطع مختلف، طرح‌های بیمه‌ای مختلفی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی داشته‌ایم. در مقطعی بیمه اختیاری و بعد بیمه مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی مورد توجه قرار گرفت که امروز برای ۳۲ گروه خاص، بیمه توافقی داریم.
مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه ما هنوز از بیمه اجتماعی برخودار نیستند. پس می‌توان گفت اصل ۲۹ قانون اساسی که اعلام می‌کند تامین‌اجتماعی حقی است همگانی؛ هنوز به‌طور کامل محقق نشده است. به همین جهت سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر این نکته تأکید داشته است که تأمین‌اجتماعی برای آحاد جامعه است و نمی‌توان این حق همگانی را از مردم سلب کرد و ما وظیفه داریم بسترساز این پوشش باشیم.
شکوری ادامه داد: برای توسعه و گسترش ضریب نفوذ و ضریب پوشش نیاز است تا روی طرح‌های مختلف برای مخاطبان متنوع کار شود. مثلاً اگر پدر خانواده شاغل و تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی است دلیلی بر این نیست که بقیه اعضای خانواده را نتوانیم جداگانه تحت پوشش قرار دهیم. می‌توان با استفاده از ظرفیت کارگزاری‌های رسمی روی توسعه بیمه خانواده ایرانی بیشتر کار کرد، چون جای کار زیادی دارد و معادل چند میلیون نفر در کشور ظرفیت جدید در این حوزه وجود دارد.
این گزارش حاکی است امیرعلی ستایش سرور، رئیس دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌ها نیز در این نشست، گفت: برطبق آمارهای رسمی موجود، در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به‌عنوان بیمه‌شده اصلی تحت پوشش صندوق‌های مختلف بیمه اجتماعی هستند که به‌همراه افراد تحت تکفل و تبعی، حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند. از سوی دیگر از نظر مبانی قانونی، برای توسعه پوشش بیمه‌ اجتماعی به همه افراد جامعه، اسناد بالادستی زیادی داریم  که ازجمله می‌توان به بند اول سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ کردند، ماده سه قانون ساختار نظام جامع رفاه و ماده هفت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز مواد یک و چهار قانون تأمین‌اجتماعی اشاره کرد.
ستایش سرور افزود: بعضاً گفته می‌شود که جامعه ما دیگر بیش از این ظرفیت توسعه بیمه‌ای ندارد در حالی که براساس آمارها، ۶۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در سن فعالیت اقتصادی یعنی در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند که از این تعداد ۲۶ میلیون نفر یعنی ۴۱ درصد فعال و ۵۸ درصد غیرفعال هستند که در بین آنها زنان خانه‌دار و دانشجویان و دیگر اقشار وجود دارند. این ترکیب جمعیتی می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب بیمه‌شده جدید باشد. حتی در بین شاغلان فعلی هم جای فعالیت برای توسعه پوشش بیمه‌ای و نقش‌آفرینی کارگزاری‌های رسمی در این زمینه وجود دارد چون آمارها می‌گویند در کل کشور حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر داریم که شاغل هستند ولی تحت پوشش هیچ نظام بیمه‌ای نیستند.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی غلامرضا تیزفهم فرد مشاور اداره‌کل خدمات و پشتیبانی این سازمان نیز در این نشست، با تعریف و تشریح بازاریابی اجتماعی و تفاوت‌های آن با بازاریابی تجاری گفت: ارتباط سازمان تأمین‌اجتماعی با مخاطبانش، باید پایدار و دائمی باشد و اصطلاحاً به سمت «مشتری‌های وفادار» برویم و خدمات بیمه‌ای سازمان باید برای کارفرما و بیمه‌شده ایجاد ارزش افزوده کند.
تیزفهم افزود: افرادی که تاکنون به هر دلیلی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته و بیمه نیستند، بازار هدف ماست. باید ببینیم که این بازار را چطور گسترش بدهیم. مثلاً بسیاری از شاغلان در حوزه کسب و کار مجازی، که روز به روز دارند حوزه فعالیتشان را گسترش می‌دهند، خودشان بیمه نیستند و باید به سمت پوشش بیمه ای این اقشار برویم.

https://tejaratava.ir/?p=108531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.