• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
دکتر علی بیگ‌زاده مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن خبر داد

آتی سبد اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه اجرایی می شود

  • کد خبر : 107568
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
آتی سبد اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه اجرایی می شود
به همت شرکت تامین سرمایه تمدن آتی سبد اسناد خزانه اسلامی یک گام به اجرایی شدن نزدیک و به تصویب کمیته فقهی سازمان بورس رسید .

به گزارش تجارت آوا به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه شرکت تامین سرمایه تمدن ، دکتر علی بیگ زاده با اعلام خبر فوق تصریح کرد : آتی سبد اسناد خزانه اسلامی ابزاری کارآمد در پوشش ریسک نرخ بهره است که با ایجاد امکان پوشش ریسک نرخ بهره، موجب کاهش ریسک و در پی آن کاهش هزینه‌های تامین مالی می‌شود.

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن در ادامه افزود : در حال حاظر پنج نوع شاخص صکوک در فرابورس محاسبه و منتشر می‌شود، شاخص اسناد خزانه اسلامی به دلیل عاری بودن از ریسک اعتباری، نقدشوندگی مناسب نسبت به سایر اوراق با درآمد ثابت و دیرش (duration) مناسب این اوراق به دلیل عدم پرداخت کوپن؛ مناسب‌ترین گزینه برای ابزار آتی شاخص اوراق با درآمد ثابت می‌باشد. با توجه به الزامات فقهی، آتی شاخص اسناد خزانه در قالب آتی سبد اسناد خزانه عملیاتی خواهد شد .

ابزاری کارآمد پوشش ریسک نرخ بهره

دکتر بیگ زاده افزود : دیرش مناسب و نقدشوندگی اسناد خزانه  موجب می‌شود که آتی این شاخص به خوبی به تغییرات نرخ بازده تاسررسید واکنش نشان دهد و ابزاری کارآمد جهت پوشش ریسک نرخ بهره باشد.

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن با اشاره به اینکه گستره اوراق درون شاخص ریسک دستکاری قیمت و نوسانات بزرگ را کاهش می‌دهدگفت : این ابزار با استفاده از بتای بازده تاسررسید(Yield beta) نسبت به نرخ مبنا، می‌تواند جهت پوشش ریسک انواع نرخ‌ها از جمله نرخ بهره بین بانکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه سخنانش گفت : معامله ابزار آتی بر خلاف اختیار خرید و فروش، بدون پرداخت مبلغ قیمت(premium) انجام می‌گیرد، دارای حجم معاملات بیشتری است، فاقد پیچیدگی مولفه‌های اختیار(Option greeks) می‌باشد و به نحوی کاراتر امکان بستن موقعیت‌ها را فراهم می‌نماید، از این جهت به عنوان ابزار پوشش ریسک در بازار اوراق با درآمد ثابت بر اختیارها رجحان دارد. کما اینکه در بازارهای جهانی هم حجم معاملات اختیار اوراق با درآمد ثابت نسبت به آتی، بسیار ناچیز است.

عملیاتی شدن در آینده نزدیک

دکتر علی بیگ زاده تصریح کرد:  تامین سرمایه تمدن با همکاری مرکز پژوهش ، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و برخی ارکان بازار سرمایه  جهت اجرایی شدن این ابزار در بازار توانست مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس را اخذ نماید که در آینده نزدیک با تصویب دستورالعمل و ایجاد زیر ساخت‌های عملیاتی مورد نیاز، این ابزار کارآمد در بازار سرمایه و پول عملیاتی خواهد شد .

وی در پایان افزود :تامین سرمایه تمدن جهت اجرایی شدن این ابزار، در زمینه‌های فنی و کسب و کاری از قبیل قوانین و دستورالعمل‌ها و فرآیند اجرایی و فنی، مطالعات لازم را به انجام رسانده و آمادگی دارد، همکاری‌های فنی و اجرایی لازم تا عملیاتی شدن این ابزار را ایفا نماید.

https://tejaratava.ir/?p=107568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.