• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

درآمد ۴/۵ همت پارس در شهریورماه ۱۴۰۲ / برآورد ۱۵ هزار میلیارد تومانی سود خالص برای پارس

  • کد خبر : 103250
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
درآمد ۴/۵ همت پارس در شهریورماه ۱۴۰۲ / برآورد ۱۵ هزار میلیارد تومانی سود خالص برای پارس
شرکت پتروشیمی پارس در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن بنزن فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۴۰۱ جمعا موفق به تولید ۳٬۵۳۷ هزار تن محصول شده است که ۲٬۷۰۷ هزار تن در واحد استحصال اتان و ۸۳۰ هزار تن در واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر است. با توجه به عملکرد این شرکت در درآمد و تولید ۶ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، سود خالص پارس تا انتهای سال جاری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پتروشیمی پارس به‌عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی صنایع پتروشیمی خلیج فارس از شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن بنزن در کشور، با ظرفیت اسمی ۴٬۲۴۶ هزار تن در سال است. طبق رتبه­‌بندی IMI-100، شرکت پتروشیمی پارس، از نظر شاخص­‌های فروش، سودآوری، صادرات و خلق ارزش افزوده، مقام اول را در کشور دارد. همچنین بر اساس رتبه‌بندی ICIS، این شرکت در خاورمیانه در مقام دوم قرارگرفته است.

صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌صورت تلفیقی ۵۶٫۸۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس را در اختیار دارد. ظرفیت اسمی این شرکت تولید سالانه ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ تن اتان، ۸۷۰ هزار تن پروپان، ۵۱۰ هزار تن بوتان، ۱۱۰ هزار تن پنتان، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۱ هزار تن تولوئن است. دو محصول اصلی شرکت پارس گاز مایع LPG و استایرن منومر است. ظرفیت اسمی تولید گازمایع شرکت پتروشیمی پارس ۱/۳۸۰ هزار تن است. همچنین ظرفیت فعلی کل استایرن منومر در کشور ۷۰۰ هزار تن است که ۶۰۰ هزار تن توسط شرکت پتروشیمی پارس و ۱۰۰ هزار تن آن در پتروشیمی تبریز تولید می‌شود.

عملکرد ⁧پتروشیمی پارس⁩ در نیمه نخست ۱۴۰۲

شرکت پتروشیمی پارس توانست در ۶ ماهه نخست سال جاری میزان تولید خود را ۱۸۱ هزار تن نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش دهد. واحدهای اتیلن بنزن با ۷۲ هزار تن و استایرن مونومر با ۷۸ هزار تن رشد تولید، در مجموع سهمی ۸۳ درصدی را در این دستاورد به خود اختصاص داده‌ است. همچنین تولید ۲/۱۴ میلیون تنی و فروش ۱/۹ میلیون تنی این شرکت در قیاس با مدت مشابه به ترتیب ۹درصد و ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نگاهی به عملکرد درآمدی ۶ ماهه گذشته این شرکت حکایت از درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ دارد.

شرکت پتروشیمی پارس موفق شد تا در شهریورماه ۱۴۰۲ به درآمدی بالغ بر ۴/۵ هزار میلیارد تومان دست پیدا کند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین تولید ۲۶۵ هزار تنی و فروش ۲۲۵ هزار تنی پارس در این ماه توسط پارس به ثبت رسید که در نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به ترتیب با رضد ۶۲ درصدی و ۱۱ درصدی همراه بود.

عملکرد موفقیت‌آمیز تولید و درآمد شرکت پتروشیمی پارس در نیمه نخست و شهریورماه ۱۴۰۲ را می‌توان نتیجه اورهال موفقی عنوان کرد که افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال‌ گذشته این شرکت را به همراه داشته است.

تحلیل نماد پارس در بورس پتروشیمی

محصولات پتروشیمی پارس در داخل ایران از طریق بازار بورس و نیز از طریق بازار خارج از بورس به فروش می­‌رسد. نرخ فروش محصولات براساس قیمت‌های جهانی، قیمت اعلامی توسط وزارت نفت، خوراک بین مجتمعی و قیمت بورس کالا تعیین می‌شود.

در حال حاضر سرمایه شرکت پتروشیمی پارس مبلغ ۴۷٬۶۰۴ میلیارد تومان است. پارس در پایان سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۳۰۵ ریال سود خالص ساخته است. درآمدهای عملیاتی پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با کسر دیگر هزینه­‌ها و درآمدهای حاصل از سرمایه­‌گذاری­‌ها، سود خالص پارس تا انتهای سال جاری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش­‌بینی می‌شود.

سهام پارس بعد از نوسانات بسیار در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ به بالاترین مقدار قیمتی خود (۳٬۸۰۸ ریال) با ارزش بازار ۱۸۱٬۲۷۹ میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهام وارد کانال نزولی شد و در حال حاضر در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ حول ۲٬۶۰۹ ریال معامله می‌شود. ارزش بازار پارس در زمان نگارش این مقاله بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است.

با در نظرگرفتن ۳۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و میانگین نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی در این سال، میزان سود خالص پارس به ازای هر سهم (EPS) 314 ریال برآورد شده است.

https://tejaratava.ir/?p=103250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.