• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

گزارش عملکرد اقتصاد ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 74692
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
گزارش عملکرد اقتصاد ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱
گزارش حاضر به بررسی تحولات اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف و در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ می‌پردازد. در بخش واقعی، رشد و تحولات تولید ناخالص داخلی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ (شامل گروه‌های کشاورزی، صنایع و معادن، خدمات و به طور خاص نفت و مسکن) مورد بررسی قرار گرفته و در کنار آن تحولات بازار کار (نرخ بیکاری، اشتغال، مشارکت و …) در این مدت عنوان شده است.

عملکرد بودجه عمومی دولت و روند انواع ترازهای بودجه‌ای در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، در کنار وضعیت درآمدهای مالیاتی و نیز انتشار اوراق مالی در راستای تأمین مالی کسری بودجه دولت در دوره مورد بررسی محتوای بخش بعدی گزارش را تشکیل می‌دهد.

  • وضعیت تراز پرداخت‌ها در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ و روند حجم واردات و صادرات در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ محتوای بخش بعدی است. روند تحولات روزانه قیمت دلار آمریکا در برابر ریال ایران به تفکیک بازار آزاد و بازار دوم (سامانه نیما) و همچنین تحولات بازار متشکل ارزی در نیمه نخست سال جاری در بخش دیگر گزارش حاضر بررسی شده است.
  • علاوه بر این، تحولات متغیرهای پولی و اعتباری به تفکیک کل‌های پولی از جمله پایه پولی، پول، شبه‌پول، نقدینگی و ضریب فزاینده نقدینگی و نیز خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در کنار روند مانده تسهیلات بانکی در انتهای شهریورماه ۱۴۰۱ و تسهیلات پرداختی به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است. روند شاخص قیمت مصرف‌کننده، استخراج نرخ‌های تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه و همچنین تغییرات نرخ‌های تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در بخش قیمت‌ها و تورم بررسی شده است.
  • تحولات متغیرهای کلیدی بازار سرمایه از جمله ارزش معاملات کل، حجم معاملات سهام، ارزش بازار و شاخص‌های کلیدی بازار در کنار نحوه تأمین مالی شرکت‌های بورسی در بخش بعدی گزارش تحت عنوان بازار سرمایه به بوته تحلیل گذاشته شده است. در نهایت، در بخش محیط کسب‌و‌کار، نتایج پایش محیط کسب‌و‌کار از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تابستان سال ۱۴۰۱ ارزیابی شده است.
    برای دانلود گزارش عملکرد اقتصاد ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.middleeastbank.ir/news/banknews/8738
https://tejaratava.ir/?p=74692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.