• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

چالش‌های طرح قانون بانک مرکزی مجلس/ غلبه نگاه سیاسی بر اقتصادی

  • کد خبر : 22926
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
چالش‌های طرح قانون بانک مرکزی مجلس/ غلبه نگاه سیاسی بر اقتصادی

یک کارشناس ارشد بانکی با اشاره به وجود نگاه سیاسی در طرح قانون بانک مرکزی مجلس، بیان داشت: در طرح اولیه موضوع استقلال بانک مرکزی وجود داشت.

حجت‌الله فرزانی، کارشناس ارشد بانکی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا نظر خود را درباره تصویب طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی که توسط مجلس تهیه شده، چنین مطرح کرد: پیش از این حرکت اخیر مجلس طرحی با همکاری بانک مرکزی، مجلس (اعضای کمیسیون اقتصاد) و خبرگان بانکی نوشته و پیشنهاد شده بود که در آن ابعاد تخصصی، استقلال، نظارت و پاسخگویی بانک مرکزی به خوبی دیده شده بود، اما پس از ارسال به مجلس نمایندگان غیرمتخصص در آن اعمال نفوذ کردند و درجه کارشناسی شده‌ آن را کاهش دادند که مورد اعتراض بانک مرکزی و سایر کارشناسان اقتصادی قرار گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: نتیجه بررسی بانکداری‌های بین‌المللی طرح اولیه‌ اصلاح ساختار بانک مرکزی به کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بود که بخش استقلال بانک مرکزی نیز در آن دیده شده بود، اما متاسفانه با توجه به اعمال نظراتی که در آن روی داد، سبب شد تا این موضوع تحت‌الشعاع قرار گیرد و مورد سوال واقع شود.

این کارشناس ارشد بانکی در این رابطه ابراز کرد: طرح مجلس شورای اسلامی ساختار بانک مرکزی را دچار تغییر می‎کند، اما این تغییر از نظر کارشناسان بانکی مبحث درست را به کنار گذارده و گلایه‌هایی را برای این نهاد پولی و کارشناسان اقتصادی به وجود آورده است.  

فرزانی در خصوص دلیل این کار اعضای خانه ملت اظهار داشت: فصل انتخابات قرار داریم و مجلس هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد، بر همین اساس بعضا شاهد اخذ تصمیماتی هستیم که نشان از نگاه سیاسی به قضایا دارد. درباره تصمیم اخیر نیز باید مطرح کرد که با اعتراضاتی همراه شد زیرا این شائبه وجود دارد که شاید نگاه‌های صرفا اقتصادی در زمان تصمیم‌گیری مورد توجه قرار نگرفته باشد. 

وی در ادامه اضافه کرد: با این حال به صراحت نمی‎توان تاکید کرد که ساختارهای تصمیم‌گیری غیرحرفه‌ای و غیرمرتبط با سیاست پولی است، اما می‌توان اشاره داشت که جنبه سیاسی نگاه‌شان پُررنگ‌تر بوده است. 

فرزانی درباره مشکلات بانک مرکزی چنانچه طرح فوق به تایید نهایی برسد، بیان کرد: ساختار بانک مرکزی به گونه‌ای دچار تغییر می‌شود که شاید با آنچه که در ادبیات متفاوت بانکداری بین‌المللی است، تفاوت پیدا کند، بنابراین متضرر خواهد شد. از جنبه پاسخگویی اکنون بانک مرکزی شفاف نیست، اما از این حیث در آینده هم دچار چالش خواهد شد زیرا اینکه به کدام فرد یا نهاد باید پاسخگو باشد، روشن نشده است.

این کارشناس ارشد بانکی در ادامه افزود: علاوه بر موارد فوق بحث حسابرسی بانک مرکزی و هیات نظارت نیز از موضوعات قابل توجه محسوب می‌شود که با نهایی شدن طرح فوق نظارت‌های چندگانه بر آن صورت خواهد گرفت.

https://tejaratava.ir/?p=22926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.