• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

هنرصنعت فرش، تامین‌کننده معیشت حدود یک‌دهم جمعیت کشور است

  • کد خبر : 22255
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۹
هنرصنعت فرش، تامین‌کننده معیشت حدود یک‌دهم جمعیت کشور است

فعالیت بیش از ۲ میلیون بافنده فرش دست بافت در کشور

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایرنا، فرح ناز رافع “رییس مرکز ملی فرش ایران: گفت: در حال حاضر ۲ میلیون بافنده فرش در کشور فعال بوده و معیشت حدود یک دهم جمعیت کشور به این هنرصنعت وابسته است.
وی افزود: در راستای بهبود وضعیت اقتصادی این قشر که جمعیت بسیار زیادی را نیز شامل می شود، اقدامات اساسی برای بهترشدن وضعیت بخش فرش در کشور انجام شده و در حال رایزنی در راستای رفع مشکلات هستیم.
رافع ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات در راستای توجه به فعالان حوزه فرش در کشور، موضوع بیمه این افراد است و دولت مکلف شده همه این افراد را بیمه کند.
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حذف الزام دریافت سالانه کارت ملی مهارت برای تداوم بیمه قالی بافان نیز از جمله اقداماتی است که صورت گرفته و بسیار نیز مورد توجه فعالان این بخش قرار گرفته است.
فرح ناز رافع برنامه ریزی برای تحریک تقاضا را از دیگر اقدامات مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد و اظهار داشت: از جمله اقدامات در این راستا، اجرای طرح خرید اقساطی است که در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرایی می شود.
وی بیان کرد: ایجاد و توسعه مجتمع های قالی بافی و استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی بزرگ برای حمایت از کارگاه های کوچک فرش از دیگر اقدامات در این حوزه به شمار می رود.
وی تاکید کرد: ما به دنبال صادرات فرش دستباف ایرانی هستیم و در کنار آن، حمایت از طرح های فرش ایرانی، اقامه دعوا در مجامع بین المللی در راستای حفظ حقوق نقشه ها و بافندگان فرش ایرانی را در دستور کار داریم که پیگیری برای دریافت گواهی اصالت، تولید شناسنامه های فرش و علامت جمعی در همین راستاست.
رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه فرش دستباف در ایران، سن بالای فعالان این عرصه است، گفت: باید جوانان را برای حضور در این عرصه راغب کنیم .
ایران، سومین سهم تجارت فرش در دنیا

رافع، با بیان این که ایران در حال حاضر، سومین سهم تجارت فرش دنیا را در اختیار دارد، افزود: البته ما در واقعیت، پس از هند، رتبه دوم را داریم و مصر در واقعیت رتبه های بعدی را در اختیار دارد ولی در رده بندی فعلی، بالاتر از ماست.
وی افزود: تحریم های ظالمانه دشمنان و همچنین مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان از جمله مواردی است که موجب شده سهم ما در تجارت جهانی فرش کاهش یابد.
وی اضافه کرد: در صورت رفع این مشکلات، می توانیم سهم پیشین را در تجارت فرش به دست آورده و رتبه نخست را نیز حتی به دست بیاوریم.
رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: البته کل میزان تجارت فرش در دنیا کم بوده و حدود یک میلیارد دلار است.
ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در حوزه فرش به ویژه فرش دستباف است.

https://tejaratava.ir/?p=22255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.