• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

نگاهی آماری به عملکرد بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال

  • کد خبر : 28467
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
نگاهی آماری به عملکرد بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال

وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی با اهدای لوحی به مدیرعامل بانک ملی ایران، اعلام کرد که این بانک طی سال ۱۳۹۹ در همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، توانسته است با استفاده از قابلیت های نیروی انسانی و ظرفیت های فناورانه، رتبه برتر را در ارزیابی های این وزارتخانه میان بانک های دولتی و خصوصی شده کسب کند،‌ اما این افتخار چگونه کسب شد؟

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، گرچه تحول دیجیتال و توسعه بانکداری الکترونیک چند سالی است که در کشور ما به عنوان یک هدف مطرح شده است، اما بانک ملی ایران در سال های اخیر به طور جدی به این حوزه ورود کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کلانی انجام داده است.

به کارگیری ابزارهای نوین بانکی، راه اندازی سامانه های پیشرفته بانکداری دیجیتال و استفاده از اپلیکیشن های موبایلی طراحی شده توسط متخصصان داخلی که امنیت آنها به خوبی تضمین شده است، توانسته بانک ملی ایران را به یکی پیشرفته ترین بانک های در این حوزه تبدیل کند.

اطلاعات موجود نشان می دهد مشتریان نیز با اعتماد به دستاوردهای این بانک، رویکرد خود را از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال تغییر داده و میزان استفاده از این ابزارها را بیشتر کرده اند.

کارت های بانکی یکی از اصلی ترین ابزار استفاده از سامانه های بانکداری دیجیتال هستند و از این رو تعداد کارت های صادره توسط بانک ملی ایران به طور چشمگیری در حال افزایش است. همچنین خودپرداز، کیوسک و‌ خودگردان از جمله سامانه هایی هستند که قابلیت انجام انواع عملیات بانکی را در هر ساعت از شبانه روز دارند.

نگاهی آماری به عملکرد سامانه های بانکداری الکترونیک و دیجیتال بانک ملی ایران

تعداد کارت های برداشت متوسط ماهانه وجوه دریافتی از خودپرداز (میلیون ریال) تعداد خودپرداز تعداد کیوسک بانکی
۱۳۹۷ ۳۷٫۷۵۱٫۸۴۳ ۲۸٫۷۷۳٫۱۶۹ ۷٫۷۸۷ ۲٫۵۸۷
۱۳۹۸ ۴۳٫۰۰۳٫۹۵۵ ۲۰٫۹۳۴٫۸۲۲ ۸٫۰۰۴ ۲٫۶۹۵
۱۳۹۹ ۴۴٫۸۷۹٫۰۸۸ ۱۹٫۷۶۸٫۵۳۲ ۸٫۱۱۷ ۳٫۰۲۰

کارت های اعتباری جلوه تازه ای از هدایت منابع بانکی به سوی استفاده غیرنقد و جایگزینی آن به صورت الکترونیکی هستند. مدتهاست که نظام بانکی قصد دارد روند استفاده از تسهیلات را به سوی کارت های اعتباری تغییر دهد، به شکلی که دارندگان این کارت ها، منابع موجود در آن را تنها در نقطه نهایی و هدف مصرف کنند،‌ نه این که پول را به بخش های غیرمولد تزریق کنند.

بانک ملی ایران که از پیشتازان عرصه کارت های اعتباری است،‌ به خوبی توانسته این هدف را محقق کند. بررسی آماری روند موجود نشان می دهد از سال ۱۳۹۷ به بعد،‌ هم تعداد کارت های اعتباری صادره و هم میزان مصرف آن توسط مشتریان بانک ملی ایران به سرعت در حال افزایش است.

تعداد کارت های اعتباری در دست مشتریان متوسط ماهانه مبلغ استفاده شده از محل کارت های اعتباری (میلیون ریال)
۱۳۹۷ ۳۰۰٫۰۰۰ ۴۶۵٫۰۰۷
۱۳۹۸ ۳۲۷٫۲۷۰ ۷٫۶۲۳٫۰۹۴
۱۳۹۹ ۶۶۳٫۷۱۵ ۲۷۳٫۰۷۱٫۱۴۵

 اینترنت بانک، همراه بانک، و تلفن بانک نیز ابزارهای دیگر بانکداری دیجتال بانک ملی ایران هستند که در لحظه،‌ میلیون ها تراکنش مالی در آنها انجام می شود. گزارش عملکرد این سامانه ها حکایت از آن دارد که بار عظیمی از عملیات بانکی اکنون توسط این سامانه های بومی هدایت می شود و در نتیجه نه تنها سرعت و دقت در فرایندها افزایش می یابد،‌ بلکه میزان مراجعات حضوری به واحدهای بانک نیز به شدت کاهش می یابد.

متوسط ماهیانه تعداد تراکنش انتقال وجه اینترنت بانک متوسط ماهیانه تعداد تراکنش انتقال وجه همراه بانک متوسط ماهیانه تعداد تراکنش پرداخت قبض تلفن بانک
خرداد ۱۴۰۰ ۱۸۷ میلیون فقره ۱۲۰ هزار فقره ۲۳۰ هزار فقره
https://tejaratava.ir/?p=28467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.