• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
6
با اقدامات شرکت آب و نیرو صورت گرفت؛

نقش انتقال آب سد آزاد کردستان در آب شرب سنندج و تحول کشاورزی

  • کد خبر : 56857
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
نقش انتقال آب سد آزاد کردستان در آب شرب سنندج و تحول کشاورزی
معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان گفت: با انتقال آب سد آزاد کردستان برای آب شرب سنندج امنیت بیشتری در مصرف ایجاد می شود و همچنین 4300 هکتار از اراضی کشاورزی را جهت احداث باغات سیرآب می کند و آب چندین پروژه صنعتی را تامین خواهد کرد.

به گزارش تجارت آوا، مهندس حجت الله محقق معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب در جریان بازدید خبرنگاران گفت: پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست، این پروژه نه تنها تامین آب بیش از ۹۰۰ هزار نفر از استان کردستان را در آینده نه چندان دور به عهده خواهد داشت، آب بیش از ۴ هزار هکتار باغ و چندین پروژه صنعتی را تامین خواهد کرد، اما در مقطع کنونی اتمام این پروژه حداقل به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب با اشاره به اینکه رودخانه زاد رود یک رودخانه فصلی است که چند ماه از سال بدون آب است، گفت: این رودخانه از ابتدای تیرماه شروع به خشک شدن می کند زیرا آورده آب این رودخانه ناشی از آب شدن برف و بارش باران در فروردین است که متاسفانه در فروردین امسال بارش کمتری داشته ایم و آورده کمتری به این سد داشته است.

حجت الله محقق با بیان اینکه دریاچه این رودخانه طولی ۱۵ کیلومتری دارد، افزود:  این سد  با طولی۷۰۰ متری، ارتفاعی ۱۲۵ متری ، عرض تاج در پی ۶۰۰ متر و عرض تاج در قسمت فوقانی ۱۴ متری حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره دارد و سه دهنه این سد سرریز دارد که تاکنون دوبار از این سرریز استفاده شده با این حال بیشتر از این آب برای استفاده در نیروگاه بکار گرفته می شود.

او با تاکید بر اینکه ۱۶۰ میلیون متر مربع از آب سد همواره منتقل می شده است، تصریح کرد: حدود ۴۰ میلیون متر مربع حق آبه سد است و وقتی به تصفیه خانه منتقل می شود مجموع آب انتقالی به ۵۷ میلیون متر مربع می رسد.

محقق با تاکید بر اینکه حق آبه زیست محیطی این سد ۵۷ متر مکعب است، تصریح کرد: در شرایط کنونی با وجود اینکه نیروگاه ۱۰ مگاواتی روی این سد فعال است برق هم به شبکه ارسال می کند.

معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب با اشاره به اینکه پایش کیفی براساس نمونه برداری از عمق های مختلف و شاخص های استاندارد انجام می شود، تصریح کرد: همچنین با توجه به موافقت نامه ای که با آب و فاضلاب داریم ارزیابی و پایش از ورودی آب سد هم همواره انجام می شود.

او با اشاره به اینکه منطقه این سد ظرفیت بالایی برای جذب گردشگری دارد اما هنوز سرمایه گذاری  در این منطقه انجام نشده است، تصریح کرد:  در ابتدای اجرای پروژه سه روستا با هزینه خود پروژه جا به جا شده و هم اکنون به صورت تجمیع شده در قالب یک روستا درآمده اند و  امکانات خانه بهداشت، مدرسه و … برای آنها ایجاد شده و خانه ها هم مدرن و دارای شبکه آب و فاضلاب و معابر آسفالت و … ساخته شده اند.

محقق با تاکید بر اینکه ۲۰۰ نفر در بخش بهره برداری سد آزاد اشتغال دارند، گفت: هم اکنون در بخش پروژه ای انتقال آب ۳۰۰ نفر مشغول بکار هستند.

 او با بیان اینکه پیش بینی می شود ۷۰۰ هزار نفر از شهرستان سنندج تا افق ۱۴۲۵ نفر از آب شرب بهره مند شوند، گفت: طبق تعهدی که برای اجرای این پروژه وجود دارد ۲۰۰ هزار نفر از شهرستان قروه از آب شرب بهره مند می شوند و بخش دیگری از اهداف انتقال آب تامین آب مورد نیاز صنعت است و ۸ میلیون متر مکعب آب به پروژه فولاد داده می شود.

او با اشاره به اینکه در ایستگاه های یک و دو پمپاژ ۴۸۰ متری وجود دارد، گفت: ۲۴ کیلومتر خط لوله با قطر ۲ متر کار شده و ۲٫۴ کیلومتر هم به صورت تونل پروژه انتقال آب پیش رفته است و هم اکنون این دو ایستگاه با سرعت ۲ هزار متر در ثانیه آب به بخش سامانه منتقل می شود.

معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب با تاکید بر اینکه در سه انشعاب کشاورزی در فاز نخست ۱۰۰۰ هکتار باغ را تامین آب می کند، گفت: همچنین پروژه جدیدی در دست اجراست که خط لوله ای ۲۷ کیلومتری اجرا می شود تا آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج به صورت مستقیم منتقل شود.

محقق با تاکید بر اینکه آب بعد از تونل دو شاخه می شود؛ یکی برای انتقال تصفیه خانه و دیگری برای ایستگاه شماره سه پمپاژ  ارسال می شود که بعد از اینکه۱۸۰ متر پمپاژ شد ۴۴ کیلومتر خط لوله اجرا و به پشت سد قوچم منتقل می شود و ۲۱۰۰ هکتار توسعه باغات در این منطقه ایجاد شده و در مجموع اجرای پروژه انتقال آب سد بیش از ۴۰۰۰ هکتار باغ را تامین آب می کند.

او با تاکید بر اینکه فاز بعدی پروژه، انتقال آب از سد قوچم به شهرستان قروه است، اظهار کرد: اگر این پروژه تامین اعتبار شود به زودی اجرایی خواهد شد.

معاون اجرایی سد آزاد کردستان در مورد نیروگاه سد گفت: نخستین نیروگاه برق آبی ۹۰ درصد ساخت داخل کشور در سد آزاد کردستان درحال برق‌رسانی به شبکه سراسری است.

حجت الله محقق افزود: نیروگاه سد آزاد نخستین نیروگاه برق‌آبی کشورمان است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده و اکنون ۶ سال است که مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: این نیروگاه سه واحد ۳.۳ مگاواتی دارد و اکنون ۲ واحد آن درحال تولید برق است و واحد شماره یک به دلیل کاهش سطح آب سد و اولویت دادن به تامین آب شرب از مدار خارج است.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: یکی از ویژگی‌های این نیروگاه آن است که تخصیص آب زیست محیطی را به صورت الکترونیک انجام می‌دهد که هیچ یک از نیروگاه‌های کشور واجد این خصوصیت نیستند.

محقق اضافه‌کرد: نیروگاه به روش بی. او. تی ساخته شده است که پس از ۱۰ سال سرمایه‌گذاری اولیه به کارفرما برگشت داده می‌شود.

وی افزود: نیرووگاه در تابستان امسال کمک شایانی به تامین برق کشور می‌کند.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: همچنین این نیروگاه یک منبع توان تولید در منطقه است، زیرا در منطقه بین سنندج و مریوان هیچ منبع توان تولید وجود نداشت.

محقق ادامه‌داد: نیروگاه سد آزاد نخستین نیروگاه از نوع برق آبی در استان کردستان است که نیروگاه سد آزاد علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق کشور، الگوی کشت در منطقه را هم تغییر داده وموجب افزایش سطح باغ ها و زمین های کشاورزی شده است.

در جریان این بازدید مهندس علی‌اصغری مجری طرح ضمن بیان اهداف و دستاوردهای اجرای این طرح، گفت: این پروژه مهمترین و استراتژیک‌ترین پروژه آبرسانی در استان کردستان است که می‌تواند نقش بسزایی در تأمین آب شرب، کشاوزی و صنعت منطقه ایفا کند و موجب توسعه پایدار، امنیت و رونق اقتصادی استان گردد.

وی افزود: سامانه انتقال آب از سد آزاد سه قسمت عمده تشکیل شده است که بخش اول این سامانه شامل؛ سد آزاد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع ۱۲۵ متر و حجم مخزن ۳۰۰ میلیون متر مکعب و سامانه انتقال در بخش اول به طول ۸۸ کیلومتر شامل ؛ لوله و تونل از سد آزاد به سد قوچم و همچنین سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع تلمبه‌زنی ۶۸۰ متر و ۳۸ کیلومتر خط انتقال برق و سه پست برق با ولتاژ ۶۳ کیلو ولت می‌باشد.

مجری طرح اضافه کرد: در بخش دوم این سامانه عملیات اجرایی خط انتقال مستقیم به تصفیه‌خانه آب سنندج و پروژه ارتقاء ایستگاه پمپاژ در حال اجرا بوده که درصد پیشرفت کل پروژه خط انتقال مستقیم تاکنون حدود ۶۴ درصد می باشد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و افزایش راندمان اجرایی پروژه در صورت تأمین به موقع منابع مالی مورد نیاز به میزان ۳۵۰۰ میلیارد ریال به زودی شاهد انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب سنندج خواهیم بود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح افزود: پروژه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج ۲۷ کیلومتر می‌باشد و در حال حاضر لوله‌گذاری انجام شده در مسیر به ۱۴٫۵ کیلومتر رسیده است که هدف این طرح ؛ انتقال ۵۷ میلیون متر مکعب آب در سال با ظرفیت ۲٫۵ مترمکعب در ثانیه به منظور تأمین آب شرب مناسب و رفع دغدغه کیفیت آب شرب شهر سنندج می باشد.

مهندس علی اصغری ادامه داد: در بخش سوم و انتهای سامانه‌های انتقال آب از سد آزاد، سد سنگ‌ریزه‌ای قوچم به ارتفاع ۴۶ متر و حجم مخزن ۶۰ میلیون متر مکعب و سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان (شامل: تصفیه خانه آب، ۶۴ کیلومتر خط لوله و دو ایستگاه پمپاژ به ارتفاع تلمبه زنی ۳۶۰ متر) قرار دارد.

مجری طرح تصریح کرد: بعد از اجرای فاز دوم انتقال آب از سد آزاد به قوچم ، اکنون فاز سوم آغاز شده است که با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان علاوه بر تأمین آب شرب شهرهای مسیر و تبدیل بخش زیادی از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) دیم به آبی در مسیر انتقال ، مردم این شهر ها در بخش شرب از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

https://tejaratava.ir/?p=56857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.