• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

نقشه راه توسعه تجارت کشور تدوین شد

  • کد خبر : 44737
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
نقشه راه توسعه تجارت کشور تدوین شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: نقشه راه توسعه تجارت کشور با هم‌اندیشی صادرکنندگان تدوین و در آن کشورها و محصول‌های هدف صادراتی اولویت بندی شده‌است.

علیرضا پیمان‌پاک روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قم در اتاق بازرگانی استان،‌ بیان کرد: با کمک نهادهای بالادستی و پشتیبانی مجموعه دولت و مجلس توانسته‌ایم اقدام‌های عملیاتی خود را برای گسترش فعالیت‌های صادراتی در کشور آغاز کنیم.

وی با اشاره به ایجاد هماهنگی میان مجموعه‌های حاکمیتی برای حمایت از صادرکنندگان، افزود: در همین رابطه کارگروه مشترکی میان بانک مرکزی و وزارت صمت شکل گرفته و در آن هر دو هفته یک‌بار وزیر صمت و رییس بانک‌مرکزی با یکدیگر جلسه دارند و در آن راهکارهای لازم برای تسهیل فرآیندهای تجاری و بازگشت ارز حاصل از صادرات مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچین تقویت پایانه‌های صادراتی را دنبال می‌کنیم و در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست ‌یافتیم که رشد میزان صادرات کشور در ماه‌های اخیر از نتایج آن است.

پاک‌پیمان گفت: استفاده از ظرفیت تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه همچون پاکستان را در دستور کار داریم و در این رابطه سطح تجارت خود با کشورهای هدف را گسترش خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به حضور هیات‌های تجاری ایران در کشورهای منطقه و استقبال از هیات‌های تجاری سایر کشورها در ایران، آن را از جمله برنامه‌های مورد نظر برای توسعه صادرات کشور برشمرد و افزود: در جریان این بازدیدها بسیاری از مسائل و مشکل‌های مقابل صادرکنندگان با حضور مسئولان ملی و گفت‌وگوی آن‌ها با همتایان خود در کشورهای هدف حل می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌های خود به دنبال گسترش تجارت با کشورهای روسیه و چین هستیم و در این رابطه می‌کوشیم ظرفیت‌های استانی را برای صادرات محصولات مورد نظر به کشورهای هدف،‌ بیش از پیش‌ فعال کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: برند تجاری برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی موضوعی بسیار با اهمیت است که باید مورد توجه جدی صادرکنندگان کشور قرار گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در همه تصمیم‌گیری‌ها از نظر و پیشنهادهای بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و می‌کوشیم با تسهیل‌ امور، مانع زدایی و حمایت‌های دولت، میزان صادرات کشور را افزایش دهیم.

صادرات، شکوفایی اقتصادی کشور را درپی دارد

معاون استان‌ها و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در این آیین گفت: فعالیت در حوزه توسعه صادرات دارای کارکردهای متنوع و تاثیرگذاری برای شکوفایی اقتصادی کشور است که افزایش درآمدهای ارزی بخشی از آن است.

مظفر علیخانی بیان کرد: صادرکنندگان در شرایط کنونی که کشور در جنگ اقتصادی است با مشکل‌هایی همچون نواسان قیمت ارز مواجه هستند، اما دولت با جدیت در حال رفع مشکل‌ها و ایجاد گشایش در عرصه تولید و صادرات کشور است که نتایج آن به زودی مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: صادرکنندگان در حال تلاش برای توسعه کشور هستند و می‌کوشند با پرداخت تکالیف قانونی خود در مسیر آبادانی ایران گام بردارند، همچنین فعالان اقتصادی در همه عرصه‌های اجتماعی نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: رفع موانع و مشکل‌ها از مقابل صادرکنندگان نقش بسیار مهمی در مسیر توسعه صادرات کشور دارد و ما امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی منسجم راه برای افزایش حجم فعالیت‌های اقتصادی در این بخش بیش‌ازپیش فراهم شود.

فعالان اقتصادی استان قم حضوری موفق در عرصه صادرات دارند

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این آیین با نگاهی به عملکرد تیم اجرایی صادرکنندگان بیان داشت: بر اساس گزارش کمیته اجرایی تعیین صادرکنندگان برتر استان از زمان دریافت دستورالعمل انتخاب نمونه ها در مرداد ماه سال جاری، فراخوان ثبت نام از سوی سازمان محترم صمت و اتاق بازرگانی بصورت فراگیر انجام و پذیرش کاندیداها بر اساس شاخص های تعیین شده در شیوه نامه تعیین نمونه ها آغاز گردید.

ابوالفضل خاکی افزود: معیارهای امسال برای تعیین صادرکنندگان برتر عبارت است از درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و پایداری بازارهای هدف، مهارت فنی و تخصصی شرکت‌ها در امر صادرات، عضویت در تشکل‌های مردم نهاد و تخصصی اقتصادی، عدم بدهی تعیین تکلیف نشده در سیستم بانکی، تسویه حساب ارزی واحدها و همچنین رفع تعهدات مالیاتی بنگاه‌ها.

وی ادامه داد: در کمیته منتخب نمونه‌ها از سازمان‌های مرتبط با تعیین صادرکنندگان برتر پس از بررسی‌های کارشناسی و دقیق از اطلاعات تجمیع شده، لیست اولیه در گروه‌های کالایی متنوع و با تعداد ۱۷ نفر برگزیده و در آخرین جلسه کمیته توسعه صادرات که با حضور استاندار محترم در دی‌ماه سالجاری تشکیل گردید مطرح و به تصویب رسید. 

او تصریح کرد: علاوه بر آن در راستای توجه به واحدهای دانش بنیان، تکریم پیشکسوتان صادراتی و انتخاب جوانتری صادرکننده و صادرکننده برتر در حزه بانوان، از هریک از این بخش‌ها انتخاب اصلح صورت گرفته است که امروز در محضر مدیران ارشد ملی و استانی از آنها تجلیل به‌عمل خواهد آمد.

خاکی بیان داشت: امسال خوشبختانه در چرخه انتخاب صادرکننده ملی دو انتخاب از استان قم وجود داشت که علیرغم کوچک بودن استان یک افتخار مهم تلقی می‌شود. 

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم  فراتر از ۸۵هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

در این آیین از ۲۲صادرکننده برتر قم با حضور مسئولان ملی و استانی تجلیل به عمل آمد؛ ارزش صادرات کالاها از مبدا گمرکات قم از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه از ۲۳۲ میلیون دلار فراتر رفت و هدف استان رساندن این عدد به مرز ۳۰۰ میلیون دلار تا پایان سال است./

https://tejaratava.ir/?p=44737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.