• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5
در گفتگو با ادموند میرزاخانیان رئیس کمیته دانش بنیان در انجمن نفت، گاز و پتروشیمی:

نفت، گاز و پتروشیمی با دانش بنیان عجین شود

  • کد خبر : 7642
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
نفت، گاز و پتروشیمی با دانش بنیان عجین شود
شعار اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقتصاد بدون نفت است در حالیکه نفت، گاز و پتروشیمی مزیت نسبی کشور ماست و باید با مقوله دانش بنیان عجین باشد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، ادموند میرزاخانیان رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی، با بیان اینکه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی یکی از سنتی ترین بخش های صنعت ماست، گفت: شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف این صنعت ورود کرده اند و از مته حفاری، پمپ و غیره تا تکنولوژی ساخت با لایسنس داخلی فعالیت می کنند.
میرزاخانیان شرکت های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: شرکت ها یا پیمانکار هستند یا مشاور. گروه اول در زمره دانش بنیان ها قرار میگیرند ولی مشاورها از جنس خدمات هستند و متاسفانه از فرصت دانش بنیانی محرومند. در حالیکه کالا و خدمات این حوزه به خوبی می توانند در قالب دانش بنیان قرار بگیرند و بازار خوبی هم برای آن وجود دارد.
او از رویکرد معاونت علمی و فناوری در خصوص شعارهای اقتصاد بدون نفت انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه تا زمانیکه نفت و گاز هست و در دنیا مشتری دارد باید بفروشیم، افزود: ولی نباید نادیده گرفت با ورود جریان دانش بنیان به این عرصه می توانیم سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنیم یا حتی بلندپروازی کرده و بر محوریت دانش، جایگاه کشور را در زمره بازیگران اصلی که تعیین کننده باید و نبایدهای اقتصاد نفت در دنیا هستند، تعریف کنیم.
آفت اقتصاد روزمرگی شرکت هاست
میرزاخانیان با بیان اینکه وضعیت شرکت ها مطلوب نیست بسیاری نابود شدند یا حداقل فعالیت هایشان را محدود کردند، گفت: در حال حاضر تنها شرکت هایی موفق هستند که بازار اصلی محصولات و خدمات خود را بر مردم متمرکز کرده اند. این گروه درصد بسیار کوچکی از شرکت ها هستند که اغلب تعاملات بین المللی دارند و درآمدهای دلاری، آنها را سرپا نگاه داشته است. این در شرایطی است که بیشتر از ۸۵ درصد اقتصاد ما دولتی است و اغلب بخش خصوصی ناگزیر است با دولت کار کنند چون کارفرمای اصلی است در وضعیت فعلی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت هم پولی برای اجرای پروژه ها ندارد بنابراین شرکت ها با بدهی های سنگینی به کارکنان، بیمه، مالیات و غیره مواجه هستند.
او با بیان اینکه تغییر سیاست داخلی و استفاده از فرصت های بین المللی راهکار برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد است، گفت: شرکت ها چشم انداز روشنی در پیش ندارند. اکثر شرکت ها دچار روزمرگی شدند و این آفت اقتصاد است، زیرا شرکت ها نمیتوانند برای آینده برنامه ریزی کنند فقط هستند که باشند.
میرزاخانیان معتقد است همیشه بارون نمی آید روزهای آفتابی هم از راه می رسد. او با بیان این مطلب گفت: باید پذیرفت شرایط به گذشته باز نمیگردد باید چشم به آینده داشت و آن را ساخت. این طرز فکر از فرد تا کل اقتصاد و کشور باید جاری شود. تعیین چشم انداز کمک میکند که خوشبین باشیم، درجا نزنیم و به جلو حرکت کنیم.

https://tejaratava.ir/?p=7642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.