• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
6

متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، ۲ ماه است

  • کد خبر : 35290
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، ۲ ماه است

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی میانگین توقف کشتی ها روی آب در لنگرگاه ها برای صدور مجوز پهلوگیری را ۲ ماه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر هفته گذشته سفری به بندر امام خمینی (ره) داشته و از اسکله‌های واردات کالاهای اساسی بازدید کرده است.
وی با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین بنادر کشور است که بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی کشور از طریق آن وارد کشور می‌شود، گفت: البته مشکلاتی ما در بندر امام خمینی (ره) داریم که این امر نشان می‌دهد ما علاوه بر درگیری با تحریم‌های کشورهای خارجی با تحریم‌های داخلی نیز درگیر هستیم.
محسن رضایی: برخی کشتی‌های کالای اساسی ۲ ماه در آب‌های بندر امام معطل می‌مانند
محسن رضایی یکی از مشکلاتی که در بندر امام خمینی (ره) مشاهده می‌شود را میزان ماندگاری بسیار طولانی مدت برخی کالاهایی که وارد این بندر می‌شود دانست و ادامه داد: حتی برخی کشتی‌ها تا ۲ ماه روی آب می‌مانند و کالاهای آنها تخلیه نمی‌شود.
مشکل کمبود زیرساخت‌های بندری نداریم / ‬ تخلیه و بارگیری کالاها نصف ظرفیت بنادر
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سه شنبه هفته گذشته در حاشیه مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از لحاظ ظرفیت بنادر کشور جزو کشورهای برتر هستیم که ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت فعلی بنادر ما است و تا پایان سال به ۲۸۵ میلیون تن می‌رسد.
این در حالی است که بر اساس سالنامه آماری سازمان بنادر و دریانوردی، در سال ۱۳۹۹ اندکی بیش از ۱۳۰ میلیون تن حجم کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر کشور بوده که نسبت به سال قبل از آن، ۱۳۹۸ که حدوداً ۱۵۴.۵ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده بود، کاهش ۱۳.۵ درصدی داشته است.
در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲.۹ میلیون تن کالای اساسی از بنادر وارد کشور شد که نزدیک به ۱۴.۸ میلیون تن آن معادل ۵۴.۷ درصد آن تنها از بندر امام خمینی وارد کشور شد.
به عبارت دیگر تنها از ۵۰ درصد ظرفیت بنادر کشور در سال گذشته بهره برداری شده است که نشان می‌دهد تأخیر کشتی‌ها در پهلوگیری و معطلی آنها، ناشی از کمبود زیرساخت‌های بندری نیست و ریشه در علل دیگری دارد.
این در حالی است که به دلیل خشکسالی‌های امسال، میزان واردات کالاهای اساسی افزایش یافته و در نیمه نخست امسال بیش از ۱۳ میلیون تن انواع کالای اساسی وارد کشور شد.
معاون سازمان بنادر: صاحب کالا باید پاسخ بدهد که چرا اسناد کشتی‌ها ایراد دارند
فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف کشتی‌ها در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: مهمترین مشکلی که کشتی‌ها در لنگرگاه می‌مانند، تأمین ارز از سوی صاحب کالاست.
وی ادامه داد: هر کشتی ای که اسنادش کامل باشد، می‌تواند پهلوگیری کند؛ لذا در لنگرگاه ماندن، ملاک کار ما نیست.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی باید مجوز نمایندگی کشتیرانی یا مالک کشتیرانی را ارائه دهد؛ بنابراین اگر از لحاظ اسنادی هیج مشکلی نداشته باشد، امکان پهلوگیری در اسکله‌های ما را دارد اما اگر مشکلات اسنادی اعم از تأمین ارز یا دیگر مشکلات داشته باشد، به سازمان بنادر ارتباطی ندارد؛ اما هر زمان به ما اعلام کردند که مثلاً این ۵ فروند کشتی که در لنگرگاه هستند، مشکل اسنادی ندراد و سپس اِیجِنت آن از سازمان بنادر درخواست می‌کند تا مجوز پهلوگیری صادر شود.
وی ادامه داد: باید از خریدار و صاحب کالا از جمله شرکت پشتیبانی امور دارم یا بازرگانی دولتی پرسید که چرا برخی کشتی‌هایی که به مقصد بنادر ایران وارد لنگرگاه شده اند، مشکل اسنادی دارند و روی آب می‌مانند؛ ممکن است ۲۰ فروند کشتی در لنگرگاه معطل بمانند ولی تنها ۴ فروند آنها مشکلات اسنادی ندارند که طبق برنامه به آنها اجازه پهلوگیری نوبتی داده می‌شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خریدار محموله نهاده‌های دامی پشتیبانی امور دام است یا خریدار گندم بخش خصوصی است؛ خریدار باید پول فروشنده را بدهد؛ سپس فروشنده به نماینده کشتیرانی اجازه می‌دهد، سپس کشتیرانی به اِیجِنت خود اجازه می‌دهد و نهایتاً این بار تخلیه می‌شود.
سازمان بنادر: متوسط ماندگاری کشتی در لنگرگاه‌ها ۲ ماه است
منتصر کوهساری میانگین ماندگاری کشتی‌ها در لنگرگاه را ۲ ماه دانست و درباره هزینه دموراژ گفت: خریدار که به عنوان پشتیبانی امور دام است، به فروشنده متعهد می‌شود که تا تاریخی که در قرارداد می‌آید، کالا را تخلیه کند؛ در غیر این صورت باید دموراژ (خسارت تأخیر در تخلیه کالا از کشتی) بدهد؛ البته ممکن است خریدار، کالا را به صورت اعتباری وارد کرده باشد و لذا دموراژ ندهد و بر سر ماندگاری بار در کشتی با یکدیگر توافق کرده باشند که خسارتی پرداخت نشود.
محسن رضایی: تأخیر در تخلیه کالاها از کشتی، به تورم کالاها در داخل می‌انجامد
این اظهارات مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در حالی است که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نتیجه تأخیر در ترخیص کالا از بنادر را دیر رسیدن کالا به دست مردم یا خروج دیرهنگام کالاهای صادراتی از کشور دانسته است.
رضایی وجود چنین تأخیرهایی را باعث زیان‌های بی شمار برای مردم و کشور دانست و گفت: تأخیر در تخلیه کالاها باعث افزایش قیمت و تورم کالاها در داخل کشور می‌شود.
دبیر انجمن پایانه داران بنادر: علت اصلی توقف کشتی‌ها در لنگرگاه، تأمین ارز فروشنده است
محسن صادقی فر دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف طولانی مدت کشتی‌ها در بنادر تصریح کرد: شرایط پولی و بانکی در ایران با سایر کشورها به دلیل برخی محدودیت‌ها متفاوت است؛ در دنیا خریدار کالا و واردکننده اصلی ال سی در بانک‌های داخلی خود باز می‌کنند و سپس به بانک‌های خارجی و کشور فروشنده وارد می‌کنند؛ سپس کالا بارگیری شده و در کشور مقصد پهلوگیری می‌کند؛ اما در ایران ما مشکلاتی در این خصوص داریم و نمی‌توانیم به موقع ارز فروشنده کالا را تأمین و واریز کنیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۶۹ هم پس از اتمام جنگ چنین مشکلاتی در خصوص توقف طولانی مدت کشتی‌ها در بندر امام خمینی (ره) پیش آمده بود که علت آن، کمبود زیرساخت‌های بندری بود اما در حال حاضر ما مشکلی از نظر زیرساخت‌ها و تعداد بنادر و اسکله‌ها نداریم و بلکه حتی ظرفیت بنادر بیش از حجم کالاهای تخلیه و بارگیری شده است.
سال ۶۹ دموراژ کشتی‌ها ۷۰ میلیون دلار شد
فعال بخش خصوصی صنعت حمل و نقل دریایی یادآور شد: در آن زمان گاهی تا ۶ ماه کشتی‌ها در دو بندر خرمشهر و امام خمینی (ره) متوقف می‌ماندند و آن سال ما ۷۰ میلیون دلار دموراژ به کشتی‌ها پرداخت شد که رقم بسیار بالایی بود.
وی تأکید کرد: ظرفیت کل بنادر ۲۶۰ میلیون تن است در حالی کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده در سال گذشته ۱۳۰ میلیون تن بود که بخش مهمی از آن هم به صادرات برمی گردد بنابراین واردات ۲۳ میلیون تن کالاهای اساسی، در برابر ظرفیت ۲۶۰ میلیون تنی بنادر کشور، رقم ناچیزی است و سبب نمی‌شود تا این تأخیر در تخلیه کشتی‌ها که شاهدیم، رخ دهد.
صادقی فر ادامه داد: بنابراین اصلی ترین مشکل تأخیر در تخلیه بار از کشتی، به سختی‌های تأمین ارز از سوی خریدار به فروشنده است.

https://tejaratava.ir/?p=35290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.