• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

لزوم واقعی‌سازی قیمت در کل زنجیره فولاد/ از عرضه سنگ آهن در بورس گلایه نداریم

  • کد خبر : 20989
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
لزوم واقعی‌سازی قیمت در کل زنجیره فولاد/ از عرضه سنگ آهن در بورس گلایه نداریم
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: گلایه‌ای از عرضه سنگ آهن در بورس کالا نداریم، اما معتقدیم وقتی رویکرد صحیح واقعی سازی قیمت محصولات بر بازار حاکم می‌شود، کل حلقه‌های باید با آن رویکرد قیمت گذاری شوند و از این رو عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس و بدون دخالت نهادهای بیرونی و در رقابت، خواسته فعالان این صنعت است.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با میزان، گفت: تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس نظام عرضه و تقاضا، اگرچه، ممکن است در ظاهر اهداف دولت در زمینه پایین نگه‌داشتن اجباری قیمت‌ها را برآورده نکند، اما در عمل با جلوگیری از زیان وارده به شرکت‌های بورسی، مانع از متضرر شدن سهامداران این شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که هیچ‌گاه از اجبار به پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیز اهداف موردنظر دولت محقق نشده است و امروز بهترین زمان برای کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری در اقتصاد است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان اینکه به تازگی محصولات معدنی مانند سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه‌شده است، گفت: این اتفاق سبب شده، قیمت این محصولات تا حدی بالا برود که این تحول، ناشی از تعیین قیمت بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا بوده و امری منطقی است.

وی افزود: معتقدم برای آنکه بازار از تعادل خارج نشود یا باید آن ضرایبی که چندین سال پیش تعریف شده بود و ۱۰ سال با آن ضرایب کار می‌کردیم اجرا شود یا اینکه همه حلقه‌های زنجیره، به‌طور کامل در بورس عرضه شود و موضوع مهم آن است که هیچ کف و سقفی برای محصولات نباید در نظر گرفته شود تا بازار در نقطه تعادل و واقعی قرار گیرد.

شهرستانی اضافه کرد: مشکلی که سال قبل رخ داد، این بود که آقای اسماعیلی معاون معدنی پیشین وزارت صمت، به کاهش دستوری قیمت از طریق عرضه ارزان محصولات فولادی باور داشت، بنابراین شمش را با قیمت پایه ۷۰ درصد قیمت CIS در نظر می‌گرفتند. این فشاری بود که فقط به محصولات یک حلقه وارد نمی‌شد بلکه به حلقه‌های پیشین هم وارد می‌آمد و دیدیم که صدای اعتراض همه بلند شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: این در شرایطی است که اگر اجازه می‌دادند بر اساس ضرایبی که پیش‌تر تعریف شده بود کار انجام گیرد یک سود متناسبی به حلقه‌های مختلف این زنجیره تعلق می‌گرفت.

وی تأکید کرد: اگر قرار است قیمت‌ها را آزاد کنیم مانند اصلاح قیمت‌های اخیر برای سنگ‌آهن، پس باید نظامات دستوری برای سایر حلقه‌ها را نیز حذف کرد و همه حلقه‌ها محصولاتشان را با قیمت آزاد به فروش برسانند.

شهرستانی ادامه داد: بر اساس منطق اقتصادی در جایی که خلأ عرضه وجود دارد قیمت‌ها رشد می‌کند و در جایی که محصول زیاد است قیمت پایین می‌آید بنابراین سرمایه‌گذار با رصد بازار، جایی که نیاز هست سرمایه‌گذاری می‌کند و خودبه‌خود، توازن ایجاد می‌شود.

شهرستانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد قیمت سنگ‌آهن افزایش یافته است متذکر شد: امروز، گلایه‌ای از این افزایش قیمت نداریم. اما معتقدیم جایی که قیمت‌ها به‌صورت آزاد تعیین می‌شود باید همه محصولات با این سازوکار، و فروش شود، نه اینکه بخشی از زنجیره اجازه تعیین قیمت آزادانه را داشته باشند، ولی برخی دیگر ناگزیر به تبعیت از قیمت‌های دستوری باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: اکنون، قیمت جهانی شمش ۶۰۰ دلار است. ۹۰ درصد این قیمت باید در داخل برای این محصول تعیین شود. یعنی شمش باید ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان فروخته شود، اما در عمل شمش با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است. یعنی قیمت شمش در حال حاضر ۲۱ درصد کمتر از نرخی است که باید در بازار باشد.

وی تصریح کرد: قیمت سنگ‌آهن بعد از عرضه در بورس افزایش یافته و اگر ما می‌خواهیم یک سیستم سالم داشته باشیم این رشد قیمت باید در همه حلقه‌ها اتفاق بیافتد.

شهرستانی با تأکید بر اینکه سود شرکت‌ها به سهامدارانشان منتقل می‌شود بیان کرد: ازآنجاکه همه شرکت‌های فولادی اعم از صنایع بالادستی مانند شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن تا صنایع فولادی در بورس سهامدار دارند؛ لذا باید مراقب بود این شرکت‌ها دچار زیان نشوند چراکه این زیان به سهامداران آن‌ها منتقل می‌شود.

https://tejaratava.ir/?p=20989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.