• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

طلوع فرهنگ مالیاتی به افق فجر

  • کد خبر : 75425
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
طلوع فرهنگ مالیاتی به افق فجر

در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی سازمان امور مالیاتی کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی ایران(اینتا)، پیروزی انقلاب اسلامی با حضور پرشور مردمی و به رهبری بنیان‌گذار‌ کبیر انقلاب ‌حضرت امام خمینی (ره) ‌توانست با ویژگی فراگیری و پویایی خود علاوه بر تغییر چهره سیاسی کشور به‌سرعت تحول در دیگر عرصه‌های جامعه را رقم زده و ساختار فرهنگی اجتماعی جدیدی را به جهانیان عرضه کند. امروز در طلیعه چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی بار دیگر شاهد بارقه‌های فرهنگ‌سازی این بار در عرصه نظام مالیاتی کشور هستیم. به همین مناسبت رونمایی از چند دستاورد با اهمیت سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه فرهنگ‌سازی را در ایام الله دهه مبارک فجر مرور خواهیم کرد:

روایتی هنری از فرهنگ‌سازی مالیاتی

یکی از راه‌های بیان یک مفهوم ارائه آن از طریق یک اثر هنری است. حتی تلاش برای ایجاد اثر هنری هم می‌تواند به ارتقا مؤلفه‌های ذهنی درخصوص سوژه اثر منجر شود فارغ از آنکه آن اثر چندان هم هنری از آب در نیاید. سازمان امور مالیاتی کشور هم چند سالی است با الهام گرفتن از این واقعیت علمی و تجربی به سراغ همین موضوع رفته و تلاش کرده با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ویژه از آثار پرداخت مالیات در قالب آثار هنری رونمایی کند.   

در این راستا بهنام سرخیل، مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی به برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان امور مالیاتی پس از تجربه موفق جشنواره‌های فرهنگی پیشین، اقدام به برگزاری چهارمین جشنواره سراسری فرهنگ مالیاتی با موضوع مالیات و با محوریت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش‌هایی نظیر انشاء، نقاشی، شعر طنز، کاریکاتور، عکاسی، اینفوگرافی، طراحی پوستر، مقاله‌نویسی، فوتومونتاژ، ویدئوکست، خوشنویسی، داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی از طریق دبیرخانه‌های استانی سراسر کشور کرده است.

این جشنواره نگاه ویژه‌ای هم به بخش دانش‌آموزی داشت. تدارک بخش نقاشی ویژه دانش‌آموزی با علم به قابلیت فرهنگ پذیری آسان‌تر دانش آموزان در فهم جایگاه مالیات و نقش آن در شکوفایی اقتصاد به عنوان مؤدیان بالقوه فردای کشور صورت گرفت. گفتنی است آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگ مالیاتی در ششمین روز از دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد.

پیوند فرهنگ و علم؛ رمز شکوفایی اقتصاد

پیوند مالیات با زبان علم اقدامی ارزشمند است که می‌تواند در اعتلای فرهنگ پرداخت مالیات مؤثر واقع شود. توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف بدون حاکمیت فرهنگ مشارکت مردمی قابل تحقق نیست و چنین مشارکتی از ارکان مهم سیاست‌گذاری عمومی کشور تلقی می‌شود. بر همین اساس گروه علوم سیاسی و معاونت پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با همکاری و پشتیبانی اداره کل امور مالیاتی استان قزوین اقدام به برگزاری همایش ملی«مشارکت مردمی در نظام مالیات کشور» کرد. محورهای چهارگانه این همایش «سیاست‌گذاری عمومی برای گسترش فرهنگ مشارکت مالیاتی مردم»، «مطالعه تطبیقی پیرامون فرهنگ مالیاتی شهروندان در جهان»، «آینده‌پژوهی نظام مالیاتی در کشور» و «نظام مالیاتی و اقتصاد توسعه‌گرا»  بود.

توسعه مرکز ۱۵۲۶؛آغاز فصل جدید خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مردم

با توسعه زیرساخت و به‌روزرسانی مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ به عنوان پل ارتباطی بین مردم و سازمان امور مالیاتی در پنجمین روز از دهه مبارک فجر فصل جدیدی در خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مردم در نظام مالیاتی کشور آغاز می‌شود. در این زمینه مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: با توسعه و به‌روزرسانی سامانه مذکور و افزایش تعداد کارشناسان این مرکز، ارائه خدمات مشاوره‌ای و پاسخگویی به مؤدیان هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز به صورت تلفنی و بر بستر اینترنت فراهم خواهد بود. وی اضافه می‌کند: سرعت پاسخگویی به مؤدیان محترم  پنج برابر سریع‌تر از وضعیت فعلی خواهد بود و پیش بینی می‌شود مدت زمان پاسخگویی برای هر نفر به کمتر از ۳ دقیقه کاهش یابد.

رادیو هم میزبان ندای مالیات شد

یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی فرهنگ‌سازی مالیاتی در دوره تحولی راه‌اندازی رادیو مالیات است که با هدف تولید و انتشار پادکست‌های مالیاتی، آخرین اخبار، قوانین، بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های حوزه مالیات، دیدگاه‌های اساتید دانشگاه و کارشناسان اقتصادی و مالیاتی در خصوص قوانین و دستورالعمل‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مالیاتی در راستای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه طراحی شده است.

کیوسک اطلاع‌رسانی؛ خدمتی نوین به مراجعه‌کنندگان

کیوسک‏ها دسترسی فوری به اطلاعات را تأمین می‎کنند و در دسترس هستند. افتتاح کیوسک اطلاع‌رسانی یکی دیگر از خدمات ارزشمند جهت تکریم ارباب رجوع، اطلاع‌رسانی به مؤدیان و ارائه سریع و آسان اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مالیاتی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مالیاتی به شهروندان هنگام مراجعه به ادارات مالیاتی است.

ارتقا فرهنگ مالیاتی در بین آحاد جامعه تنها از مسیر برگزاری رویدادهای فرهنگی نمی‌گذرد. با هوشمندسازی نظام مالیاتی و تسهیل ارائه خدمات به مؤدیان به ویژه خدمات غیرحضوری و فراهم شدن زمینه رضایت بیش از پیش مؤدیان شاهد همراهی بیشتر مردم در انجام وظایف مالیاتی آنها خواهیم بود. در این خصوص سازمان امور مالیاتی کشور هم تلاش کرده تا در دوره تحول نظام مالیاتی در دولت سیزدهم با میزبانی رویدادهای علمی فرهنگی هنری و تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری به مؤدیان زمینه اعتلای فرهنگ مالیاتی در کشور را بیش‌ازپیش فراهم سازد.

https://tejaratava.ir/?p=75425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.