• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

صورت‌های مالی بانک تجارت تصویب شد ؛ ۶۴۵ ریال سود برای هر سهم وتجارت

  • کد خبر : 27841
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
صورت‌های مالی بانک تجارت تصویب شد ؛ ۶۴۵ ریال سود برای هر سهم وتجارت
مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بانک تجارت با حضور 56 درصد از سهامداران برگزار و صورت‌های مالی منتهی به اسفند 1399 این بانک به تصویب رسید.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، سهامداران بانک تجارت بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور، با شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه این بانک به ریاست رزازان، عملکرد مالی بانک تجارت در سال ۱۳۹۹ را به تصویب رساندند.

در این مجمع که رأس ساعت ۱۴ عصر روز سه‌شنبه بیست و نهم تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل هتل انقلاب برگزار شد، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت گزارشی مبسوط از اقدامات این بانک در سال ۱۳۹۹ ازجمله تحقق سود ۶۴۵ ریالی برای هر سهم بانک تجارت ارائه کرد.

دولت‌آبادی در تبیین عملکرد بانک تجارت در سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ به موفقیت‌های درخشان این بانک در حوزه عملیات بانکداری اشاره کرد و گفت: مجموع سپرده‌های ریالی بانک تجارت نسبت به پایان سال ماقبل، در پایان سال ۱۳۹۹ با ۵۳٫۲ درصد رشد به ۲۸۰۴ هزار میلیارد افزایش یافت. درحالی‌که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور نسبت به سال قبل ۴۵ درصد بوده است. از منظری دیگر مجموع سپرده‌های ریالی بانک تجارت طی ۳ سال گذشته ۱۷۸درصد رشد داشت، درحالی‌که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت ۱۱۰ درصد بوده است. همچنین سپرده‌های جاری ریالی بانک تجارت در سه سال گذشته ۵۵۸ درصد رشد داشت، درحالی‌که میانگین رشد پنج بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت ۳۴۹ درصد بوده است. این رشد منابع ارزان‌قیمت که در بانک بی‌سابقه بود، آثار مثبت زیادی در بهبود صورت‌های مالی بانک داشته و باعث شد سهم سپرده‌های کم‌هزینه بانک تجارت درمجموع در سبد سپرده‌ای بانک به ۳۳٫۲ درصد بالغ شود.

مدیرعامل بانک تجارت در ادامه به تغییر ترکیب سبد سپرده‌های بانک اشاره کرد و گفت: این تغییر سبب شد قیمت تمام‌شده پول بانک تجارت در سه سال گذشته ۴۴ درصد کاهش (معادل ۷٫۴ واحد درصد) داشته باشد.

دولت‌آبادی یادآور شد: بانک تجارت در راستای انجام تکالیف قانونی نسبت به فروش دارایی‌های ثابت و غیر ضرور خود تا پایان سال‌های ۱۳۹۶ به میزان ۲٫۷ هزار میلیارد ریال، ۱۳۹۷ به میزان ۳٫۷ هزار میلیارد ریال، ۱۳۹۸ به میزان ۷٫۹ هزار میلیارد ریال و ۱۳۹۹ به میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال اقدام کرده است.

مدیرعامل بانک تجارت از رشد ۳۰۳ درصدی مانده تعهدات ضمانت‌نامه‌های ریالی این بانک در سه سال اخیر خبر داد و گفت: این امر ضمن تثبیت جایگاه نخست بانک تجارت بین پنج بانک بزرگ تجاری کشور و افزایش ۴۲/۴ درصدی سهم بانک (معادل ۱۴ واحد درصد) از ۳۳ درصد در پایان سال ۱۳۹۶ به ۴۷ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ در میان این بانک‌ها نیز شد. مانده اعتبارات اسنادی داخلی بانک تجارت نیز طی سه سال گذشته درمجموع ۸۴۳ درصد رشد داشت و این امر ضمن تثبیت جایگاه نخست بانک تجارت در بین پنج بانک بزرگ تجاری باعث افزایش حدود ۳۳/۳ درصدی سهم (معادل ۱۳ واحد درصدی) از ۳۷ درصد در پایان سال ۱۳۹۶ به حدود ۵۰ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ در میان این بانک‌ها شد.

دولت‌آبادی در تشریح مهمترین دستاوردهای ارزی بانک تجارت تا پایان سال ۱۳۹۹ گفت: پوزیشن ارزی بانک تجارت تا پایان سال ۱۳۹۹ مبلغی چشم‌گیر در حدود ۱۲۸ هزار میلیارد ریال (۸۰۵ میلیون دلار) است، که با توجه به چشم‌انداز نرخ ارز، ازجمله ذخایر قابل اتکا و ارزشمند برای بانک محسوب می‌شود. تا پایان سال ۱۳۹۹ سپرده‌های جاری ارزی و پس‌انداز ارزی مشتریان با رقمی بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد ریال (۶۵۴ میلیون دلار) و سهمی معادل ۲۳٫۱ درصد در میان پنج بانک بزرگ تجاری کشور، سپرده‌های مدت‌دار ارزی مشتریان با رقمی بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد ریال (۶۷۹ میلیون دلار) و تسهیلات و مطالبات ارزی با رقمی بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال (۲۰۷۶ میلیون دلار) در ترازنامه ارزی بانک تجارت به ثبت رسیده است. بانک تجارت همچنین تا پایان سال ۱۳۹۹ در حوزه تعهدات اعتبارات اسنادی ارزی سهمی معادل ۳۰٫۷ درصد را در میان پنج بانک بزرگ تجاری کشور کسب و در بخش ضمانت‌نامه‌های ارزی با سهم ۳۹ درصدی، رتبه یک را در میان این بانک‌ها کسب کرد.

مدیرعامل بانک تجارت در تشریح وضعیت نقدینگی این بانک گفت: طی سه سال گذشته علاوه بر تسویه خطوط بین‌بانکی و رفع کسری نقدینگی به مازاد بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال در پایان خرداد ۱۴۰۰ دست یافته و توانسته این منابع را در بازار بین‌بانکی در اختیار سایر بانک‌ها نیز قرار دهد.

دولت‌آبادی تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک تجارت را از دیگر اقدامات کلان و بسیار مهم این بانک دانست و گفت: بانک تجارت در پایان سال ۱۳۹۷ به بزرگ‌ترین شرکت بورسی کشور تبدیل و از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد که این امر به‌عنوان اقدامی موفقیت‌آمیز در بازار سرمایه به‌لحاظ بهبود ارزش سهام بانک محسوب می‌شود.

مدیرعامل بانک تجارت در توضیح آخرین وضعیت سود و زیان این بانک گفت: بانک تجارت به مدد اعتماد سهامداران و مشتریان و با همت شبانه‌روزی مدیران و کارکنان خود توانست بعد از چهار سال از زیان خارج‌شده و با بهبود ۲۴۱٫۵ هزار میلیارد ریالی از مبلغ ۶۰٫۹ هزار میلیارد ریال زیان در سال ۱۳۹۶ به سود چشمگیر ۱۸۰٫۶ هزار میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۹ دست یابد. ( سود قبل از مالیات ) به این ترتیب توقف زیان‌دهی بانک دو سال زودتر از سند خروج از زیان تحقق یافت و این افزایش به میزان ۶۱۴۵ درصد نسبت به سال مالی قبل رشد داشت. درنهایت در سال ۱۳۹۹ زیان انباشته بیش از ۱۳۷ هزار میلیارد ریالی بانک پوشش داده شده و سود انباشته ۵٫۵ هزار میلیارد ریالی محقق شد. این در شرایطی است که ذخایر قابل‌توجه اخذ و ساختار مالی بانک تحکیم شده است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با تداوم اعتماد سهامداران و مشتریان و تلاش بیش از پیش کارکنان، این بانک بتواند ضمن ایفای نقش سازنده در اقتصاد کشور بتواند موفقیت‌های بیشتری را در صنعت بانکداری به ثبت رساند.

در این مجمع توزیع ۳ ریال سود به ازای هر سهم به تصویب سهامداران رسید.

در ادامه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک با دستور جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد که پس از رای گیری از سهامداران رضا دولت آبادی، علی کی لانی، عباس اشرف نژاد و مرتضی ترک تبریزی به عنوان اعضای هیات مدیره این بانک انتخاب شدند.

https://tejaratava.ir/?p=27841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.