• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

شناخت دقیق مشکلات اقتصادی رمز موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد است

  • کد خبر : 30425
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
شناخت دقیق مشکلات اقتصادی رمز موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد است
غلامرضا اسکندری استاد دانشگاه، کارشناس و مدیر بانکی گفت: شناخت دقیق مشکلات اقتصادی رمز موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد است.


به گزارش تجارت آوا به نقل از تسنیم، غلامرضا اسکندری استاد دانشگاه ، کارشناس و مدیر بانکی ضمن اشاره به برنامه های اعلامی توسط وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شناخت دقیق و توجه وی به مسایل بانکی را ستود و گفت : این شناخت باعث خواهد شد تا امکان برخورد درست و مبتنی بر واقعیتها با مشکلات در کشور فراهم شده ، زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم گردد.
این استاد دانشگاه اظهارداشت : همانگونه که وزیر محترم پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در برنامه های خود مطرح کردند یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور بانک محور بودن آن است .
طبق آمار رسمی اعلام شده توسط رییس کل بانک مرکزی بیش از ۹۰ درصد تامین مالی بنگاههای اقتصادی و در کل ، اقتصاد کشور بر عهده سیستم بانکی است .
اسکندری افزود: این در حالی است که سهم بازار سرمایه تنها ۸ درصد و سرمایه گذاری خارجی نیز در حدود ۲ درصد می باشد.
این مدیر با سابقه بانکی با اشاره به ۵۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در اقتصاد کشور طی سال ۹۴اظهار داشت:از این میزان سرمایه گذاری حدود ۴۲۰هزار میلیارد تومان توسط بانکها ، ۱۰۳ هزار میلیارد تومان توسط بازر سرمایه و مابقی یعنی ۷ هزار میلیارد تومان نیز توسط سرمایه گذاران خارجی تامین شده است.
وی گفت:در دنیا سهم عمده مسولیت مهم تامین مالی اقتصاد و بنگاههای اقتصادی بر عهده بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه بوده و بانکها سهم کمتر و در حدود ۲۰ تا ۳۰درصدی در این زمینه دارند.
وی گفت:چنانچه بخواهیم به سطحی از رشد بخش واقعی در اقتصاد دست یابیم باید بازارهای مالی نیز متناسب با آن گسترش یابد،چرا که بسیاری از صنایع با حدود ۳۰ درصد ظرفیت بالقوه خود مشغول فعالیت هستند.
اسکندری با بیان اینکه در یک اقتصاد توسعه یافته بازار پولی تامین کننده کوتاه مدت نیازهای مالی اقتصاد هستند و این بازار سرمایه است که نیازهای بلند مدت بنگاههای اقتصادی را تامین می کند افزود: این موضوع در اقتصاد ایران برعکس است .
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مشکلات مترتب بر بانک محور بودن اقتصاد اظهار داشت: بانک محور بودن اقتصاد باعث درگیر شدن آنها در پروژه های کلان و بلند مدت شده در نتیجه از سایر بخشهای اقتصادی محروم خواهند شد.
وی گفت: اگر به بنگاه اقتصادی بودن بانکها به عنوان یک واقعیت ، اعتقاد داشته باشیم این مشکل باعث دور شدن آنها از ماهیت خود خواهد شد.
دکتر اسکندری سیستم بانکی دنیا را کارمزد محور عنوان کرد و افزود : در اکثر کشورهای جهان بانکها در قبال نگهداری از پول سپرده گذاران هزینه دریافت می کنند اما در ایران بانکها مجبور به پرداخت سود به سپرده گذاران هستند این موضوع باعث خواهد شد تا بانکها برای تامین هزینه های خود مجبور شوند از تسهیلات گیرندگان سود دریافت کنند .
وی گفت : گرفتن سود از تسهیلات گیرندگان هزینه تامین مالی در ایران را نسبت به دنیا بسیار بالا برده و سرمایه گذاران را با مشکل مواجه می کند.
اسکندری با اشاره به این که مشکلات یاد شده به ساختار اقتصادی کشور برمی گردد اظهار داشت: متاسفانه همواره سیستم بانکی در این گردونه معیوب مقصر شناخته شده و از توجه به واقعیتها اقتصادی و مشکلات ساختاری آن غفلت می شود.
اسکندری همچنین اظهار داشت میزان دستیابی به برنامه ها و اهداف تعیین شده ارتباط مستقیمی با عملکرد نیروی انسانی به ویژه مدیران سازمانهای تحت امر دارد. لذا بهره مندی از معیارهای علمی و قابل سنجش برای سنجش عملکرد و انتصاب صحیح مدیران و توجه به موضوع شایسته سالاری امری ضروری است که تاکنون کمتر توجه شده است.
این استاد انشگاه با اشاره مجدد به برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: لازمه ارایه راه حل درست ، واقعی و قابل اجرا ، شناخت واقعیتها و امکانات و ساختار اقتصادی کشور است که این موضوع در برنامه اقای خاندوزی دیده می شود .

https://tejaratava.ir/?p=30425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.