• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

شستا برای فروش محصولات صادراتی پتروشیمی در بورس کالا پیشقدم شد/ پتروشیمی غدیر به زودی وارد رینگ صادراتی می شود

  • کد خبر : 30106
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
شستا برای فروش محصولات صادراتی پتروشیمی در بورس کالا پیشقدم شد/
پتروشیمی غدیر به زودی وارد رینگ صادراتی می شود

محمد حسنی سعدی با بیان اینکه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ شستا برای فروش محصولات صادراتی خود در رینگ صادراتی بورس کالا پیشقدم شده اند گفت: از اینرو پتروشیمی آبادان محصولات صادراتی خود را در این رینگ به عرضه گذاشت و این عرضه در هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران اظهار داشت: محصولات صادراتی پتروشیمی غدیر نیز به زودی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه خواهند شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اینپیا، هفته گذشته برای اولین بار ۸۰۰ تن محصول pvc تولیدی شرکت پتروشیمی آبادان به ارزش حدود ۱.٣ میلیون دلار از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به فروش رسید. این معامله می‌تواند نقطه آغازی برای رجوع پتروشیمی‌ها به بورس کالا برای صادرات محصولاتشان باشد. نکته مهم این رویداد آن است که مقرر شده کلیه فروش های صادراتی پتروشیمی آبادان از این پس از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود.

این موضوع بدون شک دستاوردهای بسیاری برای زنجیره صنعت پتروشیمی کشور خواهد داشت.

در این خصوص محمد حسنی سعدی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالا گفت: شرکت های زیر مجموعه هلدینگ شستا برای فروش محصولات صادراتی خود در رینگ صادراتی بورس کالا پیشقدم شده اند.

وی ادامه داد: از این رو شاهد آن بودیم که پتروشیمی آبادان محصولات صادراتی خود را در این رینگ به عرضه گذاشت و این عرضه در هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

حسنی افزود: محصولات صادراتی پتروشیمی غدیر نیز به زودی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه خواهند شد.

وی گفت: همچنین مقرر شده است که دیگر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ شستا نیز محصولات صادراتی خود را در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کنند. این موضوع می‌تواند زمینه ساز حضور سایر شرکت های پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا باشد.

در این بین باید به این موضوع اشاره کرد که صادرات پتروشیمی ها از طریق رینگ صادراتی بورس کالا چه مزیت هایی برای بازار و صنعت خواهد داشت؟

شفافیت

یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا می تواند داشته باشد این است که نرخ های صادراتی برای محصولات پتروشیمی شفاف خواهند شد.

همانطور که میدانیم نرخ های صادراتی تعیین کننده قیمت های محصولات عرضه شده در رینگ داخلی برای محصولات پتروشیمی هستند از این رو شفافیت قیمت می‌تواند بسیاری از پیچیدگی ها در تعیین نرخ های محصولات پتروشیمی را رفع کند.

بدون شک این موضوع را بارها صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام کردند که نرخ‌های محصولات پتروشیمی از شفافیت چندانی برخوردار نیست و در نظر گرفتن برخی محموله های خاص صادراتی برای تعیین قیمت موجب می شود که نرخ های تعیین شده بالاتر از حد استاندارد بازار باشند.

حال عرضه محصولات صادراتی پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا می تواند عاملی باشد برای ایجاد شفافیت که تمام فعالان اقتصادی بتوانند از این نرخ ها آگاه باشند.

علاوه بر این در صورت فعال شدن کامل رینگ صادراتی بورس کالا برای محصولات پتروشیمی، میزان صادرات و میزان نیاز در در داخل نیز به نوعی شفاف خواهد شد که می تواند بسیاری از ابهامات را برای صنایع پایین دستی برطرف کند.

کاهش اثرگذاری تحریم

یکی دیگر از دستاوردهایی که فعالیت رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند به ارمغان بیاورد این است که اثرگذاری تحریم در خصوص صادرات این محصولات را کاهش دهد.

همانطور که می دانیم شرکت های خارجی می توانند برای خرید محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا اقدام کنند و تسویه حساب نیز به صورت ارزی صورت می گیرد، بنابراین می توان انتظار داشت که معضلات تحریم و موانع جابجایی ارز برای این معاملات نسبت به سایر معاملات صادراتی کمتر باشند.

کسب بازارهای بین المللی جدید

صادرات محصولات پتروشیمی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا می تواند بستری برای حضور شرکت‌ها از کشورهای مختلف به منظور خرید محصولات پتروشیمیایی از ایران را فراهم کند.

همانطور که می دانیم به دلیل مسائل تحریم هزینه های صادرات برای شرکت های ایرانی بیشتر از حد معمول است اما از آنجایی که عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا شامل این موانع نمی شود، امکان کاهش هزینه ها و در نهایت قیمت‌ها را ایجاد می‌کند که این مسئله می‌تواند مشتریان جدیدی را به سمت بازارهای ایران جذب کند.

کاهش تشریفات صادرات

یکی از معضلات مهم صادرکنندگان در ایران بروکراسی صادرات است که با توجه به دستورالعمل های متعدد، دشواریهای قابل توجهی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

اما اگر عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود و بورس کالا بتواند در پکیجی، تشریفات صادراتی شرکت های عرضه کننده را به انجام رساند، صادر کنندگان می توانند با سهولت بیشتری به امر مهم صادرات بپردازند که در نهایت عاملی خواهد بود برای رشد تولید و توسعه کشور.

اطمینان برای معامله‌گران

چالش مهمی که برای خریداران محصولات صادراتی از کشورهای مختلف در بسیاری از مواقع ایجاد می‌شود این است که محصول صادراتی از استانداردهای اعلام شده برخوردار نیست و یا تعهدات ابتدای معاملات در نهایت به درستی اجرا نمی‌شود.

فعال شدن رینگ صادراتی بورس کالا و معاملات بین المللی در این رینگ برای صادرات می تواند این اطمینان را بین خریداران و فروشندگان، هم برای تعهدات کیفی محصول از طرف عرضه کننده و هم برای تعهدات مالی از طرف خریدار، ایجاد کند.

در نتیجه می توان دریافت که عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا می تواند قدم موثر برای ایجاد شفافیت در بازار محصولات پتروشیمی باشد که این مسئله علاوه بر رونق صنعت پتروشیمی می تواند ابهامات موجود در نرخ های صادراتی را نیز برای صنایع تکمیلی برطرف سازد.

https://tejaratava.ir/?p=30106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.