• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط به شعب پست بانک ایران ابلاغ شد

  • کد خبر : 64823
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط به شعب پست بانک ایران ابلاغ شد

معاونت سازمان و برنامه‌ریزی پست بانک ایران، دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را به شعب بانک در سراسر کشور ابلاغ کرد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ۱۴۸۸۴۱/۰۱ مورخ ۱۴/۰۶/۱۴۰۱ دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را به منظور اجرای قوانین و مقررات ناظر بر تفکیک این حساب‌ها با سپرده‌های غیرتجاری پس از آماده سازی زیرساخت‌های لازم و تدوین مقررات مرتبط با این حساب‌ها به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
براساس این دستور العمل که در شهریور ماه به تایید هیات عامل بانک مرکزی ج.ا.ا رسیده است، تمامی حساب های سپرده بانکی اشخاص حقوقی ، حساب تجاری محسوب شده و حساب سپرده بانکی اشخاص حقیقی، حساب غیر تجاری است و فقط در صورت طی یکی از تشریفات ذکر شده در ماده )۴) دستورالعمل به حساب تجاری تبدیل می شوند .
همچنین، موسسه اعتباری صرفا مجاز به پذیرش درخواست تجاری شدن حساب سپرده مشتری خارجی است که یکی از مجوزهای فعالیت معتبر شامل اجاره اشتغال صادره توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سرمایه گذاری خارجی موضوع ماده (۶) قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی را ارائه کنند.
این دستورالعمل می افزاید: مشتریان خارجی فعلی موسسات اعتباری که از ابزار های پذیرش استفاده می کنند ، یک سال مهلت دارند تا مجوز های لازم را اخذ و ارائه کنند و موسسه اعتباری مجاز به پذیرش درخواست ورود شریک جدید به حساب تجاری مشترک نیست و متقاضیان در صورت نیاز به افزایش شرکا باید درخوست افتتاح حساب مشترک جدید را ارائه و تشریفات لازم را انجام دهند.
همچنین، هرگونه ارائه خدمات بانکی برای تامین ارز مربوط به واردات کالا و خدمات منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی واردات و انتقال وجوه ریالی مربوط به تقاضای تامین ارز به منظور واردات کالا و خدمات نیز صرفا از محل حساب تجاری امکان پذیر است.
بر اساس این دستورالعمل، هرگونه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی، ضمانت نامه و نیز گشایش هرگونه اعتبار اسنادی منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی تسهیلات وکارسازی وجه آن در حساب تجاری است.

https://tejaratava.ir/?p=64823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.