• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

در مجمع عمومی سال مالی ۱۳۹۹ بانک مهر ایران چه گذشت؟

  • کد خبر : 28159
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۵۲
در مجمع عمومی سال مالی ۱۳۹۹ بانک مهر ایران چه گذشت؟

مدیرعامل بانک مهر ایران در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده این بانک گفت: اکنون بیش از ۱۰ میلیون مشتری صاحب ۱۳ میلیون سپرده در بانک مهر ایران هستند و حدود ۹ میلیون نفر هم در ۱۴ سال گذشته توانسته‌اند از تسهلات این بانک بهرمند شوند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده این بانک با سه دستور جلسه اصلی شامل تصویب ترازنامه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، تعیین درصد سود پرداختی این سال و افزایش سرمایه بانک برگزار شد.
دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران سخنرانی خود را با مرور برخی دستاوردها و شاخص‌های مهم عملکرد بانک آغاز کرد. وی اعلام کرد که طی ۱۴ سال گذشته این بانک تمام فعالیت‌های خود را صرف حرکت در چارچوب اصلی خود یعنی «قرض‌الحسنه» کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط تورمی سپرده‌گذاری بدون دریافت سود، کمتر از سوی مشتریان شبکه بانکی صورت می‌گیرد، گفت: با این حال خوشبختانه اکنون بیش از ۱۰ میلیون مشتری صاحب ۱۳ میلیون سپرده در بانک مهر ایران هستند و حدود ۹ میلیون نفر هم در ۱۴ سال گذشته توانسته‌اند از تسهلات این بانک بهرمند شوند.
یکی از حوزه‌هایی که به گفته مدیرعامل بانک مهر ایران، اقدامات اساسی در آن انجام گرفته، بحث ساختارهاست. وی اظهار کرد: در این زمینه تلاش شده ساختار مالی بانک همیشه بهینه باقی بماند و منابع آن به تناسب رشد یابد؛ به‌طوری که طی ۱۴ سال گذشته به‌طور متوسط سالانه رشد ۳۰ درصدی و در ۵ سال گذشته هم حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. رشد منابع نیازمند این است که به تناسب آن رشد سرمایه هم صورت گیرد تا ساختار مالی بانک حفظ شود. این مهم به همت سهامداران به انجام رسیده و سرمایه بانک از ۱۵۰۰ میلیارد تومان، در سال گذشته به ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید و امروز هم در دستور جلسه مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه قرار دارد که اگر نظر مساعد سهامدارن جلب شود، افزایش سرمایه بعدی هم تحقق خواهد یافت.
به گفته اکبری بانک مهر ایران علی‌رغم اینکه ماهیت قرض‌الحسنه دارد و طبیعتاً کسب سود برای آن در اولویت نبوده و همیشه موضوعاتی مانند تعداد تسهیلات و عملکردش در حوزه خدمات به سودده بودن آن غلبه داشته، اما باید گفت بانکی که سود نداشته باشد، در آینده نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. در نتیجه سیاست سودده بودن بانک همواره در کنار خدمات بانک، در دستور کار قرار داشته است.
معوقات پایین، عامل موفقیت بانک بوده
وی در این رابطه اعلام کرد: مدیریت بانک سعی کرده از منابع سهامداران به نحو احسن پاسداری کند و حداقل سودی که طبق اساسنامه مقرر شده، تحقق یابد. به گفته وی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت مطلوب، نسبت معوقات است که این نسبت همیشه پایین بوده و عامل موفقیت بانک نیز همین موضوع بوده است.
مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: تعداد تسهیلات بانک از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار فقره در سال گذشته افزایش یافته که این موضوع مستلزم این است که خدمات الکترونیکی را گسترش دهیم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم برای گرفتن وام‌های مختصر به بانک مراجعه حضوری داشته باشند. در زمینه افتتاح حساب به صورت الکترونیکی ما به عنوان اولین بانک در سیستم بانکی کشور محسوب می‌شویم. علاوه بر این، تلاش داریم که ۲۰ تا ۳۰ درصد تسهیلات را نیز به صورت غیرحضوری پرداخت کنیم.
استقبال مشتریان از گسترش ابزارهای الکترونیکی
به گفته اکبری وجه بارز فعالیت‌های بانک مهر ایران، گسترش ابزارهای الکترونیکی است؛ به‌طوری که در حوزه همراه‌بانک رشد قابل توجهی به دست آمده و از یک میلیون کاربر در سال ۱۳۹۸، به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است. استفاده از اینترنت‌بانک هم به همین ترتیب رشد کرده است.
وی درباره وضعیت مالی بانک هم اشاره کرد که رقم دارایی‌های بانک حدود ۶۵ درصد و حقوق سهامداران هم حدود ۲۰ درصد رشد کرده است. همچنین به گفته او در سال ۱۳۹۸ رقم سوددهی بانک ۵۹۴ میلیارد تومان بوده که در سال گذشته به ۷۰۶ میلیارد تومان رسیده و اگر بحران اوایل سال ۱۳۹۹ نبود، عملکرد بانک از این رقم نیز بهتر می‌شد. بنابراین عمده این سودآوری مربوط به ۶ ماهه دوم سال گذشته بوده است.
اکبری در این خصوص توضیح داد: در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ از یک طرف تکلیف تعویق سه ماهه اقساط بانکی به دلیل شرایط کرونا را داشتیم و از سوی دیگر کاهش ورودی بانک‌ها به دلیل رشد بازارهای موازی وجود داشت؛ این اتفاقات و همزمان بروز تورم ۴۰ درصدی در اقتصاد کشور، مدیریت یک بانک قرض‌الحسنه را بسیار مشکل کرده بود.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نکات مهم به سهم درآمدهای بانک از کارمزد برمی‌گردد، توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۹ درصد از درآمدهای بانک از سرمایه‌گذاری و ۵۱ درصد از محل کارمزد فعالیت‌های قرض‌الحسنه به دست آمد، اما سهم کارمزد در سال ۱۳۹۹ به ۷۳ درصد رسیده است.
اکبری گفت: نکته مهم پوشش هزینه است؛ چرا که ما باید از محل کارمزد، هزینه‌های خود را پوشش دهیم. سال ۱۳۹۶ حدود ۶۵ درصد هزینه‌ها از محل کارمزد پوشش داده می‌شد، اما در سال گذشته این رقم به ۹۰ درصد رسیده است و اگر به ۱۰۰ درصد برسد؛ ما مکلف خواهیم بود نرخ کارمزد را از ۴ به ۳ درصد کاهش دهیم. زیرا طبق قانون مکلف نیستیم از محل کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه سود شناسایی کنیم. سال قبل ممکن بود به این رقم برسیم، اما به دلیل افزایش تورم، هزینه‌های بانک به شدت بالا رفت.
مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: اگر رشد سودآوری متناسب با رشد درآمدها نبوده به دلیل همان مسائل مطرح شده در ارتباط با ۶ ماهه اول سال گذشته بوده، اما امسال با توجه به میزان سودآوری ۴ ماه ابتدایی می‌توان پیش‌بینی کرد که سال ۱۴۰۰ از نظر سودآوری وضعیت بسیاری خوبی داشته باشیم.
اکبری همچنین نسبت تسهیلات به سپرده ها را حدود ۸۳ درصد اعلام کرد، رقمی که قبلاً ۹۱ درصد بوده است. نسبت کفایت سرمایه بانک نیز قبلاً ۱۶ درصد بوده که به گفته او امسال به ۱۲ درصد رسیده است. وی همچنین اعلام کرد، از میان ۴ ریسک معمول بانک‌ها، بانک مهر ایران فقط با ریسک نقدینگی در ارتباط است.
اهداف بانک در سال مالی ۱۴۰۰
آخرین بحث مربوط به برنامه‌های آتی بانک مهر ایران بود که مدیرعامل بانک در ارتباط با آن توضیح داد: ما تلاش خواهیم کرد ساختار فعلی بانک را از نظر ریسک حفظ کنیم. همچنین پرداخت حدود ۴۰هزار میلیارد تومان تسهیلات در برنامه سال مالی ۱۴۰۰ قرار داده‌ایم. خوشبختانه در ۴ ماه نخست سال جاری حدوداً با پرداخت ۱۲هزار میلیارد تومان به ۶۰۰ هزار نفر تا حدی برای تحقق این هدف گام برداشته شده است. کسب سود بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز جزو برنامه کاری هیأت مدیره بانک است که اگر روند فعلی ادامه یابد حتماً تا پایان سال محقق خواهد شد.
در ادامه این جلسه، حسابرس و بازرس قانونی بانک با ارائه گزارشی از وضعیت حسابداری ترازنامه اعلام کرد، وضعیت مالی بانک در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۹ در تمام زمینه‌های با اهمیت، مطلوب ارزیابی می‌شود.
رضایت سهامداران از عملکرد بانک مهر ایران
سپس در این جلسه نوبت سخنرانی نمایندگان سهامداران رسید که در ادامه برخی از اظهارات نمایندگان سهامداران درباره عملکرد بانک مهر ایران در سال مالی ۱۳۹۹ را می‌خوانیم. فرحی، نماینده بانک سپه اعلام کرد: از اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل پرتلاش بانک مهر ایران بابت مجموعه اقدامات انجام شده در این بانک تشکر می‌کنم. بانک مهر ایران، بانک منظمی است؛ نکات برجسته‌ای نیز در گزارش‌های ارائه شده و همچنین برنامه‌های آتی وجود داشت. با توجه به کلیت گزارش می‌توان فهمید که عملکرد بانک در شاخص‌های اصلی بسیار خوب بوده است. در بحث تجهیز و تخصیص اعتبارات و سایر موضوعات، عملکرد بانک نشان دهنده بهره‌وری بالای آن بوده و قابل تقدیر است. وی در ادامه به موضوع کفایت سرمایه و تغییر ۴ درصدی آن اشاره کرد که به گفته او نیاز به توجه بیشتری از سوی سهامداران به تقویت سرمایه این بانک دارد. فرحی درخواست کرد که فعالیت‌های بانک به اقصی نقاط کشور گسترش یابد تا دیگر هموطنان نیز بتوانند از خدمات این بانک بهره ببرند.
صالحی، نماینده بانک مسکن نیز ضمن تشکر از مدیران و کارکنان بانک مهر ایران، اظهار کرد: امیدوارم روزی را شاهد باشیم که بانک مهر ایران بزرگ‌ترین بانک کشور باشد.
سیفی، نمایده بانک رفاه سخنان خود را این‌گونه مطرح کرد: جا دارد از زحمات همه پرسنل و مدیران بانک مهر ایران تشکر کنیم؛ زیرا این بانک در سال ۱۳۹۹ عملکرد مطلوبی داشته و موارد مطرح شده قانع کننده بود. جا دارد از شهدای نظام بانکی نیز یاد کنیم که بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، از جمله دو تن از کارکنان بانک مهر ایران که به این علت جان باختند.
ابراز امیدواری نسبت به استمرار رشد بانک مهر ایران
موحدنژاد، نماینده بانک صنعت و معدن نیز ضمن تقدیر از همه اعضای خانواده ۳۰۰۰ نفری بانک مهر ایران گفت: سال ۱۳۹۹ برای همه بانک‌ها سال خاصی بود، اما این ویژگی برای بانک مهر ایران محسوس‌تر بود. علتش نیز این است که عمده مشتریان بانک مهر ایران از دهک‌های متوسط و پایین درآمدی هستند که آسیب بیشتری از وضعیت اقتصادی دیدند. بر خلاف مسائلی که در وصول مطالبات بانک وجود داشت، اما عملکرد سال ۱۳۹۹ مطلوب است و جای قدردانی دارد. به جناب دکتر اکبری، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این بانک بابت عملکردشان تبریک می‌گویم و امیدوارم رشد عملکرد بانک ادامه داشته باشد.
موسوی، نماینده بانک ملی هم گفت: ما در آموزه‌های دینی خود، بحث قرض‌الحسنه را بیش از آنکه اقتصادی بدانیم، بحثی اعتقادی و اجتماعی می‌دانیم. تلاش‌های اعضای هیأت مدیره بانک مهر ایران نیز در همین راستا بوده و کارهایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام شده، قابل تقدیر است و امیدوارم تداوم داشته باشد. اقدامات بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی به‌ویژه در مناطق محروم، باعث کاهش آلام مردم شده است. این موضوع نیز قطعاً مورد تأیید همه ما قرار دارد.
در پایان این جلسه روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی بانک مهر ایران مورد تصویب قرار گرفتند. افزایش ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه بانک از طریق سود انباشته نیز یکی از مصوبات نهایی این جلسه بود. مقرر شد این افزایش سرمایه طی چند مرحله صورت گیرد. بدین صورت که ۹۰۰ میلیارد تومان آن با استفاده از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی طی سال‌های آتی به دست آید. تقسیم سود ۱۰ درصدی هم یکی دیگر از مصوبه‌های این جلسه بود که مورد توافق سهامداران قرار گرفت.

https://tejaratava.ir/?p=28159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.