• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

تهرانی‌ها از ابتدای امسال ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند

  • کد خبر : 20694
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تهرانی‌ها از ابتدای امسال ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند

تهران – تجارت آوا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون شهروندان تهرانی ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند که باتوجه به افزایش دمای هوا و شرایط کرونایی نیازمند مدیریت مصرف هستیم.

«محمدرضا بختیاری» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه مناطق تهران به یک مقدار افزایش مصرف داشته اند و این امر تنها مختص به مناطق شمالی و جنوبی تهران نیست.

وی افزود: از زمان شیوع کرونا به صورت میانگین ۱۰ درصد مصرف آب افزایش یافته است که امسال نیز به خاطر افزایش حرارت دمای هوای تهران شاهد مصرف بیشتر آب هستیم که این ۲ امر از مهمترین علت های مصرف آب است.

این مسئول ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها، در روز پنجم اردیبهشت ماه مصرف آب تهران به سه میلیون و ۳۳۳ هزار متر مکعب و در ششم اردیبهشت ماه میزان مصرف به سه میلیون و ۳۵۶ هزار مترمکعب رسید بیشترین میزان مصرف در یک هفته گذشته در روز جمعه اول اردیبهشت ماه امسال سه میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب در تهران مصرف شد که این میزان مصرف در یک روز در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در حوزه خانگی است، خاطرنشان کرد: نیازمند همراهی شهروندان در مدیریت مصرف آب هستیم.

بختیاری اضافه کرد: امسال شاهد کاهش بی سابقه بارندگی ها در سطح استان بودیم به گونه ای که متوسط بارش پهنه ای استان در فروردین ماه ۲.۲ میلی متر بوده است که در مقایسه با دوره ی بلند مدت (۴۴.۲ میلی متر) نشانگر ۹۵ درصد کاهش بارش است.  

این مسئول ادامه داد: در سال آبی امسال (از مهرماه سال گذشته تا کنون) ۲۳۹ میلی متر بارندگی ثبت شده است که این آمار نسبت به سال آبی گذشته که ۴۰۶ میلی متر بوده است کاهش ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ذخایر سدهای پنجگانه تهران گفت: ذخیره آب در پشت سدها ۷۷۰ میلیون متر مکعب است که این آمار نسبت به مدت مشابه ۸۲۰ میلیون متر مکعب بوده است که ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آبی را در سدهای امیرکبیر، لتیان، طالقان، لار و ماملو داریم.

وی ادامه داد: امسال ذخیره برفی نیز در شرق تهران صفر بود همچنین ذخیره برفی در سال ۹۸ در بالادستی سد لار ۶.۵ متر بود که این رقم در سال ۹۹ به یک متر رسیده بود از این رو به خاطر کمبود منابع آبی از جمله ذخیره برفی، بارش ها و ذخایر سدها تابستان سختی را خواهیم داشت که این امر تنها در استان تهران نیست بلکه در همه جای کشور این وضعیت وجود دارد.

بختیاری به برنامه ریزی های این شرکت در مدیریت منابع آبی اشاره و خاطرنشان کرد: از آبان ماه سال گذشته با هماهنگی شرکت آب منطقه ای تهران و وزارت نیرو خروجی سدها را کنترل کردیم تا تابستان امسال را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که امسال تابستان بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت از این رو نیازمند همکاری آنها در رعایت الگوی مصرف هستیم.

این مسئول یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب را نصب تجهیزات کاهنده عنوان کرد و گفت: در نهادهای استان تهران این لوازم نصب و باعث کاهش ۲۰ درصدی آب شده است همچنین جلسه ای با استاندارتهران برگزار شد تا با هماهنگی ها تجهیزهای کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی نیز نصب شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از کاهنده مصرف، استفاده نکردن از آب به‌جای جارو در زمان نظافت ساختمان، باز نگذاشتن آب در زمان استحمام و شست و شوی دست ها، بررسی وضعیت کلرهای آبی و قرار دادن در سایه و سایر موارد می‌تواند مانع از هدررفت آب شود.

بختیاری با بیان اینکه تهرانی‌ها ۷۰ لیتر بیشتر از سرانه کشور مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آب آشامیدنی در شهر تهران ۲۴۰لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز به‌ازای هر نفر است که باتوجه به سرانه ۱۷۰لیتر بر ثانیه کشوری، شاهد افزایش این سرانه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یادآور شد: آب آشامیدنی تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که با کاهش بارش‌ها، سهم آب‌های سطحی کاهش و سهم منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.

https://tejaratava.ir/?p=20694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.