• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
8

تشکیل کارگروه بررسی رمزارزها در دولت

  • کد خبر : 22938
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰:۰۹
تشکیل کارگروه بررسی رمزارزها در دولت

سخنگوی دولت اعلام کرد: کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در زمینه رمزارزها هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

به گزارش ایبِنا، سخنگوی دولت درباره این سوال که آیا نامه نگاری رئیس مجلس و دستور به رییس بانک مرکزی درباره رمزارزها قانونی است؟ گفت: رییس مجلس طی نامه مفصلی مسئله را مطرح و از رئیس کل بانک مرکزی خواسته بودند نسبت به مسدود ساختن درگاه های پرداخت اقدام کند. البته در جلسه دیروز عصر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند منظورشان چنین چیزی نبوده است. ضمن اینکه این درخواست رییس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست. 

علی ربیعی افزود: در حالی که رییس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه ای اعلام کرد موضوع رمز ارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب زده ای در این زمینه انجام نخواهد داد، ولی کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

وی با بیان اینکه موضوع مورد نظر دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و امروز صبح در ستاد اقتصادی بررسی شد، ادامه داد: دادن نظم و انضباط به این فعالیت ها و جلوگیری شدید از سوء استفاده سیاست دولت در این زمینه است.

همچنین سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار سرمایه و برنامه های دولت در اینباره گفت: اولا اتفاق رخ داده در بازار سرمایه و متضرر شدن عده ای از هم وطنان که در شرایط خاص وارد بورس شدند و در کوتاه مدت دچار ضرر شدند را نه تنها فراموش نکردیم و بی توجه نبودیم بلکه همواره از موارد نگرانی های دولت بوده و از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکردیم و نخواهیم کرد تا روز آخر دولت. اما نکته بعد آنچه که رییس جمهور گفتند مسئله روند تکاملی بازار سرمایه در این سالها بود و افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران بود. 

ربیعی تصریح کرد: در یک اقتصاد سالم بازار سرمایه نقش خود را یافته به رغم همه فراز و نشیب ها راه خود را پیدا کرده، آیا این قابل انکار است؟ وی با بیان اینکه  ابتدای سال ۹۲ شاخص بورس حدود ۴۰ هزار واحد بوده و امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است، اظهار کرد: تعداد کدهای بورسی ابتدای سال ۹۲حدود ۷ میلیون بودند و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷ میلیون رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: بازار سرمایه به تامین کننده نیازهای سرمایه گذاری در کشور تبدیل شده است و اینها زیرساختهایی است که برای سالم سازی اقتصاد ایران به وجود آمد؛ اما متاسفانه عده ای از هموطنان صرفا در مقطع اوج گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است. افرادی که دراز مدت در بورس بودن هیچگاه متضرر نشدند. به رغم اینکه نقش دولتها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی گیری دارد.

وی افزود: باید از این افراد حمایت کنیم، در این خصوص تصمیماتی گرفتیم. به عنوان مثال افرادی که به دعوت دولت به بورس آمدند و سهام های صندوق های دولتی را خریداری کردند سیاستهای جبرانی اتخاذ کردیم و سهام جبرانی به آنها تعلق خواهد گرفت.

ربیعی همچنین گفت: ۷تصمیم مهم در دولت و سران قوه گرفته شد و پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهند شد و دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ کردیم و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت. برخی از تصمیمات اتخاذ شده دولت به زیان مالی دولت بود.  دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد.

به گفته دولت،  شما هم می دانید و  منتقدان هم می دانند اقتصاد دوران تحریم و فشار در دوران تحریم و افزایش قیمت ارز و بی ثباتی بازار باعث شد مردم برای حفظ دارای خود به هر طریق ممکن اقدام کنند و متاسفانه عده ای از هم وطنان که به دنبال حفظ دارایی خود بودند متضرر شدند وگرنه بازار سرمایه رو به تکامل بوده است و هم‌چنان خواهد بود و دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. 

https://tejaratava.ir/?p=22938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.